Κατακόρυφα έχει αυξηθεί, σε σύγκριση με πέρυσι, το κόστος σε μια σειρά προϊόντων που πωλούνται στα σούπερ μάρκετ. Καταγράφονται περιπτώσεις αγαθών που διατίθενται ακόμη και κατά 31% ακριβότερα σε σχέση με το φθινόπωρο του 2022.

 

Από έρευνα του «Ε.Τ.» σε 50 κωδικούς αγαθών

 

(σύγκριση 1η.11.2022 με 30.10.2023)

 

προκύπτει πως στα 37 από τα 50 η τιμή αυξήθηκε από 0,64% έως και 30,63%.

 

Στα υπόλοιπα (13 προϊόντα) παρατηρήθηκαν μειώσεις στις τιμές τους, από -0,48% έως -11,43%.

 

Αναλυτικότερα, η μεγαλύτερη αύξηση κόστους σε αυτά τα 37 αγαθά καταγράφηκε σε κωδικό που αφορά

 

τυρί κρέμα το οποίο από 2,22 ευρώ τα 200 γραμ. την 1η.11.2022 έφτασε να πωλείται σχεδόν ένα χρόνο μετά (30.10.2023) 2,90 ευρώ.

 

Σημαντική αύξηση παρατηρήθηκε και στην περίπτωση μαρμελάδας (φράουλα 370 γραμ.), της οποίας η τιμή ξεκίνησε από 3,40 ευρώ πέρυσι, για να φτάσει φέτος στα 4,44 ευρώ (+30,59%).

 

Στα προϊόντα για τα οποία καταγράφονται σημαντικές αυξήσεις -διαμορφώθηκαν σε διψήφιο ποσοστό- συμπεριλαμβάνονται, ακόμη, τα εξής:

 

κύβος λαχανικών 12 τεμ. (+30%),

 

αναψυκτικό 1 λίτρο (+26,17%),

 

κέτσαπ, 330 γραμ. (+24,44%),

 

πατατάκια 150 γραμ. (+23,81%),

 

μουστάρδα απαλή 250 γραμ. (+23,44%),

 

κρεμοσάπουνο750 γραμ. (+22%),

 

κρουασάν 80 γραμ. (+21,59%),

 

αποσμητικό 50ml (+20,20%),

 

σάλτσα τομάτας ψιλοκομμένη, 400 γραμ. (+19,4%),

 

ξυραφάκια 10 τεμάχια (+18,42%),

 

χυμός φρούτων (+18,23%),

 

νερό 50 ml (+16,13%),

 

αλάτι μαγειρικό 1 κιλό (+15,07%),

 

μαγιονέζα 225 ml (+14,92%),

 

σαλάμι συσκευασμένο 100 γραμ. (+13,54%),

 

είδη ζαχαροπλαστικής –

 

ανθος αραβοσίτου (+12,82%),

 

μέλι 250 γραμ. (+12,05%)

 

και τυροπιτάκια 1 κιλό (+10,88%).

 

Αυξήσεις υπήρξαν, επίσης, σε ετικέτες δημητριακών, αφρόλουτρου, ζαμπόν, τυριού (κεφαλοτύρι) τριμμένου, σε κριθαράκι, μακαρόνια Νο2 για παστίτσιο, επιδόρπιο γιαουρτιού, καστανή ζάχαρη, παξιμάδια, εσπρέσο, κριτσίνια, σοκολάτα, τσίχλες, βαμβάκι, κέικ και σε χωριάτικο φύλλο κατεψυγμένο. Στο αλουμινόχαρτο καταγράφηκε η μικρότερη αύξηση τιμής (+0,64%).

 

Οι μειώσεις τιμών

 

Στον αντίποδα, στα 13 προϊόντα που παρατηρήθηκε μείωση στο κόστος τους, συγκαταλέγονται τα παρακάτω:

 

μακαρόνια Νο10 500 γραμ. (-11,43%), κοτομπουκιές κατεψυγμένες 400 γραμ. (-7,5%), χαρτοπετσέτες 56 τεμάχια (-7,06%), κρέμα γάλακτος 330ml (-6,59%), κονσέρβα τόνος λαδιού (-6,44%), καραμέλες 32 γραμ. (-6,06%), μπισκότα 16 τεμάχια (-2,10%), σιμιγδάλι (-1,80%), αντικολλητικό χαρτί 8 μέτρα (-1,08%), ξίδι, 350 ml (-1,04%), αραβοσιτέλαιο 1 λίτρο (-0,91%), ανθότυρο 300 γραμ. (-0,77%) και πιπέρι μαύρο τριμμένο 40 γραμ. (-0,48%).

 

Σημειώνεται πως στην έρευνα συμπεριλήφθηκαν ετικέτες αγαθών που δεν έχουν ενταχθεί στο μέτρο του υπουργείου Ανάπτυξης (ΥΠΑΝ) «καλάθι του νοικοκυριού», το οποίο εγκαινιάστηκε στις 2.11.2022, με απώτερο σκοπό τη συγκράτηση των τιμών απέναντι στις πληθωριστικές πιέσεις. Στα 50 αγαθά της έρευνας είναι -σε κάθε περίπτωση- προϊόντα που προτιμώνται από πλήθος νοικοκυριών, με τη μέση αύξηση να υπολογίζεται σε 13,36% (για τα 37 προϊόντα) και τη μέση μείωση σε -3,73% (για τα 13 προϊόντα) αντιστοίχως.