Μετά από περίπου 3,5 χρόνια από τότε που δημοπρατήθηκε ο διαγωνισμός, με αρκετές ανατροπές και αλλαγές προσωρινών αναδόχων ξεκολλάει όπως φαίνεται το έργο του κάθετου άξονα «Ξάνθη-Εχίνος-Ελληνοβουλγαρικά Σύνορα».
Η κατασκευαστική εταιρεία ΟΔΟΣ ΑΤΕ κατοχύρωσε για λογαριασμό της μια σύμβαση αρχικού ύψους σχεδόν 40 εκατ. ευρώ, επικρατώντας άλλων μεγάλων ομίλων.
Αν δεν υπάρξει κάποια άλλη ένσταση, τότε το επόμενο διάστημα η σύμβαση θα οδεύσει προς έγκριση στο Ελεγκτικό Συνέδριο και στη συνέχεια θα υπογραφεί.
Πρόκειται για το έργο «Κάθετος Άξονας 70 Εγνατίας οδού: Τμήματα: «Εχίνος – Μελίβοια» (70.2.1) και «Μελίβοια – Ελληνοβουλγαρικά Σύνορα» - Υποτμήμα: «Παράκαμψη Μελιβοίων - Δημάριο», προϋπολογισμού δημοπράτησης 39.375.000 ευρώ (στα 48 εκατ. με Φ.Π.Α.).
Ο Κάθετος Άξονας «Ξάνθη – Εχίνος – Ελληνοβουλγαρικά Σύνορα» (70) συνδέει την Εγνατία Οδό με τα Ελληνοβουλγαρικά σύνορα σε θέση νέου μεθοριακού σταθμού. Αποτελεί τμήμα του Διευρωπαϊκού Οδικού Δικτύου και με την κατασκευή του θα συνδεθεί το Σμόλιαν και το Ρούντοζεμ της Βουλγαρίας με τον οδικό άξονα προς Ξάνθη, μέσω της υφιστάμενης οδού, και κατ’ επέκταση με τον αυτοκινητόδρομο της Εγνατίας οδού μέσω των Α.Κ. Βανιάνου και Α.Κ. Βαφέικων.
Ο Άξονας θα βοηθήσει στην ανάπτυξη των σχέσεων μεταξύ Ελλάδας και Βουλγαρίας και θα επιφέρει σημαντικά οικονομικά οφέλη, λόγω των εμπορικών και γενικότερων δραστηριοτήτων που θα αναπτυχθούν, τόσο στη ανατολική Μακεδονία και Θράκη όσο και στην ενδοχώρα της Βουλγαρίας (Σμόλιαν, Φιλιππούπολη, κλπ).
Η βούληση υλοποίησης του Άξονα αυτού, εκφράσθηκε μέσω της υπογραφής του Πρωτοκόλλου Διμερούς Συμφωνίας Ελλάδας και Βουλγαρίας, το 1998.
Τεχνικά Χαρακτηριστικά
Η Διακρατική Συμφωνία μεταξύ των δύο χωρών, καθόρισε για όλο τον άξονα, τόσο σε Ελληνικό όσο και Βουλγαρικό έδαφος, τα βασικά τεχνικά χαρακτηριστικά της οδού, όπως τυπική διατομή (πλάτους 7,5μ./10,5μ.) και ταχύτητα μελέτης 60 km/h. Εντός της Ελληνικής επικράτειας, το μήκος του άξονα ανέρχεται σε 49 χλμ. περίπου, εκ των οποίων στα 40 χλμ. (τμήμα “Ξάνθη-Εχίνος-Δημάριο”), ο υφιστάμενος δρόμος παρουσιάζει μειωμένα γεωμετρικά χαρακτηριστικά (ταχύτητα Ve=30 km/h περίπου) και στα επόμενα 9 χλμ. (τμήμα “Δημάριο-Ελληνοβουλγαρικά Σύνορα”), υπάρχει μόνο ένας δασικός χωματόδρομος.
Η ΕΓΝΑΤΙΑ ΟΔΟΣ Α.Ε. ορίστηκε το 2006 φορέας υλοποίησης για τον άξονα “Ξάνθη-Εχίνος-Ελληνοβουλγαρικά Σύνορα”. Με την ΚΥΑ Δ1/ο/3145/01-09-2010 εκχωρήθηκε και μεταβιβάστηκε σε αυτή η αρμοδιότητα για την μελέτη και κατασκευή, μεταξύ άλλων, και του υπ’οψιν έργου καθώς και την προώθηση του συνόλου των διαδικασιών ένταξης σε χρηματοδότηση, τη δημοπράτηση και ανάθεση καθώς και τη διοίκηση της κατασκευής του.
Αφού εξέτασε τις υπάρχουσες μελέτες και μετά από επιτόπιες αυτοψίες διαπιστώθηκαν σημαντικά γεωλογικά-γεωτεχνικά προβλήματα. Εξετάστηκε και εγκρίθηκε μια δυτικότερη χάραξη, στην περιοχή του Δημαρίου (μήκους 9χλμ περίπου) η οποία προστίθεται μαζί με τη βελτίωση του υφιστάμενου δρόμου “Μελίβοια-Δημάριο”, μήκους 10 χλμ., ώστε το τμήμα αυτό του Κάθετου Αξονα να αποκτήσει διατομή και ταχύτητα που προδιαγράφει η Διακρατική Συμφωνία.
(Πηγή: Insider & Εγνατία Οδός ΑΕ)