Mε πάνω από μισό δισ. ευρώ πωλήσεις περισσότερες σε σχέση με πέρυσι, αλλά με όγκο πωλήσεων μόλις κατά 1% περισσότερο έκλεισε το οκτάμηνο Ιανουαρίου – Αυγούστου 2023 για τον κλάδο των σούπερ μάρκετ. 

 

Τα στοιχεία της εταιρείας ερευνών αγοράς Circana (πρώην IRI) δείχνουν, αν μη τι άλλο, ότι ο τζίρος παραμένει πληθωριστικός, ενώ οι καταναλωτές σε μια προσπάθεια να καλύψουν τις ανάγκες σε βασικά είδη διατροφής και νοικοκυριού στρέφονται ολοένα και περισσότερο στα προϊόντα ιδιωτικής ετικέτας, ακόμη κι αν πρόκειται για τρόφιμα.

 

Ειδικότερα, σύμφωνα με τα στοιχεία της Circana, o τζίρος των σούπερ μάρκετ αυξήθηκε την περίοδο Ιανουαρίου – Αυγούστου 2023 κατά 9,8% φτάνοντας τα 5,85 δισ. ευρώ έναντι 5,32 δισ. ευρώ το αντίστοιχο διάστημα του 2022.

 

Η μεγαλύτερη αύξηση αξίας πωλήσεων καταγράφηκε το οκτάμηνο στην κατηγορία των ειδών νοικοκυριού (απορρυπαντικά, καθαριστικά, χαρτικά κ.ά.) και ήταν 10,2%. Αξίζει, ωστόσο, να σημειωθεί ότι αυτή ήταν και η κατηγορία προϊόντων στην οποία καταγράφηκε μείωση του όγκου πωλήσεων κατά 1%. 

 

Στην κατηγορία των τροφίμων καταγράφηκε αύξηση της αξίας πωλήσεων κατά 9,7%, με τον όγκο πωλήσεων να ενισχύεται κατά 1,1%, ενώ στην κατηγορία των ειδών ατομικής υγιεινής και ομορφιάς η αξία πωλήσεων αυξήθηκε κατά 9,9% και ο όγκος πωλήσεων κατά μόλις 0,7%.

 

Υλικά μαγειρικής, κατεψυγμένα τρόφιμα, συσκευασμένα τρόφιμα, απορρυπαντικά και είδη άμεσης κατανάλωσης νοικοκυριού είναι οι υποκατηγορίες προϊόντων στις οποίες καταγράφονται οι μεγαλύτερες μειώσεις όγκου πωλήσεων. Ειδικότερα, κατά 3,3% υποχώρησε στο οκτάμηνο Ιανουαρίου – Αυγούστου 2023 ο όγκος πωλήσεων στα υλικά μαγειρικής, κατά 2,5% στα κατεψυγμένα τρόφιμα, κατά 1,9% στα απορρυπαντικά και καθαριστικά σπιτιού, κατά 0,8% στα συσκευασμένα τρόφιμα και κατά 0,2% στα άλλα είδη νοικοκυριού. 

 

Στον αντίποδα βρίσκεται η υποκατηγορία των σνακς, των οποίων ο όγκος πωλήσεων ενισχύθηκε κατά 4,7%, τα μη αλκοολούχα ποτά με τον όγκο πωλήσεων να αυξάνεται κατά 3,8%, τα αλκοολούχα ποτά με αύξηση όγκου πωλήσεων κατά 3,1%, τα είδη ατομικής υγιεινής με τον όγκο πωλήσεων να αυξάνεται κατά 1,2% και τα γαλακτοκομικά με αύξηση της τάξης του 0,9%.

 

«Πρωταθλητές» των ανατιμήσεων στο οκτάμηνο Ιανουαρίου – Αυγούστου 2023 αναδεικνύονται τα απορρυπαντικά και καθαριστικά, με τις αυξήσεις τιμών να φτάνουν το 13,6%, γεγονός στο οποίο αποδίδεται εν μέρει και η μείωση του όγκου πωλήσεων. Ακολουθούν τα γαλακτοκομικά, των οποίων οι τιμές αυξήθηκαν κατά 11,8%, χωρίς, πάντως, να είναι ορατή στον ορίζοντα σημαντική αποκλιμάκωση, παρά τη μείωση στις τιμές παραγωγού του αγελαδινού γάλακτος. 

 

Στην τρίτη θέση βρίσκονται τα υλικά μαγειρικής με αυξήσεις τιμών 10,1% και ακολουθούν τα κατεψυγμένα τρόφιμα με 9,4%, τα είδη ατομικής υγιεινής με ανατιμήσεις επίσης 9,4%, τα σνακς με 9,3%, τα είδη ατομικής φροντίδας και ομορφιάς με 9%, τα άλλα είδη νοικοκυριού με 8,6%, τα συσκευασμένα τρόφιμα με 7,8%. 

 

Οι μικρότερες αυξήσεις τιμών στη διάρκεια του οκταμήνου σε σύγκριση με το αντίστοιχο διάστημα του 2022 καταγράφηκαν στα μη αλκοολούχα (6,8%) και στα αλκοολούχα ποτά (4,3%).

 

Η διατήρηση των τιμών σε υψηλά επίπεδα σε συνάρτηση με το «καλάθι του νοικοκυριού» συνεχίζουν να πριμοδοτούν τα προϊόντα ιδιωτικής ετικέτας, το μερίδιο των οποίων, συμπεριλαμβανομένων των πωλήσεων της Lidl, διαμορφώθηκε στο οκτάμηνο στο 26,2% (μερίδιο σε αξία) έναντι 25,5% το αντίστοιχο διάστημα του 2022. 

 

Μάλιστα, τα προϊόντα ιδιωτικής ετικέτας «τρέχουν» με διψήφιο ρυθμό ανάπτυξης –12,9% στο οκτάμηνο– κάτι που σχετίζεται τόσο με τις μεγάλες αυξήσεις τιμών που γίνονται και σ’ αυτή την κατηγορία, αλλά και με τον αυξημένο όγκο πωλήσεων.

 

Πηγή-ρεπορτάζ: kathimerini.gr - Δήμητρα Μανιφάβα