Στις πιο θυρυβώδεις περιοχές της Ελλάδας συγκαταλέγεται η Καβάλα σύμφωνα με δημοσίευμα του Έθνους που επικαλείται επιστημονικές μετρήσεις. Στο ρεπορτάζ της Κατερίνας Ρόββα με τίτλο «Τα... κολαστήρια της ηχορύπανσης στην Ελλάδα» αναφέρεται ότι στην Καβάλα, όπως και στα μεγαλύτερα αστικά κέντρα της χώρας, εκπονούνται από ειδικούς, έμπειρους στον περιορισμό της ηχορύπανσης από κυκλοφοριακό θόρυβο, μελέτες χαρτογράφησης θορύβου με χρήση ειδικών λογισμικών και ηχομετρήσεις βαθμονόμησης των μοντέλων διάδοσης του θορύβου. Πρόκειται για τις πόλεις: Ιωάννινα, Χανιά, Ηράκλειο, Λάρισα, Βόλος, Πάτρα, Αγρίνιο, Κέρκυρα και Καβάλα.

 

Για τις μετρήσεις βαθμονόμησης κατά κύριο λόγο επιλέγονται σημεία κοντά σε πηγές θορύβου, όπως λεωφόροι ή σιδηρόδρομοι, αλλά και σε άλλα σημεία όπου κρίνεται απαραίτητη η μέτρηση.

 

Τα τελικά αποτελέσματα εκτιμάται ότι θα είναι έτοιμα στο τέλος του έτους, ενώ μετά την ολοκλήρωση της μελέτης και τη δημοσίευσή της με απόφαση ειδικής διυπουργικής επιτροπής αναμένεται να προκύψουν δράσεις (action plan) σε επίπεδο Περιφερειών για τον περιορισμό της ηχορύπανσης. Στην τελική φάση της διαδικασίας οι χάρτες θα υποβληθούν στην ΕΕ ώστε να ενταχθούν στο δικό της σύστημα δεδομένων.

 

Αθήνα – Θεσσαλονίκη στην κορυφή της λίστας

Το ρεπορτάζ αναφέρει ότι από τις μετρήσεις που πραγματοποιούνται έχουν προκύψει σοβαρά στοιχεία για την ηχορρύπανση. Στην κορυφή της λίστας από πλευράς ηχορύπανσης φιγουράρουν η λεωφόρος Αλεξάνδρας, η οδός Τσιμισκή στη Θεσσαλονίκη και η λεωφόρος Κηφισίας στο ύψος των Αμπελοκήπων, ενώ το 94% των κατοίκων του Δήμου Αθηναίων εκτίθεται σε θόρυβο άνω των 65 ντεσιμπέλ (db) επί δώδεκα ώρες την ημέρα. Θόρυβος που αντιστοιχεί σε μια ηλεκτρική σκούπα σε συνεχή λειτουργία...

 

Οι χάρτες θορύβου, μια δέσμευση της χώρας μας προς την ΕΕ, θα έπρεπε να είχαν ξεκινήσει να υλοποιούνται από το 2002, έτος κατά το οποίο εκδόθηκε η σχετική ευρωπαϊκή Οδηγία. Τελικά, η διαδικασία κατάρτισής τους καθυστέρησε αρκετά χρόνια και πλέον βρίσκεται στην τελική τροχιά ολοκλήρωσής της.

 

 

Πολύς θόρυβος σημαίνει: κίνδυνοι για την υγεία

Και όλα αυτά τη στιγμή που ο Παγκόσμιος Οργανισμός Υγείας συστήνει θόρυβο μικρότερο των 40 db κατά τη διάρκεια της νύχτας ώστε να προστατεύεται η ανθρώπινη υγεία.

 

Οι ανησυχητικοί αριθμοί δεν σταματούν εκεί, καθώς ποσοστό 10% όσων ζουν στην πόλη εκτίθεται κατά τη διάρκεια της ημέρας σε θόρυβο μεγαλύτερο των 75 db, δηλαδή στον ήχο ενός τηλεφώνου ή ενός ξυπνητηριού που χτυπούν συνεχόμενα επί μισό 24ωρο...

 

Οι ειδικοί κρούουν τον κώδωνα του κινδύνου: Ταχυπαλμίες, πονοκέφαλοι, ζαλάδες, κρίσεις πανικού και αυξημένος κίνδυνος καρδιαγγειακών νοσημάτων είναι μερικά από τα σοβαρότερα προβλήματα υγείας που προκαλεί η έκθεση του ανθρώπου σε παρατεταμένη ηχορύπανση.

 

Για όλα (;) φταίνε οι δρόμοι

Στην Καβάλα, πολλές φορές στο παρελθόν έχουν γίνει μετρήσεις για τη ρύπανση του θορύβου ως μέρος συνολικότερης μελέτης για τη ρύπανση. Τα αποτελέσματα που κατά καιρούς είδαν το φως της δημοσιότητας ανέφεραν ότι βασική πηγή ηχητικής ρύπανσης είναι οι δρόμοι με μεγάλους κυκλοφοριακούς φόρτους.

 

Πέρα όμως από τον θόρυβο που προκαλούν πχ οι εξατμίσεις των αυτοκινήτων και των μοτοσικλετών, ως πηγές θορύβων στην ευρύτερη περιοχή της Καβάλας έχουν καταγραφεί οι εξορυκτικές δραστηριότητες, η λειτουργία του λιμανιού, παλιότερα η οικοδομική δραστηριότητα κ.α.

 

Τα μεγαλύτερα επίπεδα θορύβου εντός των ορίων του Δήμου Καβάλας είχαν καταγραφεί γύρω από την Εγνατία Οδό (τμήμα παράκαμψης) και στον κόμβο του εμπορικού λιμανιού «Φίλιππος Β΄».

 

Στις ανατολικές περιοχές είχε καταγραφεί αυξημένη όχληση από τον θόρυβο του αυτοκινητόδρομου, τις ημέρες και ώρες που έπνεαν ανατολικοί άνεμοι.

 

Σε μεγάλο βαθμό το πρόβλημα ελέγχεται από την τοποθέτηση ηχοπετασμάτων, σε διάφορα σημεία του αυτοκινητόδρομου, κατόπιν σχετικής μελέτης.

 

Εντός της πόλης, υψηλά επίπεδα θορύβου καταγράφονται στις περιοχές του κέντρου γύρω από κεντρικές διασταυρώσεις όπου λειτουργούν φωτεινοί σηματοδότες αλλά και σε δρόμους όπου τα αυτοκίνητα μπορούν να αναπτύξουν –παρά τον περιορισμό του ΚΟΚ- μεγάλες ταχύτητες, όπως οι οδοί Ερυθρού Σταυρού, Τενέδου, Εβδόμης Μεραρχίας, Αμερικανικού Ερυθρού Σταυρού κ.α.

 

Υψηλά επίπεδα θορύβου επίσης καταγράφονται και σε γειτονιές με μεγάλους κυκλοφοριακούς φόρτους (Τίμιος Σταυρός – οδός Σαππαίων κ.α.) αλλά και σε περιοχές εκτός κέντρου, από ένα υψόμετρο και πάνω, όπου οι μεγάλες κλίσεις ανωφέρειας των δρόμων σε συνδυασμό με τις κυκλοφοριακές ρυθμίσεις, έχουν ως συνέπεια την πρόκληση μεγαλύτερου θορύβου από τα οχήματα. Ενδεικτικά παραδείγματα είναι οι περιοχές Ποταμουδίων, Νεάπολης και πολλές άλλες.

 

Οι πειραγμένες εξατμίσεις και τα πρόστιμα του ΚΟΚ

Επειδή, όμως, οι δρόμοι και τα οχήματα είναι η μία πλευρά του νομίσματος, θα πρέπει κανείς να λάβει υπόψιν του και τον θόρυβο που προκαλείται συνειδητά, κυρίως με τις «πειραγμένες» ή «φτιαγμένες» (!) εξατμίσεις στα δίκυκλα αλλά και στα 4τροχα.

 

Ο κώδικας οδικής κυκλοφορίας (ΚΟΚ) μπορεί να μην είναι εξαιρετικά αυστηρός αλλά εάν τηρηθεί και εάν ελεγχθεί η εφαρμογή του με επίμονους ελέγχους, θα μπορούσε να φέρει σημαντική μείωση του θορύβου. Τα όρια θορύβου στον ΚΟΚ είναι πολύ αυστηρά, όχι όμως και τα πρόστιμα.

 

Για όχημα που προκαλεί θόρυβο με την εξάτμιση το πρόστιμο είναι 200 ευρώ και επί τόπου αφαιρούνται πινακίδες κυκλοφορίας οι οποίες για να επιστραφούν πρέπει να προσκομιστεί στην Τροχαία βεβαίωση από την Διεύθυνση Συγκοινωνιών για την καταλληλότητα του οχήματος (προφανώς μετά από σχετικό έλεγχο).

Το πρόστιμο για την εξάτμιση μπορεί να είναι πολύ μεγαλύτερο εάν εντοπιστούν άλλες παραβάσεις που σχετίζονται με την κάρτα καυσαερίων.

 

Σε περίπτωση που η πρόκληση θορύβου γίνει με ηχοσύστημα, το πρόστιμο είναι και πάλι 200 ευρώ και σε αυτή την περίπτωση αφαιρείται η άδεια οδήγησης για 30 μέρες.

 

Και στις δύο περιπτώσεις, πάντως, δεν προβλέπεται ποινή στο σύστημα πόντων (point system).

 

Από την στιγμή, όμως, που δεν γίνονται έλεγχοι από συνεργεία της Τροχαίας, είναι ουτοπικό κανείς να αναμένει μείωση του θορύβου μέσα στην πόλη.