Η περικοπή από την προς Εφεσίους επιστολή του Αποστόλου Παύλου φωτίζει την εκκλησιολογική διάσταση της ζωής της Εκκλησίας, εστιάζοντας στη θεμελίωση και την οικοδομή κάθε εκκλησιαστικής κοινότητας σύμφωνα με το πρότυπο του Χριστού, διότι Εκείνος εχάρισε με την άνοδό του εις τους ουρανούς και αφού πρωτίστως κατέβηκε στη γη ως θεάνθρωπος, τα δοθέντα χαρίσματα στους ανθρώπους.

 

Ο Παύλος μέσα από αυτή την εκκλησιολογική προοπτική αναδεικνύει τη σημασία της ενότητας, της αγάπης και της πνευματικής ωριμότητας, τονίζοντας ότι η Εκκλησία δεν είναι απλώς ένας ανθρώπινος θεσμός, αλλά το «σώμα του Χριστού» που καλείται να αυξάνεται «εις άνδρα τέλειον» με τη χάρη του Θεού. Η οικοδομή της εκκλησιαστικής κοινότητας επιτυγχάνεται μέσα από τη συνεργασία όλων των μελών, τα οποία, ενωμένα στον Χριστό, συμβάλλουν στην αρμονική λειτουργία του συνόλου, με σκοπό τη δόξα του Θεού και τη σωτηρία του κόσμου.

 

Το θέμα του «δοθέντος χαρίσματος» στον λόγο του Αποστόλου Παύλου είναι κεντρικό για τη θεολογία του και αποκαλύπτει τη σχέση του Θεού με τον άνθρωπο, καθώς και τη λειτουργία του κάθε πιστού μέλους μέσα στο σώμα της Εκκλησίας.

 

Ο Παύλος χρησιμοποιεί τη λέξη «χάρισμα» (από τη ρίζα «χάρις», που σημαίνει δωρεά ή εύνοια) για να περιγράψει τα δώρα που δίνει το Άγιο Πνεύμα στους πιστούς για την οικοδομή της Εκκλησίας.

 

Ο απόστολος Παύλος αναφέρει την ποικιλία και την ξεχωριστή σημασία των πνευματικών χαρισμάτων που χορηγεί το Άγιο Πνεύμα στα μέλη του εκκλησιαστικού σώματος. Παράλληλα, τα χαρίσματα αυτά κατατάσσονται σε μια ιεραρχική διάταξη, και γι’ αυτό ο Απόστολος στην προτρέπει τους πιστούς να επιζητούν τα ανώτερα χαρίσματα( Α΄Κορ. 12,31), καθώς θεωρούνται ουσιώδη για την εύρυθμη και αρμονική λειτουργία κάθε τοπικής εκκλησιαστικής κοινότητας.

 

Η Εκκλησία μας προσκαλεί να αναγνωρίσουμε και να χρησιμοποιήσουμε το δικό μας χάρισμα, αυτό που μας εδόθη για την κατά Θεόν πρόοδό μας, όχι με πνεύμα υπηρηφανίας και κενοδοξίας, ανθρωπίνου κατορθώματος, αλλά ταπεινοφροσύνης και αγάπης προς όφελος του άλλου (Ρωμ. 12:3), προκειμένου να φθάσωμε στην ενότητα της πίστεως και στην πλήρη γνώση του Θεού.

 

Το δοθέν χάρισμα, κατά τον Απόστολο Παύλο, είναι μια θεϊκή δωρεά που αποσκοπεί στην ενότητα, την αγιότητα και την αποστολή της Εκκλησίας. Η σωστή κατανόηση και χρήση του χαρίσματος είναι απαραίτητη για κάθε χριστιανό, ώστε να συμβάλλει στην εκπλήρωση του θελήματος του Θεού στη ζωή του και στον κόσμο.

 

ΕΚ ΤΗΣ ΙΕΡΑΣ ΜΗΤΡΟΠΟΛΕΩΣ Φ. Ν. Θ. Αρχιμανδρίτης Παντελεήμων Σάββας