γράφει ο

Τάσος Αποστολίδης

 

Την μη επιστρεπτέα επιχορήγηση περιμένουν πως και πως οι επιχειρήσεις στην Καβάλα και την υπόλοιπη Ανατολική Μακεδονία και Θράκη, αλλά για την ώρα υπάρχουν πολλές απορίες και δυσπιστία ως προς το ποιοι θα είναι τελικά οι δικαιούχοι αλλά και για το πως θα «τρέξει» η όλη διαδικασία. 

 

Οι επισήμες ανακοινώσεις θα γίνουν την Πέμπτη 8 Οκτωβρίου από τον περιφερειάρχη Χρήστο Μέτιο κι εκεί θα καλυφθούν πολλά «θολά» σημεία. 

 

Σημειώνεται ότι εκτός από τις Περιφέρειες Ανατολικής Μακεδονίας και Θράκης, Νότιου Αιγαίου και Αττικής, όλες οι άλλες έχουν ήδη δημοσιοποιήσει λεπτομέρειες μέσα από τις επίσημες προσκλήσεις ή τις σχετικές προδημοσιεύσεις. 

 

 

Τα ποσά & η συσχέτιση με τον πληθυσμό 

 

 

Το πρώτο ζητούμενο, ίσως και το σημαντικότερο, είναι αυτό του συνολικού ποσού που θα δαπανήσει από τα ευρωπαϊκά κονδύλια η Περιφέρεια ΑΜΘ για να στηρίξει τις επιχειρήσεις της. Αν και πρόκειται για ενίσχυση που δίνεται σε επιχειρήσεις, ήδη υπάρχουν στοιχεία με αναγωγή των δαπανών επί του πληθυσμού, ώστε να προκύψει ένα ποσό που αντιστοιχεί κατά κεφαλή και να «μετρηθεί» η επίπτωση των προγραμμάτων αυτών στις τοπικές κοινωνίες, αφού μιλάμε για «ζεστό χρήμα» και μάλιστα όχι δανεικό. 

 

Οι γενναιόδωροι και οι "σφιχτοί"

 

Σύμφωνα με τα στοιχεία αυτά, Περιφέρειες όπως αυτή της Κεντρικής Μακεδονίας (που πρώτη υλοποίησε σχετικό πρόγραμμα) δαπανούν ένα ποσό της τάξης των 80€ ανά κάτοικο. Αντίστοιχη είναι η δαπάνη στις Περιφέρειες Κρήτης (80€) και Ηπείρου (89€) ενώ στην περίπτωση της Περιφέρειας Βορείου Αιγαίου το ποσό αυτό εκτινάσσεται στα 126€. 

 

Στον αντίποδα, υπάρχουν Περιφέρειες με πολύ χαμηλότερη κατά κεφαλή δαπάνη, όπως Δυτικής Μακεδονίας, Θεσσαλίας και Δυτικής Ελλάδας (από 35 έως 44€), ή Πελοπονήσου (51€) αλλά και η Περιφέρεια Στερεάς Ελλάδας που διαθέτει τα λιγότερα χρήματα (18€). 

 

Προκύπτει δηλαδή το γεγονός ότι τα ποσά δεν είναι συνάρτηση του πληθυσμού. Ούτε όμως του μεγέθους της επιχειρηματικότητας ανά περιοχή. 

 

Λεπτομέρειες μπορείτε να δείτε στον σχετικό πίνακα στο τέλος του κειμένου. 

 

 

Άλλο 10 και άλλο 50 εκ. € 

 

Για την Ανατολική Μακεδονία και Θράκη, υπάρχουν ανεπίσημες πληροφορίες ότι το πρόγραμμα θα κυμανθεί μεταξύ 25-30 εκ. €, δηλαδή για ποσό 41 έως 49€ ανά κάτοικο. Κάποιοι υποστηρίζουν ότι τα κονδύλια θα είναι πολύ λιγότερα (μεταξύ 10-20 εκ. €) και κάποιοι ανεβάζουν το ποσό στα 40-50 εκ. €. Μένει να φανεί έως τις επίσημες ανακοινώσεις. 

 

Στις Περιφέρειες δόθηκε μια σχετική αυτονομία στην επιλογή των ποσών, χωρίς αυτό να σημαίνει ότι η κάθε μία να μετακινήσει ελεύθερα κονδύλια από όπου θεωρεί εφικτό. Στην πραγματικότητα, τα κονδύλια σε κάθε περιοχή έρχονται από «ταμεία» και κωδικούς όπου υπάρχουν πολλά «αδιάθετα», δηλαδή από έργα και επενδύσεις που δεν εκτελέστηκαν. 

 

Ποικίλουν ανά Περιφέρεια τα ποσά επιχορήγησης

 

Το δεύτερο ζητούμενο είναι το ποσό της επιχορήγησης. Υπάρχουν για παράδειγμα Περιφέρειες με ελάχιστη επιχορήγηση 5.000€ και μέγιστη 50.000€ ανά επιχείρηση, αλλά τα ποσά αυτά ποικίλουν ανά Περιφέρεια αναλόγως με το σύνολο των διαθέσιμων κονδυλίων και είναι ανά περίπτωση 3.000€ & 30.000€ ή 4.000€ & 40.000€. 

 

Σημειώνεται ότι το ποσό που θα λάβει μια επιχείρηση είναι το μισό των περσινών δαπανών της, με τα προαναφερθέντα ανώτατα και κατώτατα όρια. Αν οι δαπάνες της και το τελικό ποσό που δικαιούται είναι κάτω από το κατώτατο πλαφόν, η επιχείρηση δεν θα λάβει τίποτα. Κάτι αντίστοιχο ισχύει και για το ανώτατο πλαφόν αφού επιχειρήσεις με μεγάλη χασούρα θα έχουν συγκεκριμένο "ταβάνι" στο ποσό που θα λάβουν. 

 

Δυσπιστία... λόγω προηγούμενης εμπειρίας 

 

Το τρίτο ζητούμενο είναι τα ειδικά κριτήρια που θα τεθούν σε μια προσπάθεια να γίνει «ξεσκαρτάρισμα» και μια πρώτη διαλογή. Από εκεί θα κριθούν πολλά ως προς το κατά πόσο το πρόγραμμα θα έχει ευρεία απήχηση. 

 

Στην αγορά πάντως επικρατεί δυσπιστία, γιατί υπάρχει η προηγούμενη κακή εμπειρία των κονδυλίων που (δεν) μοιράστηκαν μέσω ΤΕΠΙΧ και άλλων δράσεων. Βασικός λόγος δυσπιστίας στην Ανατολική Μακεδονία και Θράκη είναι ότι τη διαχείριση των επιχορηγήσεων και την αξιολόγηση των αιτήσεων θα την έχει πιθανότατα η ΔΕΣΜΟΣ, ένας φορέας που λίγοι στην αγορά έχουν κατανοήσει πώς ακριβώς λειτουργεί. Εξάλλου ο φορέας έχει αντιμετωπίσει πολλά προβλήματα τελευταία, σε πολιτικό επίπεδο.  

 

Μέγας γρίφος η λίστα με τους ΚΑΔ 

 

Το τέταρτο ζητούμενο είναι ποιοι θα αποκλειστούν από την μη επιστρεπτέα επιχορήγηση βάσει της δραστηριότητάς τους. 

 

Η Περιφέρεια Κεντρικής Μακεδονίας που πρώτη υλοποίησε αντίστοιχο πρόγραμμα και τώρα συμπαρασέρνει όλες τις άλλες, προφανώς για να μην χρονοτριβήσει, διάλεξε την εύκολη λύση να υιοθετήσει αυτούσια τη λίστα με τους πληττόμενους ΚΑΔ (κωδικούς αριθμούς δραστηριότητας) που είχε έως τώρα το Υπουργείο Οικονομικών στις δικές του δράσεις. 

 

Το πρόβλημα είναι ότι μαζί με τη λίστα αυτή υιοθέτησε και τις αδικίες, αφού δεν υπήρξε έως τώρα μέριμνα για πολλές δραστηριότητες που στην πραγματικότητα έχουν πληγεί. Εξάλλου, σε αυτή τη διαδικασία θα έπρεπε να είχαν ληφθεί και τοπικά/περιφερειακά δεδομένα αφού δεν έχουν πληγεί παντού οι ίδιοι κλάδοι και στον ίδιο βαθμό. 

 

Θα υπάρξει και νέος κύκλος;

 

Το μεγάλο στοίχημα, πάντως, τόσο για την Περιφέρεια ΑΜΘ όσο και για άλλες περιφέρειες, είναι να καταφέρουν να τελειώσουν τις διαδικασίες έως το τέλος του έτους. 

 

Πάντως υπάρχουν πληροφορίες που θέλουν τις Περιφέρειες να τρέχουν νέο, αντίστοιχο πρόγραμμα κατά το 2οτρίμηνο του 2021.