

Παραμονές του συλλαλητηρίου της 11/12/2025 κατά της αποθήκευσης CO2 στον κόλπο της Καβάλας τα ερωτήματα του τύπου, εάν υπάρχουν, εγγυήσεις ασφαλείας, προβλέψεις για τη διαχείριση των κινδύνων, ποιοι θα είναι οι ελεγκτικοί μηχανισμοί και ποιοι θα φέρουν την ευθύνη εποπτείας, που συσσωματώνουν την εύλογη μεν, με μεγάλη καθυστέρηση δε, ανησυχία εκπροσώπων φορέων και πολιτικών, διακωμωδούνται με την απίστευτη δήλωση του εκπροσώπου της κρατικής Εταιρείας Υδρογονανθράκων στη Διαρκή Επιτροπή Παραγωγής και Εμπορίου της Βουλή, ότι το έργο της αποθήκευσης CO2 στον Πρίνο είναι ένα όμορφο έργο που μπορεί να αποτελέσει περιοχή επισκεψιμότητας.
Ήταν αναμενόμενο ότι, η αναβλητικότητα στη διατύπωση γνώμης για το έργο, οι προφάσεις και οι δικαιολογίες περί έλλειψης ενημέρωσης, αποθρασύνουν όλους αυτούς που με αοριστίες, ανακρίβειες και λόγια καθησυχαστικά προσαρμοσμένα στα αυτιά του εκάστοτε ακροατηρίου, υποστηρίζουν και προωθούν το έργο.
Μήπως όμως είναι αργά για να απαντηθούν τα παραπάνω ερωτήματα και να διασκεδαστούν οι ανησυχίες; Και τούτο διότι η έγκριση των Περιβαλλοντικών όρων του έργου από το αρμόδιο υπουργείο δίνει ήδη ‘’ενδιαφέρουσες’’ απαντήσεις:
«Οι περιβαλλοντικές επιπτώσεις του έργου είναι δυνατόν να αντιμετωπιστούν με τα κατάλληλα μέτρα, τα οποία επιβάλλονται ακολούθως»:
Mέσω οργάνωσης μονάδας περιβάλλοντος από τον φορέα του έργου Enearth), μέσω Σχεδίων Διορθωτικών Μέτρων που πρέπει να τηρεί και να εφαρμόζει ο φορέας του έργου, μέσω Σχεδίων περιβαλλοντικής παρακολούθησης της αποθήκευσης CO2 που οφείλει να εκπονήσει, να εφαρμόσει και να συντονίσει ο φορέας του έργου, μέσω Σχεδίου Παρακολούθησης Έκτακτης Κατάστασης που οφείλει να καταρτήσει ο φορέας του έργου.
Ο φορέας του έργου θα φροντίσει για όλα. Και μετά τί; «Σε περίπτωση διαρροών ή σημαντικών ανωμαλιών, ο φορέας εκμετάλλευσης (Enearth) ειδοποιεί αμέσως την αρμόδια αρχή CCS (δηλαδή την Ελληνική Διαχειριστική Εταιρία Υδρογονανθράκων και Ενεργειακών Πόρων ΕΔΕΥΕΠ) και λαμβάνει χωρίς καθυστέρηση τα αναγκαία διορθωτικά μέτρα, συμπεριλαμβανομένων μέτρων για την προστασία της δημόσιας υγείας!!!!.
Και για όσους αιθεροβάμονες, ακόμη επιμένουν ότι ισχύει κράτος δικαίου και νομιμότητας στην πατρίδα μας, να έχουν υπ’ όψιν ότι το σχετικό νομοσχέδιο που συζητείται αυτήν την περίοδο στη Βουλή και σε λίγο θα γίνει νόμος του κράτους, που εν μέρει ενσωματώνει την Οδηγίας 2009/31 του Ευρωπαϊκού Κοινοβουλίου σχετικά με την αποθήκευση διοξειδίου του άνθρακα σε γεωλογικούς σχηματισμούς, καταργεί την ΚΥΑ με βάση την οποία συντάχθηκε και εγκρίθηκε η Μελέτη Περιβαλλοντικών Επιπτώσεων του Έργου αποθήκευσης διοξειδίου του άνθρακα στον Πρίνο.
Πρώτα εγκρίνουμε και μετά νομοθετούμε.
Όσο για τα αντισταθμιστικά οφέλη, πριν αλέκτωρ λαλήσει, τα δύο έγινα ένα και έπεται συνέχεια.
Παραθέτω σχετικό χάρτη που αντλήθηκε από τη ΜΠΕ του Έργου όπου έχω συμπληρώσει τις ελάχιστες αποστάσεις περιοχών του κόλπου της Καβάλας, τόσο από τον τόπο αποθήκευσης όσο και από το συγκρότημα αποθήκευσης, προκειμένου να γίνει αντιληπτή η εγγύτητα πληθυσμών και δραστηριοτήτων με το σχεδιαζόμενο έργο.
Στον χάρτη, με κόκκινο περίγραμμα αποτυπώνεται ο Χώρος αποθήκευσης του CO2 και με καφέ περίγραμμα το Συγκρότημα αποθήκευσης.
Χώρος αποθήκευσης: Έχει έκταση 20,16 km2, περίμετρος 26,77 km και είναι ο χώρος του γεωλογικού σχηματισμού που επιλέγεται για την αποθήκευση CO2.
Συγκρότημα αποθήκευσης: Έχει έκταση 256,86 km2, περίμετρος 72,99 km και περιλαμβάνει τον τόπο αποθήκευσης αλλά και τους γύρω γεωλογικούς σχηματισμούς που είναι καθοριστικής σημασίας για την αποτελεσματικότητα, την ασφάλεια και την ακεραιότητα του έργου.
Στον χάρτη και στον πίνακα που ακολουθεί αναφέρονται οι ελάχιστες αποστάσεις από τον Χώρο αποθήκευσης και από το Συγκρότημα αποθήκευσης, της Καβάλας, του Πρίνου, της Αμμόγλωσσας στην Κεραμωτή, της παραλίας της Ν. Περάμου και της παραλίας των Αμμολόφων.
Οφείλω να ομολογήσω όμως ότι στην έγκριση περιβαλλοντικών όρων του έργου περιλαμβάνονται και ευφάνταστες αφηγήσεις-δεσμεύσεις:
•Τα αστικά - οικιακού λύματα θα μεταφέρεται μέσω φορτηγίδας στις χερσαίες εγκαταστάσεις (Νέα Καρβάλη) για βιολογική επεξεργασία.
•Θα αποφεύγονται εργασίες στο θαλάσσιο περιβάλλον κατά την αναπαραγωγική περίοδο του θαλασσοκόρακα.
•Θα περιοριστεί στο ελάχιστο η κυκλοφορία των βαρέων οχημάτων στο αστικό οδικό δίκτυο κατά τις ώρες κυκλοφοριακής αιχμής.
•Όταν υψηλές στάθμες θορύβου εκπέμπονται από σημειακές πηγές που βρίσκονται κοντά σε ευαίσθητες στο θόρυβο χρήσεις, θα χρησιμοποιούνται κινητά ηχομονωτικά περιφράγματα.
•Σε περίπτωση σύγκρουσης σκάφους με θαλάσσιο θηλαστικό, το συμβάν θα αναφέρεται στην οικεία Μονάδα Διαχείρισης του ΟΦΥΠΕΚΑ και στην Επιτροπή εκβρασμών.
Λάζαρος Βασιλειάδης
Δρ. Πολιτικός Μηχανικός