γράφει ο

Τάσος Αποστολίδης

 

Αύξηση της επιβατικής κίνησης από τα λιμάνια της Καβάλας καταγράφεται στα επίσημα στοιχεία του Κεντρικού Λιμεναρχείου Καβάλας για τον μήνα Αύγουστο.

 

Οι επιβάτες που διακινήθηκαν για τη Θάσο από όλα τα λιμάνια πλησιάζουν το μισό εκατομμύριο, γεγονός ενδεικτικό της πολύ μεγάλης πληρότητας που καταγράφηκε στα καταλύματα του νησιού μέσα στην «καρδιά» του καλοκαιριού.

 

Ωστόσο η σύγκριση του φετινού Ιουλίου με τον Ιούλιο του 2019, δηλαδή της τελευταίας χρονιάς-ρεκόρ για τον τουρισμό, δείχνει μια αύξηση της τάξης μόλις του 7,5%.

 

Υπενθυμίζεται ότι στα επίσημα στοιχεία του Ιουνίου και σε παρόμοια σύγκριση 2019-2022, είχε καταγραφεί μείωση της διακίνησης επιβατών φέτος κατά 12%.

 

Και τότε εκφράστηκαν πολλές απόψεις περί υποκαταγραφής της τουριστικής κίνησης.

 

Σημειώνεται ότι μέσα στη διετία της πανδημίας, την περίοδο 2020-2021, στη Θάσο υπήρξε οικοδομική έκρηξη, με εκατοντάδες οικοδομικές άδειες να καταλήγουν σε νέα καταλύματα.

 

Στις online πλατφόρμες κράτησης, το νησί εμφανίζεται φέτος με διπλάσια σε αριθμό καταλύματα σε σχέση με το 2019 και είναι απορίας άξιον πώς είναι δυνατόν να μην συμφωνούν και τα στοιχεία της ακτοπλοϊκής κίνησης σε αυτή τη μαζικότητα.

 

Αξίζει να επισημανθεί ακόμη ότι κάθε μέρα εκτελούνται 60 δρομολόγια από και προς το νησί, με τα φέρι να φτάνουν γεμάτα τουρίστες.

 

Οι δε ουρές που σχηματίζονται στα λιμάνια της ηπειρωτικής πλευράς, ειδικά στην Κεραμωτή, είναι αρκετών χιλιομέτρων.

 

 

Τι δείχνουν τα επίσημα στατιστικά στοιχεία

 

Στο άθροισμα των δύο πορθμειακών γραμμών (Καβάλας-Πρίνου και Κεραμωτής-Λιμένα) καταγράφηκε αύξηση της διακίνησης επιβατών κατά 7,5%.

 

Σε απόλυτους αριθμούς, μέσα σε έναν μήνα (Ιούλιος) διακινήθηκαν 459.386 επιβάτες.

 

Στα ΙΧ αυτοκίνητα καταγράφηκε αύξηση 13,7% (πάνω από 113.000 οχήματα) ενώ στα δίκυκλα μείωση 14,4%. Μειωμένα κατά 3,4% ήταν φέτος τον Ιούλιο τα φορτηγά.

 

Στα στατιστικά του Ιουλίου διευρύνεται το χάσμα μεταξύ των δύο πορθμειακών γραμμών μιας και η γραμμή που συνδέει την πρωτεύουσα του νομού με το λιμάνι του Πρίνου, υποβαθμίζεται συνεχώς.

 

Εκεί ακόμη και τον φετινό Ιούλιο, ο οποίος σπάει κάθε προηγούμενο ρεκόρ, καταγράφεται μείωση επιβατών κατά 18%.

 

Στον αντίποδα, η αύξηση επιβατών μόνο στο λιμάνι της Κεραμωτής πλησιάζει σε ποσοστό το 11% (σε σχέση με το +7,5% του μέσου όρου).

 

 

Εγκαταλείπουν το δίκυκλο

 

Άξιο αναφοράς είναι επίσης το γεγονός ότι όσο περνούν τα χρόνια όλο και λιγότεροι επιλέγουν να μεταβούν στο νησί με δίκυκλο, με την αύξηση των ΙΧ αυτοκινήτων να σπρώχνει την κατάσταση στα άκρα μιας και δοκιμάζονται καθημερινά οι αντοχές του οδικού δικτύου.

 

Μέχρι πέρυσι, περίπου 1 στα 20 οχήματα στα φέρι ήταν δίκυκλο. Φέτος είναι μόλις 1 στα 30.

 

Ρόλο σε αυτό έχει παίξει σίγουρα και η αύξηση των ναύλων. Ωστόσο παραμένει φθηνότερη η διακίνηση δικύκλου σε σχέση με την πενταπλάσια τιμή που καλείται να πληρώσει ένας οδηγός αυτοκινήτου (10€ στα δίτροχα έναντι 50€ στα ΙΧ).

 

Ο ναύλος για το δίκυκλο πάντως είναι ακριβότερος στο λιμάνι της Καβάλας (περίπου στο 1/4 της τιμής του ΙΧ) γεγονός που εξηγεί την κατακόρυφη μείωση -32% στη διακίνηση δικύκλων τον Ιούλιο.

 

Παράγοντες του τουρισμού στο νησί αποδίδουν τη μείωση στα δίκυκλα και στην παράλληλη μείωση των ζευγαριών που επισκέπτονται τη Θάσο μιας και στις περισσότερες περιπτώσεις οι αφίξεις αφορούν σε οικογένειες με παιδιά, δεδομένο που εξηγεί σε έναν βαθμό και την αύξηση των ΙΧ.

 

 

Μόλις 1 στους 10 επέλεξαν άλλο νησί του Αιγαίου

 

Μεγαλύτερη, ποσοστιαία, είναι αύξηση που καταγράφεται στην διακίνηση από το λιμάνι της Καβάλας προς τα νησιά του βορειοανατολικού Αιγαίου.

 

Φέτος τον Ιούλιο οι επιβάτες ήταν αυξημένοι κατά 17% σε σχέση με τον Ιούλιο του 2019 ενώ αυξημένα ήταν και τα ΙΧ και δίκυκλα κατά 11,5%.

 

Στα άξια απορίας δεδομένα είναι η εκτόξευση της διακίνησης φορτηγών κατά 238%.

 

Σημειώνεται ότι φέτος το λιμάνι της Καβάλας συνδέεται ακτοπλοϊκώς με τα νησιά: Λήμνος, Άγιος Ευστράτιος, Λέσβος, Οινούσσες, Χίος, Σάμος, Ικαρία, Πάτμος και Λέρος.

 

Η διακίνηση επιβατών προς τα νησιά αυτά αποτελεί μόλις το 1/10 της συνολικής διακίνησης από τα λιμάνια της Καβάλας μιας και η Θάσος ως προορισμός κυριαρχεί με πάνω από το 90%.