γράφει ο

Τάσος Αποστολίδης

 

Παραδοσιακοί... φίλοι του νησιού το έχουν εγκαταλείψει, όμως στη θέση τους συρρέουν νέοι. Ποιοι γύρισαν την πλάτη στο «σμαράγδι» του Βορείου Αιγαίου και ποιοι δίνουν ηχηρό «παρών».

 

Την μεγαλύτερη μείωση διεθνών αφίξεων μεταξύ των 14 αεροδρομίων της Fraport σε όλη την Ελλάδα παρουσιάζει η Καβάλα τον μήνα Ιούνιο, όμως την ίδια στιγμή φαίνεται ότι αλλάζει ραγδαία το μείγμα επισκεπτών στην περιοχή. Οι απώλειες ξεπερνούν το 22% (σύγκριση φετινού Ιουνίου με Ιούνιο 2019), είναι σχεδόν διπλάσιες από τις απώλειες της Θεσσαλονίκης και διαμετρικά αντίθετες με την αύξηση της Σαντορίνης (+22%). Η συντριπτική πλειοψηφία των διεθνών αφίξεων στο αεροδρόμιο «Μέγας Αλέξανδρος» της Χρυσούπολης έχει ως τελικό προορισμό τη Θάσο.

 

Οι παράγοντες του τουρισμού στο νησί, παραβλέπουν τις απώλειες. Φαίνονται καταρχάς ικανοποιημένοι από το γεγονός ότι τον φετινό Ιούνιο καταγράφηκαν υπερτριπλάσιες αφίξεις σε σχέση με πέρυσι.

 

Το 2021 ήταν η δεύτερη στη σειρά προβληματική χρονιά λόγω πανδημίας, όμως θεωρείται «ένα σκαλί» στα βήματα για την ανάκαμψη του τουρισμού. Ελπίζουν ότι το επόμενο καλοκαίρι θα φτάσουν και θα ξεπεράσουν την πολύ καλή εικόνα του 2019.

 

Εξάλλου, προς ώρας η κατακόρυφη αύξηση του οδικού τουρισμού με κυριότερη χώρα προέλευσης την Ρουμανία, έχει υπερκαλύψει τα «κενά» των αεροπορικών αφίξεων.

 

«Το μείγμα των επισκεπτών αλλάζει κάθε χρόνο και είναι αντικείμενο συστηματικής παρακολούθησης που κάνουμε ώστε να εντοπίζουμε κάθε μεταβολή. Αυτό βοηθά τόσο στην αποτίμηση ενεργειών που έγιναν τα προηγούμενα χρόνια όσο και στον μελλοντικό προγραμματισμό» επισημαίνει στη «ΜτΚ» ο τέως αντιπεριφερειάρχης Τουρισμού Ανατολικής Μακεδονίας και Θράκης Μιχάλης Αμοιρίδης ο οποίος τις προηγούμενες ημέρες ανέλαβε επικεφαλής του Οργανισμού Διαχείρισης και Προώθησης Τουρισμού της Περιφέρειας ΑΜΘ ή αλλιώς του νεοσύστατου Destination Management Organization (DMO).

 

Η «ΜτΚ» προχωρά σε μια πρώτη ανάλυση των στατιστικών στοιχείων του αεροδρομίου της Καβάλας για το πρώτο τρίμηνο της σεζόν (Απρίλιος, Μάιος, Ιούνιος) εντοπίζοντας αξιοσημείωτες αυξομειώσεις στις χώρες προέλευσης των τουριστών.

 

Παραδοσιακά, η μεγαλύτερη αεροπορική αγορά για τη Θάσο είναι η Γερμανία. Το φετινό τρίμηνο καταγράφει απώλειες της τάξης του 20% σε σχέση με το τελευταίο «κανονικό» έτος, το 2019. Στα θετικά προσμετράται το γεγονός ότι οι πτήσεις των Γερμανών άρχισαν φέτος τον Απρίλιο, κάτι που δεν είχε συμβεί τα δύο προηγούμενα χρόνια.

 

Το Ηνωμένο Βασίλειο ήταν διαχρονικά η δεύτερη μεγαλύτερη αγορά αλλά φέτος καταγράφει μια κατακόρυφη πτώση της τάξης του 40% για το πρώτο τρίμηνο της σεζόν σε σχέση με την αντίστοιχη περίοδο του 2019. Στο 70% είναι οι απώλειες από τη Σουηδία και στο 100% από τη Νορβηγία και τη Δανία. Πέρα από τη Σκανδιναβία, ολικές είναι οι απώλειες και από τις χώρες της BENELUX, τουλάχιστον κατά τα φαινόμενα, αφού μηδενικές αφίξεις καταγράφηκαν φέτος από Βέλγιο και Ολλανδία. Επίσης στο 100% οι απώλειες από τη Λευκορωσία.

 

Τα καλά νέα για την τοπική αγορά τουρισμού είναι ότι συγκρατήθηκαν στα ίδια επίπεδα με το 2019 οι αφίξεις από την Τσεχία, ενώ εντυπωσιάζει με άνοδο 46% στις αφίξεις η Πολωνία, η οποία θεωρείται ξεκάθαρα ως η νέα ανερχόμενη δύναμη τοπικά.

 

Πριν από 10-15 χρόνια κανείς δεν φανταζόταν ότι η Πολωνία θα έφτανε να είναι η 2η σημαντικότερη «δεξαμενή» αεροπορικών επισκεπτών στο νησί, εκτοπίζοντας μάλιστα από αυτή τη θέση την εδραιωμένη για δεκαετίες Μεγάλη Βρετανία. Ούτε κανείς φανταζόταν ότι η Ρουμανία θα ήταν η 1η σημαντικότερη «δεξαμενή» οδικών επισκεπτών.

 

Η αλλαγή του βιοτικού επιπέδου σε αυτές τις χώρες του πρώην «ανατολικού μπλοκ» είναι ραγδαία και οι πολίτες των δύο χωρών είναι σε θέση να πληρώσουν διπλάσια ή και τριπλάσια χρήματα για κατάλυμα σε σχέση με τους παραδοσιακούς βορειοευρωπαίους. Το ίδιο περίεργο φαντάζει το γεγονός ότι Πολωνία και Ρουμανία έχουν άμεση γειτνίαση με την εμπόλεμη Ουκρανία (με ό,τι συνεπάγεται αυτό για την οικονομία τους αλλά και τον εύλογο φόβο που οδηγεί συνήθως σε... αυτοσυγκράτηση) και παρ΄όλα αυτά οι αφίξεις τουριστών είναι χιλιάδες σε Καβάλα και Θάσο κάθε εβδομάδα.

 

Μέσα στις καλές ειδήσεις και μια νέα, ανερχόμενη αγορά, αυτή της Λιθουανίας, από την οποία κατέφθασαν τον Ιούνιο οι πρώτοι 700 περίπου επισκέπτες.

 

Οι άλλες χώρες

 

Εντύπωση προκαλούν οι 2.177 αφίξεις από άλλες χώρες (έναντι μόλις 6 αφίξεων το 2019). Περίπου η μισή από αυτή τη δύναμη των «λοιπών χωρών» είχε αποκτηθεί το 2021 με 1.186 αφίξεις. Επιχειρηματίες της τοπικής αγοράς θεωρούν ότι στο πεδίο αυτό των στατιστικών του αεροδρομίου υπάρχει σφάλμα μιας και δεν δόθηκε στη δημοσιότητα η ανάλυση των χωρών.

 

Σύμφωνα με πληροφορίες της «ΜτΚ» μέσα σε αυτό το μεγάλο σύνολο επιβατών περιλαμβάνονται και αφίξεις από χώρες όπως η Ολλανδία, που τα προηγούμενα έτη μετριόταν χωριστά. Η μεθολογία καταγραφής των στοιχείων από την Fraport έχει αλλάξει και πρόκειται για στοιχείο που μένει να διευκρινιστεί κατά το τέλος της σεζόν.

 

Makthes.gr