Την Τετάρτη 17 Ιουνίου και την Πέμπτη 18 Ιουνίου συνεχίζεται η σειρά εκδηλώσεων ΕΝΤΟΣ ΤΩΝ ΤΕΙΧΩΝ με ένα βιωματικό σεμινάριο και μία θεατρική παράσταση που βασίζονται στο έργο και τις δραματουργικές μεθόδους του γνωστού σκηνοθέτη του κινηματογράφου και του θεάτρου Δήμου Αβδελιώδη.

 

Την Τετάρτη, 17 Ιουνίου, στις 6.00 το απόγευμα, στο Χαλίλ-μπεη τζαμί (Παλιά Μουσική), ο Δήμος Αβδελιώδης παρουσιάζει το βιωματικό σεμινάριο «Η μουσική των κειμένων». Στο σεμινάριο αυτό θα  αναλύσει τη μέθοδό του επάνω στην απόδοση και την ερμηνεία ενός κειμένου, είτε θεατρικού είτε λογοτεχνικού, όταν πρόκειται να δραματοποιηθεί.

 

Το σεμινάριο απευθύνεται σε εκπαιδευτικούς όλων των βαθμίδων, σε επαγγελματίες και ερασιτέχνες ηθοποιούς, αλλά και σε κάθε ενδιαφερόμενο. Όσοι δηλώσουν συμμετοχή μπορούν να προσκομίσουν κείμενο της επιλογής τους (ένα μικρό απόσπασμα από ποίημα ή διήγημα) το οποίο με την καθοδήγηση του Δ. Αβδελιώδη θα το προσεγγίσουν κατά τη διάρκεια του σεμιναρίου.

 

Την Τετάρτη, 17 Ιουνίου, και την Πέμπτη, 18 Ιουνίου, στις 9.00 το βράδυ, στους Κήπους του Μουσείου (Οικίας) Μοχάμετ Άλι, ο Δήμος Αβδελιώδης παρουσιάζει στο κοινό τη θεατρική παράσταση «Το αμάρτημα της μητρός μου» του Γεωργίου Βιζυηνού. Όσοι παρακολουθήσουν το βιωματικό σεμινάριο που θα έχει προηγηθεί, θα έχουν τη δυνατότητα να απολαύσουν την υποδειγματική μεταφορά ενός αριστουργηματικού έργου της ελληνικής λογοτεχνίας στο θέατρο, βασισμένη στην προσωπική μέθοδο του Δήμου Αβδελιώδη για την δραματουργική απόδοση λογοτεχνικών κειμένων.

 

Θεατρική προσαρμογή – Απόδοση κειμένου - Σκηνοθεσία: Δήμος Αβδελιώδης

Παίζουν: Θεμιστοκλής Καρποδίνης, Αγάπη Μανουρά

 

Τιμή εισιτηρίου για την παράσταση: 10 ευρώ – Η συμμετοχή στο σεμινάριο είναι ελεύθερη, ωστόσο θα κρατηθεί σειρά προτεραιότητας

 

Προπώληση εισιτηρίων και δηλώσεις συμμετοχής στο σεμινάριο θα γίνονται στο Δημοτικό Τουριστικό Κέντρο Πληροφόρησης (πρώην περίπτερο του ΕΟΤ) κατά τις πρωινές ώρες 10.00 πμ – 1.00 μμ. και κατά τις απογευματινές ώρες 6.00 - 9.00 μμ. Δηλώσεις συμμετοχής στο σεμινάριο θα γίνονται επίσης στον τηλεφωνικό αριθμό 6947 855 595 κατά τις απογευματινές ώρες 5.00-7.00 μμ.

 

 

Τη σειρά εκδηλώσεων ΕΝΤΟΣ ΤΩΝ ΤΕΙΧΩΝ συνδιοργανώνουν ο Δήμος Καβάλας, το Ερευνητικό Κέντρο Μοχάμετ Άλι (MOHA), ο Πολιτιστικός Σύλλογος Παναγίας «Το Κάστρο», ο Σύνδεσμος Φίλων Γραμμάτων & Τεχνών Καβάλας, το Σουηδικό Ινστιτούτο Αθηνών και το Σουηδικό Σπίτι Καβάλας.

 

 

 

 

 

-----------------------------------------------------------------------------------------------------------

«Ο έλεγχος και ο τρόπος εκφοράς του λόγου,

 ως ρυθμιστής της σημασίας και του νοήματος»

 

Σεμινάρια προετοιμασίας της καλοκαιρινής παραγωγής του ΚΘΒΕ

«Απολογία Σωκράτους- με τη δύση του ήλιου»

21-23 Απριλίου 2015

 

Το Κρατικό Θέατρο Βορείου Ελλάδος, στο πλαίσιο της προετοιμασίας της καλοκαιρινής παραγωγής «Απολογία Σωκράτους- με τη δύση του ήλιου», οργανώνει σεμινάρια με θέμα: Ο έλεγχος και ο τρόπος εκφοράς του λόγου, ως ρυθμιστής της σημασίας και του νοήματος»

 

Το έργο του Πλάτωνα «Απολογία Σωκράτους» θα παρουσιαστεί κατά τη διάρκεια της καλοκαιρινής περιόδου 2015 από το ΚΘΒΕ στα αρχαία ελληνικά ( με υπέρτιτλους), σε σκηνοθεσία Δήμου Αβδελιώδη, σε επιλεγμένους αρχαιολογικούς χώρους και αρχαία θέατρα, σε όλη την Ελλάδα.

 

(Διδασκαλία αρχαίου κειμένου, μετάφραση, σκηνικός χώρος, σκηνοθεσία: Δήμος Αβδελιώδης, Σωκράτης: Βασίλης Καραμπούλας, Μέλητος: Θανάσης Δισλής, Εικαστική παρέμβαση : Αριστείδης Πατσόγλου, Σκηνογραφία-κατασκευή κλεψύδρας: Κώστας Κοτσανάς

 

Αξίζει να σημειωθεί ότι είναι η πρώτη φορά στην ιστορία του θεάτρου, που θα  παρασταθεί από σκηνής η «Απολογία Σωκράτους» στην αρχαία ελληνική γλώσσα έτσι όπως την κατέγραψε και τη διαμόρφωσε ο Πλάτωνας, που ήταν παρών εκείνη την ημέρα της Δίκης. Μια επιλογή που έγινε, σύμφωνα με τα λόγια του σκηνοθέτη, από την ανάγκη να αφουγκραστούν οι θεατές το πραγματικό αίσθημα που κρύβει το αρχαίο κείμενο, μέσα από την ίδια τη φωνή του, ζωντανεύοντας μπροστά μας από το άκουσμά της, το πραγματικό ήθος του Σωκράτη.

 

Τα σεμινάρια, αποβλέπουν στην κατανόηση του γεγονότος πως κατά την απαγγελία ενός λογοτεχνικού κειμένου είτε αρχαίου είτε νέου, ο παράγων που ρυθμίζει την ορθότητα των σημασιών και του νοήματος της κάθε λέξης και της κάθε φράσης είναι, κατά κύριο λόγο, η ορθολογική προετοιμασία, που στηρίζεται στη λογική επεξεργασία της κάθε αυτόνομης νοηματικής φράσης, ώστε υπακούοντας σε λογικούς και ανάλογους αισθητικούς κανόνες να αποδώσει κατά την εκφορά της με ακρίβεια  και πιστότητα το νόημα του κειμένου, αποφεύγοντας την παρερμηνεία ή την παρανόησή του.

 

-----

11-12 Μαρτίου 2015

 

Το ΔΗΠΕΘΕ Ιωαννίνων μετά τη συνεργασία του με τον Δήμο Αβδελιώδη το καλοκαίρι του 2013 και το ανέβασμα του έργου «Το αμάρτημα της μητρός μου» ξαναφέρνει στην Ήπειρο τον σημαντικό αυτόν θεατράνθρωπο της χώρας μας. Αυτή τη φορά θα πραγματοποιηθούν οι εξής δράσεις σε συνδιοργάνωση με  το Πνευματικό Κέντρο του Δήμου Ιωαννιτών: 

 

Την Τετάρτη 11 Μαρτίου και ώρα 18:00 – 20:00 στο θέατρο «Καμπέρειο», με ελεύθερη είσοδο, ο Δ. Αβδελιώδης θα παρουσιάσει στους εκπαιδευτικούς όλων των ειδικοτήτων την μέθοδό του για τον τρόπο της εκφοράς του λόγου και την ιδιαίτερη σημασία στη πειστική μεταβίβαση του νοήματος, που καλλιεργεί αμφίδρομα τον σεβασμό και την εκτίμηση. Παρακαλούμε για την ενημέρωση του εκπαιδευτικού προσωπικού του σχολείου σας.

 

Την επόμενη ημέρα, Πέμπτη 12 Μαρτίου στις 8.30’ το βράδυ, θα δοθεί  στην αίθουσα «Βασίλειος Πυρσινέλλας» του Πνευματικού Κέντρου η παράσταση «ΟΝΕΙΡΟ ΣΤΟ ΚΥΜΑ - EΡΩΣ ΗΡΩΣ» του Αλέξανδρου Παπαδιαμάντη. Συντελεστές της παράστασης είναι:

Θεατρική προσαρμογή – σκηνοθεσία,

Σκηνικός χώρος-Διδασκαλία κειμένου: Δήμος Αβδελιώδης

Μουσική: Debussy, La mer

Ερμηνεύει: Θεμιστοκλής Καρποδίνης       

Σκιά Μεγαλοδικηγόρου: Γιάννης Κολόι

 

Η παράσταση θα πραγματοποιηθεί με την παρουσία του κ. Αβδελιώδη ο οποίος προτείνει εδώ και χρόνια με τις παραστάσεις του ένα νέο, διαφορετικό τρόπο θεάτρου, που στηρίζεται στη διαύγεια και τη σαφήνεια του νοήματος. Έτσι η παρακολούθηση της παράστασης γίνεται μια βιωματική εμπειρία, όπου γίνεται πράξη η ευεργετική επίδραση του λόγου στους θεατές, ανεξαρτήτως ηλικίας ή παιδείας. Οι παραστάσεις αυτές προτείνονται-και από τους ειδικούς του θεάτρου αλλά και από τους εκπαιδευτικούς που τις έχουν παρακολουθήσει-,ως υποδειγματικές και ιδεώδεις για τους μαθητές όλων των βαθμίδων εκπαίδευσης, κυρίως για τη συγκέντρωση που προκαλούν στις εικόνες και τις ιδέες του κειμένου, ακόμα και εάν είναι στην καθαρεύουσα.

 

Στο διήγημα της παράστασης ο Παπαδιαμάντης στήνοντας ένα ιδανικό, ονειρικό τοπίο φυσικής ομορφιάς μέσα στο φεγγαρόφωτο, απεκδυόμενος συνειδητά το βάρος και το πάθος μιας μάταιης, φευγαλέας ικανοποίησης, εστιάζει το βλέμμα  και αντικρίζει με δέος την ομορφιά του γυμνού γυναικείου σώματος καθώς βυθίζεται και αναδύεται μέσα στους φωσφορίζοντες  κυματισμούς της Θάλασσας, όπως η ‘Αναδυομένη Αφροδίτη’, ενός αγάλματος με πολλές παραλλαγές, όπου όμως σε όλες του τις μορφές και από όλους τους καλλιτέχνες έχει αποτυπωθεί  σταθερά το δέος ,δηλαδή ο μετά φόβου και ρίγους θαυμασμός, αλλά και ο σεβασμός απέναντι στο γυμνό γυναικείο κορμί, σαν ένθεης υπόστασης της αλήθειας. Ο Έρωτας, μόνιμος συνοδός της Αφροδίτης, φτερουγίζει από πάνω ψηλά αλλά δεν πλησιάζει. Μένει ουράνιος και αμετάβλητος.  

 

Στο δεύτερο διήγημα ο Έρωτας έχει κατέβει στη γη και έχει κουρνιάσει μέσα στο νου και την καρδιά ενός Νεαρού ναύτη για ένα  συνομήλικό του Κορίτσι .Ο αφηγητής Παπαδιαμάντης αφουγκράζεται το πάθος του Νεαρού, τον νοιώθει και συντάσσεται μαζί του, μπροστά στον άμεσο και αιφνίδιο κίνδυνο να χάσει το ύψιστο αντικείμενο της επιθυμίας του, την Αρχόντω, από έναν πολύ μεγαλύτερό του Άνδρα.Αφηγητής-Συγγραφέας και Νεαρός ταυτίζονται, μάχονται με σκέψεις μήπως αποτρέψουν ακόμα και με τη βία, την επερχόμενη συντριβή των πόθων τους πάνω στον κάβο της πραγματικότητας, όπου σε λίγο θα προσεγγίσει η βάρκα του Νεαρού ναύτη μεταφέροντας, έναντι αμοιβής, στην απέναντι από το νησί ακτή τον ηλικιωμένο Γαμβρό, και Νύφη, την ίδια την αγαπημένη του. Το πάθος μετριάζεται ή υποχωρεί, όταν υπάγεται στο λόγο. Τότε ο γήινος Έρως  μεταμορφώνεται και γίνεται Ήρως.»   Δ.Α.

 

 

Ο Δήμος Αβδελιώδης παρουσιάζει τη μέθοδό του επάνω στην απόδοση ενός κειμένου

25.11.2013
Μικρή Σκηνή, Στέγη Γραμμάτων και Τεχνών, Αθήνα

«O έλεγχος και ο τρόπος εκφοράς του λόγου ως ρυθμιστής της σημασίας του νοήματος »

Εισηγητής: Δήμος Αβδελιώδης

Ο σκηνοθέτης Δήμος Αβδελιώδης παρουσιάζει, εν είδει μαθήματος, τη μέθοδό του επάνω στην απόδοση και την ερμηνεία ενός κειμένου, είτε θεατρικού είτε λογοτεχνικού, όταν πρόκειται να παρουσιαστεί δημόσια. Όπως λέει ο ίδιος, κάθε τέτοιο κείμενο είναι σαν μια παρτιτούρα,που πρέπει να ερμηνευθεί σωστά για να μπορέσει να αναδείξει  τις διακυμάνσεις και την πραγματικότητα των ιδεών και των αισθημάτων που εμπεριέχονται μέσα του. Η ακρίβεια μιας τέτοιας αισθητικής ερμηνείας αναδεικνύει την πραγματική αξία ενός έργου, ενώ μια παρερμηνεία μπορεί να καταστρέψει τις λογικές συνέχειές του και να παρουσιάσει ένα έργο εντελώς διαφορετικό από τις προθέσεις του ίδιου του δημιουργού του. Αν ο σκοπός ενός έντεχνου έργου είναι η βαθιά συγκίνηση, μέσα από την κατανόηση μιας αλήθειας που οδηγεί στην κάθαρση και τη λύτρωση από το φόβο και τη σύγχυση, τότε οι όροι και οι κανόνες που τίθενται γι’ αυτόν ακριβώς το σκοπό ενυπάρχουν μέσα στο ίδιο το έργο και όχι έξω από αυτό, αρκεί να τους αναγνωρίσουμε.

Εκδήλωση στο πλαίσιο του εργαστηρίου «Το ελληνικό τραγούδι: Ερμηνεία» του Ελληνικού Σχεδίου

ΣΤΕΓΗ ΓΡΑΜΜΑΤΩΝ & ΤΕΧΝΩΝ