γράφει ο

Κώστας Παπακοσμάς

 

Σήμερα γιορτάζεται στην χώρα μας η Παγκόσμια Ημέρα Φάρων που καθιερώθηκε το 2003 με πρωτοβουλία της Διεθνούς Ένωσης Φαροφυλάκων και γιορτάζεται κάθε χρόνο την τρίτη Κυριακή του Αυγούστου. Θα σας γράψω την ιστορία του Φάρου στην Καβάλα.

 

Ο πρώτος φάρος στην Καβάλα δημιουργήθηκε το 1869 στην περιοχή της Παναγίας στο σημείο που βρίσκεται και σήμερα. Στο σημείο αυτό ακολούθησαν κατασκευές το 1929 και το 1945 – αυτός που είναι σήμερα. Η κατασκευή είναι ένα “λευκό πυργίο ύψους 3,2 μέτρα”. Η γεωγραφική του θέση είναι “Α. όριο όρμου Καβάλας”.

 

Από το 1869 στην άκρη της χερσονήσου λειτουργεί ο Φάρος που διευκολύνει την ναυσιπλοΐα. Ο φάρος διαμορφώθηκε τρεις συνολικά φορές. Στο ίδιο σημείο λειτουργούσε μέχρι το 1956 το κέντρο “Φάρος”. Από το 1958 η περιοχή έχει παραχωρηθεί στο δημοτικό σχολείο της Παναγίας (7ο) και είναι προέκταση της αυλής του.

 

Από το απολογιστικό έντυπο του Επιμελητηρίου Καβάλας του έτους 1928 διαβάζουμε ότι το Λιμενικό Ταμείο Καβάλας διέθεσε στο Υπουργείο Ναυτικών ποσό 300.000 δρχμ. για την παραγγελία Φάρου, το ποσό ήταν το μισό που απαιτούνταν για την κατασκευή και τοποθέτηση του. 

 

Η αξία του Φάρου ήταν 738.128 δρχμ. Από το ίδιο έντυπο διαβάζουμε ότι ο Φάρος θα τοποθετούνταν τον Ιούνιο του 1928 “επί της άκρας της Παναγίας και ακριβώς επί του σημείου όπου εγείρετο ο κατά την Βουλγαρικήν εισβολήν καταστραφείς παλαιός φάρος..”. 

 

Στην εφημερίδα ΚΥΡΗΞ της Καβάλας δημοσιεύεται συνέντευξη του αξιωματικού του πολεμικού Ναυτικού Κωνσταντίνου Σκούρτα που ήρθε για την εγκατάσταση και λειτουργία του Φάρου. Μαθαίνουμε όλα τα τεχνικά του χαρακτηριστικά αλλά και το Σουηδικό εργοστάσιο κατασκευής του που ήταν το “Gasaccunmulafor A. G. A. Ο Φάρος ήταν συστήματος Dalen περιστροφικός, 36 μέτρα πάνω από την επιφάνεια της θαλάσσης. 

 

Στο Ναυτικό Μουσείο Καβάλας βρίσκεται αυτός ο μηχανισμός του Φάρου. Αξίζει να επισκεφθείτε το Μουσείο.