γράφει ο
Γιώργος Καρανίκας
Μου κατήγγειλαν το εξής περιστατικό και αφορά την συμπεριφορά σε ταβέρνα της Θάσου.
Μια παρέα τουριστών από το Βέλγιο πήγαν σε ταβέρνα της περιοχής Αλυκής στη Θάσο τις ημέρες του Πάσχα για φαγητό.
Τους τράβηξε το όμορφο τοπίο και η θαυμάσια εναλλαγή των χρωμάτων της θάλασσας, της φύσης και οι γαργαλιστικές μυρωδιές της κουζίνας.
Απόλαυσαν το γεύμα τους και πήγαν να πληρώσουν. Έβγαλαν την κάρτα τους και την τοποθέτησαν στο άρτιο POS της επιχείρησης για να ξοφλήσουν τον λογαριασμό τους.
Με έκπληξη άκουσαν τον ιδιοκτήτη της ταβέρνας να τους ζητά να επιλέξουν πέραν του λογαριασμού το φιλοδώρημα που θα πρέπει να καταβάλουν και είχαν τρεις επιλογές.
Τους ζήτησε να επιλέξουν να πληρώσουν ως φιλοδώρημα 5% ή 10% ή 15% επί της κατανάλωσης που έκαναν στο κατάστημά του.
Οι τουρίστες αντέδρασαν, επέμειναν ότι κάτι τέτοιο δεν τους είχε ξανατύχει στην Ευρώπη ολόκερη και τελικά μετά την πίεση του ιδιοκτήτη επέλεξαν να του καταβάλουν ως φιλοδώρημα στο λογαριασμό τους το 5% της κατανάλωσης που έκαναν!
Αναζήτησα μέσω της ΑΑΔΕ την υπόθεση «φιλοδώρημα» και ανακάλυψα ότι, σύμφωνα με την Υπηρεσία, υπάρχει απόφαση του Διοικητή της ΑΑΔΕ η οποία δημοσιεύθηκε στο ΦΕΚ (Β' 3875/15-06-2023) που καθορίζει τις τεχνικές προδιαγραφές για τη διασύνδεση μεταξύ Φορολογικών Ηλεκτρονικών Μηχανισμών και EFT/POS τερματικών.
Μεταξύ αυτών υπάρχει σημείο που αναφέρει ότι: «Στην περίπτωση που αποδίδεται στον εργαζόμενο φιλοδώρημα μέσω κάρτας, υπάρχει η δυνατότητα συγκεκριμένης επιλογής καταχώρισης φιλοδωρήματος στο EFTPOS και αυτόνομης εκτέλεσης με την πληκτρολόγηση ποσού φιλοδωρήματος (amount tip) ενώ προβλέπεται υποχρεωτική διαδικασία αποστολών των συναλλαγών αυτών στην ECR.
Τα ποσά των φιλοδωρημάτων τηρούνται ως εκκρεμείς συναλλαγές και αποστέλλονται στην ECR ως πακέτα (tip amount), η ECR επιστρέφει ACK -RESULT στο EFTPOS για κάθε εκκρεμή εγγραφή, ώστε να μπορεί το EFTPOS να κλείσει το πακέτο»…
Αυτά λέει η Νομοθεσία…
Το ερώτημα που προκύπτει είναι αν είναι υποχρεωτική η καταβολή φιλοδωρήματος μέσω κάρτας με τον τρόπο αυτό.
Φυσικά και δεν είναι υποχρεωτικό ο πελάτης να δίνει φιλοδώρημα και κανείς δεν έχει δικαίωμα να του επιβάλλει να το πληρώσει και μάλιστα δίνοντάς του τρεις ή περισσότερες επιλογές.
Θα πρέπει να γνωρίζουν οι επαγγελματίες της εστίασης ότι αυτές οι συμπεριφορές δεν συνάδουν με τον τρόπο που πρέπει να βλέπουμε τους τουρίστες που μας επισκέπτονται και έχουν επιλέξει τον τόπο μας για τις διακοπές τους.
Καλά θα κάνει η ΑΑΔΕ και το ΣΔΟΕ, αλλά και η Οικονομική Αστυνομία να ξεψαχνίσει και να καταστείλει με βαρειά πρόστιμα αυτές τις πρακτικές.
Παράλληλα θα πρέπει οι κατά τόπους σύλλογοι και σωματεία να επιστήσουν στα μέλη τους ότι είναι απαράδεκτο κάποιοι να βλέπουν τον τουρισμό ως αφαίμαξη των καλών προθέσεων των τουριστών.
Το να θέλουμε να βγάλουμε «από την μύγα ξύγκι» δεν είναι τρόπος προσέλκυσης τουριστών την ώρα που η περιοχή μας προσπαθεί να κρατηθεί σε ένα επίπεδο όπου οι τουρίστες να μπορούν να έρχονται με καλή πρόθεση, να περνούν καλά και να πληρώνουν τα ανάλογα, χωρίς ασυδοσία και άκρατη …διάθεση αρπαγής του πορτοφολιού τους.
Ο τουρίστας δεν είναι αμνοερίφιο να τον οδηγούμε επί σφαγής και να του τρώμε τα συκώτια…
Τελευταία η εφημερίδα «Sun» της Βρετανίας κατέταξε τη Θάσο στον πιο φθηνό προορισμό της Μεσογείου, χαμηλότερα και από το Μπουργκάς (Πύργος) της Βουλγαρίας.
Μου αρέσει που αυτό το θεωρήσαμε ότι είναι προς όφελός μας και ότι αυτού του είδους η διαφήμιση μας κάνει καλό.
Η Θάσος όπως και η Σαμοθράκη είναι τα δύο νησιά στην περιφέρεια Ανατολικής Μακεδονίας και Θράκης που μπορούν να ζήσουν από το τουριστικό προϊόν και με ότι αυτό συνεπάγεται.
Ιδιαίτερα η Θάσος που μετρά χρόνια τουριστικής δραστηριότητας θα πρέπει να έχει ήδη καταλάβει ότι κάθε λάθος μπορεί να αποβεί μοιραίο, την ώρα που έχει περάσει τις παιδικές αρρώστιες του τουρισμού κα πάει να χτίσει ένα καλό όνομα και να το διατηρήσει ώστε να έχει μεγαλύτερη τουριστική σαιζόν και να διαφέρει από τα σφαγεία του τουρισμού στη νότιο Ελλάδα.
Αυτό θα το πετύχει με αυτογνωσία και λιγότερη λαιμαργία στο να τα αρπάξουμε και να φύγουμε!
Αν κάποιοι επαγγελματίες ξωκοίλουν καλά θα κάνουν οι ελεγκτικές αρχές, τα σωματεία, οι άλλοι επαγγελματίες να τους απομονώσουν, να τους στιγματίσουν, να τους τιμωρήσουν και να δούμε αν θα ζητούν από ανυποψίαστους τουρίστες …φιλοδώρημα επί τις εκατό!