Τη μείωση σε ποσοστό 20% με αναδρομική ισχύ στα τέλη άρδευσης για το 2024 σε όσους δημότες της Καβάλας ασκούν αποκλειστικά το αγροτικό επάγγελμα, είχε αποφασίσει το δημοτικό συμβούλιο Καβάλας, στη συνεδρίαση της Δευτέρας 30 Δεκεμβρίου 2024.
Η απόφαση ικανοποίησε το αίτημα του Αγροτικού Συλλόγου Καβάλας που από τα τέλη Νοεμβρίου ζητούσε να μειωθούν τα τέλη της άρδευσης καθώς λόγω της παρατεταμένης ξηρασίας οι αγρότες είχαν υποστεί τεράστιο οικονομικό πλήγμα. Το μέτρο αφορούσε όσους είναι κατ’ αποκλειστικότητα επαγγελματίες αγρότες.
Η Αποκεντρωμένη όμως με ανακοίνωση της, ακύρωσε αυτή την απόφαση του δημοτικού συμβουλίου, που μπορεί να κάνει προσφυγή μέσα στον επόμενο μήνα για να αλλάξει την ακύρωση.
Η ανακοίνωση της Αποκεντρωμένης αναφέρει τα εξής:
“Από τα στοιχεία του φακέλου προκύπτουν τα εξής:
Ο Δήμος Καβάλας με την αριθ. 25/2024 (ΑΔΑ:6ΓΕ7ΩΕ6-3ΟΔ) κατά πλειοψηφία απόφαση του Δημοτικού Συμβουλίου Καβάλας, η οποία εγκρίθηκε με την αριθ.27792/23-02-2024 (ΑΔΑ:9Δ4ΛΟΡ1ΥΟΥΛ) απόφαση του Γραμματέα Αποκεντρωμένης Διοίκησης Μακεδονίας-Θράκης, καθόρισε τα τέλη άρδευσης οικονομικού έτους 2024 ως εξής:
1.Αύξηση των τελών άρδευσης ανά μονάδα νερού (κυβικά) από 0,10 €/κυβικό σε 0,12 €/κυβικό
2.Αύξηση των τελών άρδευσης ανά μονάδα νερού (Kw) από 0,105 €/Kw σε 0,18 €/Kw.
Ο Δήμος Καβάλας με την αριθ.399/2024 (ΑΔΑ:9Β6ΖΩΕ6-ΓΝ0) κατά πλειοψηφία απόφαση του Δημοτικού Συμβουλίου Καβάλας ενέκρινε τη μείωση σε ποσοστό 20% αναδρομικά των τελών άρδευσης έτους 2024, λόγω μείωσης της παραγωγής των κατ αποκλειστικότητα αγροτών που οφειλόταν στην παρατεταμένη ξηρασία στην περιοχή του Δήμου Καβάλας.
Επειδή σύμφωνα με τις διατάξεις του άρθρου του άρθρου 64 του ν.4270/2014 ορίζεται ότι:
«Κατά την κατάρτιση και έγκριση των προϋπολογισμών των ΟΤΑ, εκτός από τις διατάξεις των άρθρων 77 και 78 του ν. 4172/2013, λαμβάνεται μέριμνα ώστε να εντάσσονται στο συνολικό πλαίσιο επίτευξης του μεσοπρόθεσμου δημοσιονομικού στόχου ή της πορείας προσαρμογής προς
αυτόν.
Η διαδικασία της κατάρτισης αρχίζει με κοινή απόφαση των Υπουργών Οικονομικών και Εσωτερικών, που εκδίδεται τον Ιούλιο κάθε έτους και με την οποία παρέχονται, μεταξύ άλλων, οδηγίες για την κατάρτιση των προϋπολογισμών.
Το Παρατηρητήριο Οικονομικής Αυτοτέλειας των ΟΤΑ παρέχει γνώμη στους Υπουργούς Εσωτερικών και Οικονομικών επί των σχεδίων των προϋπολογισμών, διατυπώνοντας προτάσεις, προκειμένου αυτοί να είναι σύμφωνοι με τις γενικές αρχές για τη διαχείριση των οικονομικών του Δημοσίου σύμφωνα με το άρθρο 33 και να καταστούν ρεαλιστικοί.
Επίσης, το Παρατηρητήριο αξιολογεί τις προβλέψεις των εσόδων που παρουσιάζουν οι Ο.Τ.Α. στον προϋπολογισμό τους και διατυπώνει προτάσεις τροποποίησης τους, όπου αυτό κρίνεται αναγκαίο και ιδίως όταν τα έσοδα εμφανίζονται υπερεκτιμημένα και μη ρεαλιστικά.
Η διαδικασία ολοκληρώνεται με την κατάρτιση προϋπολογισμών που είναι τουλάχιστον ισοσκελισμένοι.» (σχετ. και το αριθ.3995/2017 έγγραφο του Υπουργείου Εσωτερικών).
Επειδή βασικές αρχές που διέπουν την κατάρτιση των προϋπολογισμών ,σύμφωνα με τις διατάξεις του νόμου 4270/2014 (άρθρα 33,35,49 και 64) είναι :
1.Αρχή της ετήσιας διάρκειας
2.Αρχές της ενότητας και της καθολικότητας
3.Αρχή της ειδίκευσης του προϋπολογισμού και της ειδικότητας των πιστώσεων
4.Αρχή της ειλικρίνειας και της ακριβείας του προϋπολογισμού
5.Αρχή της δημοσιότητας
6.Αρχή της ισοσκέλισης
Επειδή δεν πληρούται μία από τις βασικές αρχέ ς που διέπουν την κατάρτιση των προϋπολογισμών.
Επειδή σύμφωνα με τις διατάξεις της παρ.1 του άρθ.1 της υπ΄αριθμ. 63726/28.07.2023 (Β΄ 4795) Κοινής Απόφασης των Υπουργών Οικονομικών και Εσωτερικών, με τίτλο «Παροχή οδηγιών για την κατάρτιση του προϋπολογισμού των δήμων, οικονομικού έτους 2024 – μερική τροποποίηση της υπ’
αριθμ. 7028/2004 (Β΄ 253) απόφασης» (ΑΔΑ: ΩΧΓ846ΜΤΛ6-Θ5Λ) ορίζεται ότι:
1.Η δημοσιονομική θέση του Υποτομέα S1313 της Τοπικής Αυτοδιοίκησης πρέπει να είναι ισοσκελισμένη ή πλεονασματική, κατά τα άρθρα 14 παρ.1 περ. β και 35 παρ. 1 και 2 ν. 4270/2014.
Οι ΟΤΑ οφείλουν να καταρτίζουν τουλάχιστον ισοσκελισμένους προϋπολογισμούς σύμφωνα με το άρθρο 64 του ν. 4270/2014. Για τους δήμους, επίσης ως φορείς της Γενικής Κυβέρνησης, ισχύουν κατά τη σύνταξη του προϋπολογισμού τους, οι γενικές αρχές για τη διαχείριση των οικονομικών της Γενικής Κυβέρνησης του άρθρου 33 και της δημοσιονομικής θέσης του άρθρου 35, οι κανόνες του δημοσιονομικού σχεδιασμού του άρθρου 34, του χρέους του άρθρου 36 και της πορείας προσαρμογής του άρθρου 37 και οι γενικές αρχές κατάρτισης προϋπολογισμού του άρθρου 49, του ν. 4270/2014.
Σε περίπτωση που διαπιστωθεί ότι έχουν αναληφθεί υποχρεώσεις και πραγματοποιηθεί δαπάνες καθ’ υπέρβαση των εγγεγραμμένων πιστώσεων του προϋπολογισμού, τα ποσά που αναλογούν στο ύψος αυτών, καταλογίζονται σε βάρος των οργάνων που ενέκριναν ή συνέπραξαν στην εκτέλεση της δαπάνης (άρθρο 66 παρ. 5 του ν. 4270/2014 και άρθρο 11 του π.δ.80/2016).
Επειδή δε θα πληρούται η αρχή της ειλικρίνειας και της ακριβείας του προϋπολ ογισμού, δεδομένου ότι
με την μείωση στην πράξη των εσόδων χωρίς ισόποση μείωση και των εξόδων δεν θα μπορούν να πληρωθούν δαπάνες που θα έχουν αναληφθεί.
Επειδή δεν υπάρχει εισήγηση από την αρμόδια οικονομική υπηρεσία με πίνακα προσδοκώμενων εσόδων-εξόδων, σύμφωνα με την εγκύκλιο 1 αριθ.605/3-1-2007 του Υπουργείου Εσωτερικών.
Επειδή η αριθ.399/2024 απόφαση του Δημοτικού Συμβουλίου είναι κανονιστική απόφαση.
Επειδή σύμφωνα με τις διατάξεις της παρ.2 του άρθρου 79 του ν.3463/06 με τίτλο «Κανονιστικές αποφάσεις» ορίζεται ότι «2. Οι αποφάσεις της ανωτέρω παραγράφου λαμβάνονται από τα δημοτικά ή κοινοτικά συμβούλια με την απόλυτη πλειοψηφία του συνόλου των μελών τους, το συντομότερο δυνατό διάστημα από την έναρξη της δημοτικής ή κοινοτικής περιόδου.
Την έκδοση των τοπικών κανονιστικών αποφάσεων των Δήμων εισηγείται στο δημοτικό συμβούλιο η δημαρχιακή επιτροπή.
Εάν η κανονιστική διάταξη αφορά αποκλειστικά την περιφέρεια ενός τοπικού διαμερίσματος ή οικισμού, η δημαρχιακή επιτροπή διαμορφώνει την εισήγησή της, μετά από γνώμη του οικείου τοπικού συμβουλίου.
Για τη διαμόρφωση της εισήγησης, η δημαρχιακή επιτροπή λαμβάνει υπόψη τις παρατηρήσεις και τις προτάσεις των αρμόδιων κοινωνικών και επαγγελματικών φορέων και ομάδων πολιτών της περιφέρειας του Δήμου, με τους οποίους έρχεται σε διαβούλευση, καθώς και τυχόν ειδικές μελέτες που έχουν εκπονηθεί για την αντιμετώπιση των ανωτέρω ζητημάτων.
3. Με τις κανονιστικές αποφάσεις της παραγράφου 1 μπορεί να καθορίζονται οι περιπτώσεις, για τις οποίες επιβάλλονται διοικητικά μέτρα και πρόστιμα, ορίζοντας το ύψος του προστίμου και τη διαδικασία επιβολής τους.
4. Οι τοπικές κανονιστικές αποφάσεις δημοσιεύονται υποχρεωτικά, κατά το πλήρες κείμενό τους, στο δημοτικό ή κοινοτικό κατάστημα του Δήμου ή της Κοινότητας, σύμφωνα με τη διαδικασία που προβλέπεται από το άρθρο 284 και περίληψη αυτών σε μια ημερήσια ή εβδομαδιαία τοπική εφημερίδα.
Οι αποφάσεις αυτές παραμένουν συνεχώς εκτεθειμένες σε χώρο του δημοτικού ή κοινοτικού καταστήματος, που είναι προσιτός στο κοινό. Οι ίδιες αποφάσεις, με φροντίδα του προέδρου του δημοτικού ή κοινοτικού συμβουλίου, μπορεί να καταχωρούνται στην ιστοσελίδα του Δήμου ή της Κοινότητας.
Επιπλέον, το δημοτικό και κοινοτικό συμβούλιο λαμβάνει μέτρα για την όσο το δυνατόν ευρύτερη δημοσιοποίηση των αποφάσεων αυτών, μέσω των τοπικών μέσων μαζικής ενημέρωσης, εκδίδοντας ειδικούς οδηγούς ενημέρωσης των κατοίκων και των οικείων επαγγελματικών τάξεων και χρησιμοποιεί, για τον ίδιο σκοπό, οποιοδήποτε άλλο πρόσφορο μέσο.»
Επειδή στην προκειμένη περίπτωση δεν υπάρχει απόφαση της Δημοτικής Επιτροπής που να εισηγείται στο Δημοτικό Συμβούλιο, ούτε υπάρχουν οι δημοσιεύσεις σε τοπική εφημερίδα.
Επειδή κατά γενική αρχή διοικητικού δικαίου τόσο οι κανονιστικές όσο και οι ατομικές διοικητικές πράξεις δε διαθέτουν αναδρομική ισχύ, συνεπώς δεν είναι δυνατόν να ανατρέξουν σε χρόνο προγενέστερο της έκδοσης, κοινοποίησης ή δημοσίευσής τους.
Κατ' εξαίρεση, αναγνωρίζεται η αναδρομική ισχύς σε κανονιστικές πράξεις, εάν τούτο ρητά ορίζεται από τις σχετικές με την έκδοσή τους διατάξεις νόμου ή σαφώς προκύπτει από αυτές. (Ελ. Συν. Κλιμ. Τμ. 7 Πράξη 78/2013)
ΑΠΟΦΑΣΙΖΟΥΜΕ
Ακυρώνουμε την αριθ. 399/2024 απόφαση του Δημοτικού Συμβουλίου του Δήμου Καβάλας Ν.Καβάλας. Κατά της απόφασης αυτής μπορείτε να προσφύγετε εντός ενός (1) μηνός από την κοινοποίηση αυτής, στην Ειδική Επιτροπή του άρθ. 152 του ν. 3463/2006 της Αποκεντρωμένης Διοίκησης Μακεδ. Θράκης Τμήμα Διοικητικό-Οικονομικό Ν.Ροδόπης, που εδρεύει στην Κομοτηνή, (Παρασίου 4, ΤΚ 69100 email:[email protected]).”