Σε εξέλιξη βρίσκονται οι έρευνες των αστυνομικών Αρχών για τον εντοπισμό και τη σύλληψη αγνώστων μέχρι στιγμής δραστών, οι οποίοι χθες (29-2-2016) το πρωί, εξαπάτησαν 77χρονη ημεδαπή στην Καβάλα και αποπειράθηκαν να εξαπατήσουν άλλους δύο ηλικιωμένους.   

 

Αναλυτικότερα, άγνωστη δράστιδα επικοινώνησε τηλεφωνικά με την 77χρονη, στην οποία παρουσιάστηκε ως αστυνομικός και προφασιζόμενη ότι ο υιός της ενεπλάκη σε θανατηφόρο τροχαίο ατύχημα, της ζήτησε να καταβάλει χρήματα και χρυσαφικά - κοσμήματα, προκειμένου να έχει ευνοϊκή μεταχείριση.

 

Κατά την τηλεφωνική τους επικοινωνία, προκειμένου να επιτύχουν την εξαπάτηση της ηλικιωμένης, έτερος δράστης προσποιήθηκε τον υιό της, ο οποίος την παρακάλεσε να τον βοηθήσει.

 

Ακολούθως, εμφανίστηκε μια άλλη άγνωστη δράστιδα στην οικία της 77χρονης και παρέλαβε από αυτήν το χρηματικό ποσό των 2.850 ευρώ και διάφορα χρυσαφικά – κοσμήματα, ενώ στη συνέχεια διέφυγε προς άγνωστη κατεύθυνση.

 

Σημειώνεται ότι οι δράστες, χθες το πρωί, χρησιμοποιώντας την ίδια ακριβώς μεθοδολογία, επιχείρησαν να εξαπατήσουν άλλους δύο ηλικιωμένους ημεδαπούς στην Καβάλα, έναν 82χρονο και μια 83χρονη, χωρίς όμως να καταφέρουν να ολοκληρώσουν την πράξη τους.

 

Την προανάκριση και τις έρευνες διενεργεί το Τμήμα Ασφάλειας Καβάλας.  

 

Με αφορμή τα παραπάνω περιστατικά, κρίνεται σκόπιμο να δημοσιοποιηθούν οι παρακάτω χρήσιμες συμβουλές για την αποφυγή εξαπάτησης των πολιτών.

 

Σημειώνεται ότι οι επιτήδειοι έχοντας συγκεντρώσει πληροφορίες σχετικές με τα υποψήφια θύματά τους, τα πλησιάζουν αιφνιδιαστικά και χρησιμοποιώντας διάφορα τεχνάσματα όπως ότι είναι γνωστοί συγγενών τους, λογιστές, εφοριακοί κ.λ.π., ζητούν χρήματα προφασιζόμενοι την εξόφληση χρέους για λογαριασμό των συγγενικών τους προσώπων.

 

Η συνήθης πρακτική που ακολουθούν, έγκειται στην αρχική συλλογή πληροφοριών σχετικά με το πρόσωπο που θέλουν να εξαπατήσουν (οικογενειακή και επαγγελματική κατάσταση κ.ά.) και στην συνέχεια στην προσέγγισή του με διάφορες προφάσεις έκτακτου χαρακτήρα.

 

Από τις υποθέσεις που έχουν απασχολήσει τις αστυνομικές Αρχές, μερικές από τις προφάσεις που συνήθως χρησιμοποιούν οι δράστες, ενδεικτικά είναι και οι ακόλουθες:

 

  • Είμαι φίλος συγγενικού προσώπου πχ. του υιού σας, ο οποίος μου ζήτησε να μου δώσετε χρήματα γιατί τον έχει συλλάβει η αστυνομία για καταδικαστική απόφαση ή χρέη.
  • Είμαι φίλος συγγενικού προσώπου, ο οποίος αγόρασε διάφορα προϊόντα από το κατάστημα μου και με έστειλε να μου δώσεις το κόστος.
  • Είμαι εφοριακός και ο υιός σου ή η κόρη σου χρωστάει στην εφορία.
  • Είμαι τραπεζικός υπάλληλος και σε ενημερώνω ότι επίκειται «κούρεμα» καταθέσεων. Προκειμένου για να μην «κουρευτούν» οι δικές σου καταθέσεις πρέπει να μου καταβάλεις χρήματα.

 

Στη συνέχεια, σε περίπτωση που το ηλικιωμένο πρόσωπο δεν έχει τα χρήματα, πείθεται και οδηγείται σε τραπεζικό κατάστημα ή μηχάνημα αυτόματης ανάληψης χρημάτων και κάνει ανάληψη του χρηματικού ποσού, το οποίο παραδίδει στους δράστες που αναμένουν συνήθως έξω από τα τραπεζικά καταστήματα για να μπορούν να διαφύγουν έγκαιρα.

 

Επίσης, έχουν παρατηρηθεί και διάφορες άλλες παραλλαγές της παραπάνω μεθοδολογίας σε επαγγελματίες (γιατρούς, φαρμακοποιούς και άλλους κλάδους) με αντίστοιχα προσχήματα και τον ίδιο σκοπό, την παράδοση ή κατάθεση χρημάτων σε τραπεζικούς λογαριασμούς ατόμων που δήθεν τα έχουν ανάγκη.

 

Κατόπιν των ανωτέρω, στην περίπτωση που γίνει αντιληπτή προσπάθεια ή απόπειρα εξαπάτησης, συνιστάται η άμεση ενημέρωση των αστυνομικών υπηρεσιών, ενώ σε κάθε περίπτωση πρέπει:

 

  • Να μην πείθεστε εύκολα από άτομα, τα οποία σας “πλησιάζουν” ως γνωστοί συγγενικών - φιλικών προσώπων.
  • Να είστε ιδιαίτερα επιφυλακτικοί όταν άγνωστοι προσπαθήσουν να σας πείσουν για την καταβολή χρηματικού ποσού, με το πρόσχημα επείγουσας ανάγκης συγγενικού - φιλικού προσώπου. Το ίδιο μπορεί να προσπαθήσουν και τηλεφωνικά. Για τους ίδιους λόγους να μην ενδίδετε σε προτροπές για συνάντηση (ραντεβού κ.λπ.).
  • Σε περιπτώσεις που άγνωστοι επικαλούνται έκτακτη ανάγκη γνωστού -συγγενικού σας προσώπου, να επιδιώκετε πάντα οι ίδιοι να επικοινωνείτε τηλεφωνικά με το γνωστό-συγγενικό σας πρόσωπο, προς επιβεβαίωση των όσων επικαλούνται. Η επικοινωνία να γίνεται με δικό σας τηλέφωνο και κατόπιν δικής σας πρωτοβουλίας και να μην δέχεστε να μιλάτε με άτομο, το οποίο κάλεσαν οι άγνωστοι.
  • Σε κάθε περίπτωση, να δηλώνετε ότι δεν πρόκειται να παραδώσετε χρήματα, εάν δεν εμφανιστούν οι γνωστοί-συγγενείς σας.
  • Να μην δέχεστε σε καμία περίπτωση άγνωστα άτομα να σας οδηγήσουν σε Πιστωτικό Κατάστημα ή ΑΤΜ για ανάληψη χρηματικού ποσού.
  • Να μην πείθεστε όταν άγνωστοι σας ζητούν να καταβάλλετε χρήματα για οφειλές γνωστών ή συγγενικών προσώπων σε δημόσιες υπηρεσίες ή σε καταστήματα-εταιρείες για αγορά αγαθών-προσφορά υπηρεσιών.
  • Επισημαίνεται ότι από νοσοκομεία ή από δημόσιες υπηρεσίες δεν χρησιμοποιείται η πρακτική υπάλληλοί τους να μεταβαίνουν σε οικίες ή σε δημόσιους χώρους και να ζητούν από πολίτες την καταβολή χρημάτων για υπηρεσίες που παρέχουν.
  • Να έχετε πάντα διαθέσιμους τους τηλεφωνικούς αριθμούς, με τους οποίους πρέπει να επικοινωνήσετε σε περίπτωση ανάγκης (Αστυνομία, Πυροσβεστική, Νοσοκομεία, στενοί συγγενείς κ.α.).
  • Προσπαθήστε να συγκρατήσετε τα χαρακτηριστικά των δραστών, καθώς και τα οχήματα με τα οποία κινούνται (αριθμό κυκλοφορίας, μάρκα οχήματος, χρώμα κ.λπ.), για να βοηθήσετε το έργο των διωκτικών αρχών.
  • Να ενημερώνετε πάντα τις αστυνομικές Αρχές, ακόμη και σε περίπτωση απόπειρας απάτης σε βάρος σας.