Στην αποστολική περικοπή υπάρχει μεταξύ των άλλων απόσπασμα από τον 101ο Ψαλμό, όπου ο ιερός Ψαλμωδός παρουσιάζει τον Θεό Πατέρα να απευθύνεται στον Μεσσία, δηλαδή στον Κύριο Ιησού Χριστό, και να Του λέει: Όλος ο κόσμος σαν ένδυμα θα παλιώσει· και σαν εξωτερικό φόρεμα θα τον περιτυλίξεις και θα αλλάξει, θα γίνει καινούργιος. «Συ δε ο αυτός ει»· Εσύ όμως, ο Θεάνθρωπος Μεσσίας, είσαι πάντοτε ο ίδιος, και τα έτη Σου θα είναι ατελείωτα. Ας δούμε λοιπόν σήμερα τι σημαίνει ότι ο Χριστός είναι πάντα ο ίδιος, «ο αυτός εστι», και πόσο επηρεάζει αυτό τη ζωή μας.
Όλος ο ορατός κόσμος, τα έμψυχα και τα άψυχα, αλλάζουν, μεταβάλλονται, είναι υποδουλωμένα στη φθορά. Οι άνθρωποι γεννιούνται, μεγαλώνουν, γερνούν και πεθαίνουν. Ομοίως τα ζώα και τα φυτά.
Ακόμη και τα αιωνόβια όρη και οι εκτεταμένες πεδιάδες, οι απέραντες θάλασσες υφίστανται μεταβολές από σεισμούς, καθιζήσεις, διαβρώσεις, ηφαιστειακή δραστηριότητα.
Και οι απειράριθμοι αστέρες, που η ηλικία τους αριθμεί εκατομμύρια έτη ζωής, κάποτε και αυτοί πεθαίνουν, σβήνουν. Όμως τελικά όλα θα αλλάξουν· θα τα μεταβάλει ο Κύριος στο τέλος της ιστορίας, θα γίνουν καινούργια.
Αντίθετα ο Μεσσίας, ο Κύριος ημών Ιησούς Χριστός, είναι αναλλοίωτος, ο μόνος αναλλοίωτος. Αλλά η ιδιότητα αυτή είναι γνώρισμα του Θεού: «Εγώ Κύριος ο Θεός υμών, και ουκ ηλλοίωμαι». Εγώ είμαι Κύριος ο Θεός σας, και δεν υπόκειμαι σε μεταβολή, διακηρύσσει ο Ίδιος στην Π. Διαθήκη (Μαλαχ. γ´ 6). Παρομοίως ο άγιος Γρηγόριος ο Παλαμάς, που τιμούμε σήμερα τη μνήμη του, γράφει: Στον Θεό δεν υπάρχει μείωση ούτε αύξηση, ούτε προσθήκη, ούτε αφαίρεση.
Από τα παραπάνω γίνεται φανερό ότι ο Μεσσίας δεν αλλάζει, διότι είναι Θεός. Αυτό τονίζει με δύναμη ο θεόπνευστος συγγραφέας της προς Εβραίους Επιστολής, γι' αυτό και συγκρίνοντας Τον με τους αγγέλους υπογραμμίζει ότι είναι ανώτερος από αυτούς. Άρα οι πιστοί οφείλουν να πιστέψουν ολοκληρωτικά στον Κύριο Ιησού ως Θεό και να μην είναι προσκολλημένοι στο γράμμα της Παλαιάς Διαθήκης.
Για τη δική μας ζωή όμως τι σημαίνει ότι ο Μεσσίας είναι ο αναλλοίωτος Θεός; Ο Μεσσίας είναι ο αναλλοίωτος Θεός, που έγινε άνθρωπος για τη σωτηρία μας! Αυτό σημαίνει ότι η Πίστη μας δεν είναι θρησκεία όπως οι άλλες, αλλά θεία αποκάλυψη. Επομένως για μας τους Ορθόδοξους Χριστιανούς είναι τελείως απαράδεκτη η πανθρησκεία, η άποψη δηλαδή ότι όλες οι θρησκείες είναι αποδεκτές, διότι αποτελούν διαφορετικούς δρόμους που όλοι οδηγούν στον Θεό.
Σημαίνει επίσης ότι είναι αναλλοίωτο όχι μόνο το δόγμα αλλά και το ήθος που Εκείνος μας δίδαξε, ο Νόμος Του, οι εντολές Του. Δεν έχουμε δικαίωμα να εφαρμόζουμε μόνο όποιες εντολές θέλουμε, ούτε να θεωρούμε ότι το Ευαγγέλιο είναι ξεπερασμένο και είναι ανάγκη να εκσυγχρονισθεί. Διότι δεν είναι διδασκαλία ανθρώπου μιάς περασμένης εποχής, αλλά του αιώνιου, αναλλοίωτου ενανθρωπήσαντος Θεού.
Ολοζώντανο τέτοιο παράδειγμα είναι ο άγιος Γρηγόριος ο Παλαμάς, που σήμερα εορτάζουμε. Γι' αυτό ζει δοξασμένος στους αιώνες κοντά στον Κύριο. Ας εμπνευσθούμε από το παράδειγμά του εμείς οι μέτριοι και αδύναμοι Χριστιανοί και φιλότιμα ας προσπαθούμε να το μιμηθούμε κατά το δυνατόν, ώστε να αξιωθούμε κι εμείς της άφθαρτης Βασιλείας των ουρανών κατά το μέγα έλεός Του.
ΕΚ ΤΗΣ ΙΕΡΑΣ ΜΗΤΡΟΠΟΛΕΩΣ Φ. Ν. Θ. Ιερομόναχος Σίλας Καραβελίδης