Δεν θα υποβάλλονται για θεώρηση στην υπηρεσία του Επιτρόπου του Ελεγκτικού Συνεδρίου τα χρηματικά εντάλματα των δαπανών του κράτους από την ψήφιση του νόμου και των ΟΤΑ και των νομικών προσώπων από 1.1.2019, ενώ η θεώρησή τους από εξωτερικό ελεγκτή δεν θα αποτελεί προϋπόθεση για την πληρωμή τους. Αυτό προβλέπει διάταξη (άρθρο 37) που βρίσκεται ενσωματωμένη στο πολυνομοσχέδιο του υπουργείου Εσωτερικών με τίτλο «Συμπληρωματικά μέτρα εφαρμογής του Κανονισμού (EE, EΥPATOM) 1141/2014 περί Ευρωπαϊκών Πολιτικών Κομμάτων και Ιδρυμάτων, μέτρα επιτάχυνσης του κυβερνητικού έργου αρμοδιότητας Υπουργείου Εσωτερικών και άλλες διατάξεις».

 

Παράλληλα, με επόμενη παράγραφο του ίδιου άρθρου, παρέχεται η δυνατότητα στο Ελεγκτικό Συνέδριο, υπό την ιδιότητα του εξωτερικού ελεγκτή, να διενεργεί στοχευμένους ελέγχους δαπανών, είτε σε συγκεκριμένους φορείς είτε σε συγκεκριμένες κατηγορίες δαπανών, σε οποιοδήποτε στάδιο της διαδικασίας που πραγματοποιούνται οι δαπάνες.

 

Αναλυτικότερα, το άρθρο 37 του πολυνομοσχεδίου έχει ως εξής:

 

Άρθρο 37

Χρηματικά Εντάλματα

Με την υποπερίπτωση δδ αποσαφηνίζεται η έννοια της μη άσκησης του προληπτικού ελέγχου από το Ελεγκτικό Συνέδριο. Συγκεκριμένα, διευκρινίζεται η διαδικασία ολοκλήρωσης της πληρωμής των Χρηματικών Ενταλμάτων, εφόσον, σύμφωνα με την διάταξη της υποπερίπτωσης αα' της περ. α' του άρθρου 31 Ν. 4270/2014 όπως τροποποιήθηκε με την διάταξη του άρθρου 10 παρ.10 Ν.4337/2015, η οποία (τελευταία) θεσπίσθηκε σε εφαρμογή της διάταξης της υποπαρ. 2.4.1 της παρ. Γ του άρθρου 3 του Ν. 4336 ("Συνταξιοδοτικές διατάξεις - Κύρωση του Σχεδίου Σύμβασης Οικονομικής Ενίσχυσης από τον Ευρωπαϊκό Μηχανισμό Σταθερότητας και ρυθμίσεις για την υλοποίηση της Συμφωνίας χρηματοδότησης"), δεν ασκείται από το Ελεγκτικό Συνέδριο προληπτικός έλεγχος στις δαπάνες του Κράτους ενώ από την 1.1.2019 στις δαπάνες των ΟΤΑ και των λοιπών νομικών προσώπων, που με ειδική διάταξη νόμου υπάγονται κάθε φορά στον έλεγχο αυτόν.

Με την υποπερίπτωση εε αφενός ενισχύεται ο ρόλος του Ελεγκτικού Συνεδρίου, το οποίο ως ανεξάρτητος εξωτερικός ελεγκτής, δύναται οποτεδήποτε να διενεργεί στοχευμένους ελέγχους σε οποιονδήποτε φορέα, σε κάθε είδους δαπάνη και σε οποιοδήποτε στάδιο της διαδικασίας. 

 

Να σημειωθεί ότι το  άρθρο 31 του ΝΟΜΟΥ 4270_2014 προβλέπει ότι:

 

Ελεγκτικό Συνέδριο

 

Στο πλαίσιο εφαρμογής του παρόντος νόμου, το Ελεγκτικό Συνέδριο, ως Ανώτατο Δημοσιονομικό Δικαστήριο της χώρας:

 

α. Ασκεί:

 

αα. έλεγχο των δαπανών του Κράτους, των οργανισμών τοπικής αυτοδιοίκησης και των λοιπών νομικών προσώπων που με ειδική διάταξη νόμου υπάγονται κάθε φορά στον έλεγχο αυτόν,

ββ. έλεγχο νομιμότητας στις διαδικασίες ανάθεσης συμβάσεων έργων, προμηθειών και παροχής υπηρεσιών μεγάλης οικονομικής αξίας, που συνάπτει το Δημόσιο ή άλλο νομικό πρόσωπο που εξομοιώνεται με αυτό,

γγ. κατασταλτικό έλεγχο σε όλους τους λογαριασμούς

ή απολογισμούς των φορέων της Γενικής Κυβέρνησης, στον εκτός Κρατικού Προϋπολογισμού «Ειδικό Λογαριασμό Εγγυήσεων Γεωργικών Προϊόντων», καθώς και κάθε φορέα που έλαβε καθ’ οιονδήποτε τρόπο χρηματοδότηση ή επιχορήγηση από τον Κρατικό Προϋπολογισμό.

β. Συντάσσει και υποβάλλει έκθεση προς τη Βουλή για τον Απολογισμό και τον Ισολογισμό του Κράτους κατά το άρθρο 79 παρ. 7 του Συντάγματος.

γ. Εκδικάζει ένδικα βοηθήματα και μέσα κατά πράξεων που εκδίδονται κατά τον έλεγχο των λογαριασμών των ως άνω φορέων.

Το Ελεγκτικό Συνέδριο διενεργεί και τον προβλεπόμενο από την παρ. 6 του άρθρου 10 του Κανονισμού (ΕΕ) 473/2013 έλεγχο των λογαριασμών του Κράτους και όλων των υποτομέων της Γενικής Κυβέρνησης

 

Πηγή: Aftodioikisi.gr