γράφει ο
Γιώργος Τσακίρης
Το έργο της ανάπλασης της πλατείας 28ης Οκτωβρίου, γνωστότερης στους Καβαλιώτες ως «πλατεία Καπνεργάτη», αποτελεί κλασικό παράδειγμα ενός διαχρονικά κακού τρόπου διαχείρισης των δημοσίων έργων.
Βρισκόμαστε ήδη στον τρίτο χρόνο από την έναρξη των εργασιών ανάπλασης της πλατείας. Ενός έργου που σύμφωνα με τη σύμβασή του έπρεπε να έχει ολοκληρωθεί σε 18 μήνες.
Κι ενώ έχει δοθεί ήδη η 6η παράταση στον χρόνο υλοποίησής του, τις τελευταίες ημέρες το θέμα μετεγκατάστασης της πιάτσας ΤΑΧΙ που βρίσκεται στην περιοχή, ώστε να συνεχιστούν οι εργασίες ανάπλασης σύμφωνα με την εγκεκριμένη μελέτη, απασχολεί την τοπική επικαιρότητα.
Ένα ζήτημα που -λογικά- δεν θα έπρεπε να υφίσταται καθώς η διαβούλευση με την τοπική κοινωνία, στην οποία φυσικά περιλαμβάνονται και οι επαγγελματίες των TAXI που δραστηριοποιούνται στην περιοχή, θα είχε αναδείξει τους προβληματισμούς αλλά πιθανόν και τις λύσεις στα ζητήματα που θα είχαν τεθεί.
Μια διαβούλευση που, σύμφωνα με τα όσα ανέφερε πρόσφατα η τοπογράφος μηχανικός κα Αλ. Τσανάκα έγινε το 2019. Δύο χρόνια δηλαδή μετά τη δημοπράτηση του έργου και περίπου έναν χρόνο πριν αυτό και τυπικά ξεκινήσει, λαμβάνοντας ουσιαστικά τον χαρακτήρα «ενημέρωσης προς ενδιαφερομένους», παρά αυτόν μιας ανταλλαγής επιχειρημάτων.
Αποτέλεσμα των παραπάνω, η επιλογή μιας νομικά έωλης και πρακτικά ακατάλληλης προσωρινής (φαντάζομαι) λύσης για τη μετεγκατάσταση της πιάτσας, την οποία και -λογικά- δεν χρησιμοποιούν οι επαγγελματίες του χώρου.
Σφάλμα λοιπόν (και διαχρονικό) η μη διαβούλευση ΠΡΙΝ την οριστική έγκριση της μελέτης υλοποίησης, καθώς υπήρχε άπλετος χρόνος γι’ αυτό.
Εφόσον λοιπόν φτάσαμε στο σήμερα, η μετεγκατάσταση σε πιάτσα ΤΑΧΙ που θα πληρεί τα κριτήρια της ΥΑ 41911/25-2-21 (Αρ. Φύλλου 753) ) αλλά και του Αρ.34 του ΚΟΚ, φαντάζει πλέον ένα δυσεπίλυτο πρόβλημα.
Δυσεπίλυτο καθώς ακόμη και η πρόταση που κατέθεσαν οι επαγγελματίες ΤΑΧΙ με τη μελέτη της κας Τσανάκα, κατά τη γνώμη μου είναι ανεφάρμοστη καθώς καταργεί μέρος της εγκεκριμένης μελέτης ανάπλασης της πλατείας, κατά το μέρος που προβλέπει στάση (σε χώρο ιδιοκτησίας ποιου; ) και έξοδο στην οδό Βενιζέλου από την οδό Αβέρωφ. Κάτι που λογικά σημαίνει τροποποίηση μιας ήδη εγκεκριμένης και με ευρωπαϊκή χρηματοδότηση μελέτης.
Συμπερασματικά και ως ένα σύνηθες ελληνικό φαινόμενο, τα λάθη και αστοχίες του παρελθόντος που θα μπορούσαν άνετα να έχουν αποφευχθεί, καταλήγουν σε δυσεπίλυτα προβλήματα που δημιουργούν εντάσεις και το πιο πιθανό είναι να οδηγήσουν σε… προσωρινά μόνιμες λύσεις.
Λύσεις που διόλου απίθανο να δημιουργήσουν νέα προβλήματα. Όσο για τις αλλεπάλληλες καθυστερήσεις του έργου, αυτό ίσως αποτελέσει αντικείμενο ενός άλλου κειμένου
*μετάπραξη, σύμφωνα με μία ερμηνεία, σημαίνει το μη αναμενόμενο ή το… μετά το αναμενόμενο ή -κατ’ άλλους- το μη λογικό σύμφωνα με τον ορθό λόγο