Καθυστερεί στην έκδοση του κανονισμού τιμολόγησης η ΡΑΕ. Τι υποστηρίζει ο πρόεδρος της Αρχής Αθ. Δαγούμας. Όφελος 450 εκ. ευρώ από τα συνοδευτικά έργα υποδομών, αντιτείνει ο ΔΕΣΦΑ. Πόσα θα εξοικονομούσαν οι καταναλωτές από την ΥΑΦΑ εν μέσω ενεργειακής κρίσης.

 

Οικονομική ανάσα 400 εκατ. ευρώ, εν μέσω της ενεργειακής κρίσης, θα έδινε στους καταναλωτές φυσικού αερίου η λειτουργία της Υποθαλάσσιας Αποθήκης Φυσικού Αερίου (ΥΑΦΑ) Νότιας Καβάλας.

 

Το συγκεκριμένο, όμως, project που περιλαμβάνεται στο χαρτοφυλάκιο του ΤΑΙΠΕΔ και είναι στην τελική φάση του διαγωνισμού της παραχώρησης βρίσκεται κολλημένο εδώ μήνες και στα γραφεία της Ρυθμιστικής Αρχής Ενέργειας.

 

Η ΥΑΦΑ Ν. Καβάλας είναι ένα εξαντλημένο κοίτασμα φυσικού αερίου και με τις κατάλληλες επενδύσεις μπορεί να χρησιμεύσει ως αποθηκευτικός χώρος ποσοτήτων του συγκεκριμένου καυσίμων σε περιόδους χαμηλών τιμών και διάθεσης του με αυτά τα χαμηλά κόστη μέσω του εθνικού συστήματος φυσικού αερίου στους καταναλωτές σε εποχές ενεργειακής κρίσης, όπως αυτή που βιώνουμε.

 

Τον περασμένο Οκτώβριο σε εκδήλωση ο πρόεδρος της ΤΕΡΝΑ ΕΝΕΡΓΕΙΑΚΗ Γιώργος Περιστέρης είχε υπογραμμίσει πως αν η αποθήκη αερίου της Καβάλας λειτουργούσε θα πρόσφερε ετήσια εξοικονόμηση 400 εκατ. ευρώ στους καταναλωτές. Ο επικεφαλής της εισηγμένης είχε κάνει τις εκτιμήσεις αυτές με τις πρωτόγνωρες τιμές του φυσικού αερίου που επικρατούσαν πριν από τέσσερις μήνες.

 

Αν και το ΤΑΙΠΕΔ έχει προχωρήσει τον διαγωνισμό για την παραχώρηση της ΥΑΦΑ Ν. Καβάλας στην τελική φάση, δηλαδή πριν την υποβολή των δεσμευτικών προσφορών από τους φιναλίστ ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ – ΔΕΣΦΑ και Energean, εντούτοις η αξιοποίηση του συγκεκριμένου περιουσιακού στοιχείου είναι κολλημένη.

 

Και είναι κολλημένη στη ΡΑΕ. Η Αρχή θα πρέπει να εκδώσει κανονισμό τιμολόγησης αλλά και το ποσοστό της κοινωνικοποίησης του εσόδου της ΥΑΦΑ Ν. Καβάλας, δηλαδή τι μέρος τους κόστους θα περάσει στους κταναλωτές.

 

Η επίθεση του προέδρου της ΡΑΕ

 

Ο ίδιος ο πρόεδρος της ΡΑΕ Αθανάσιος Δαγούμας παραδέχτηκε χθες κατά τη διάρκεια συνέντευξης Τύπου ότι ο Ρυθμιστής δεν έχει εκδώσει τις αποφάσεις αυτές υποστηρίζοντας πως η μελέτη κόστους – οφέλους που ζητήθηκε από τον ΔΕΣΦΑ (με την αρμοδιότητα του Διαχειριστή του Εθνικού Συστήματος Φυσικύ Αερίου) έδειχνε την επιβάρυνση των καταναλωτών με 1 δις. ευρώ. «Δεν μπορούμε ως Αρχή να το επιτρέψουμε αυτό. Εδώ δεν είναι αποικία. Τι θα πούμε στα παιδιά μας…;», ήταν ορισμένες από τις χαρακτηριστικές αναφορές του αναπληρωτή καθηγητή του Πανεπιστημίου Πειραιά. Ο ίδιος είπε πως ο ΔΕΣΦΑ επιδιώκει να περάσει και επενδύσεις αχρείαστες με την ΥΑΦΑ Ν. Καβάλας.

 

Η απάντηση του ΔΕΣΦΑ

 

Πηγές του ΔΕΣΦΑ σχολιάζοντας τις χθεσινές δηλώσεις Δαγούμα εξέφρασαν την έκπληξη τους με δεδομένο το ό,τι τον περασμένο Σεπτέμβριο αλλά και από το 2020 οπότε και υπάρχει η συνεργασία με την Αρχή για το συγκεκριμένο επενδυτικό σχέδιο, δεν είχαν εκδηλωθεί τέτοιες ενστάσεις.

 

Επιπλέον, οι ίδιοι κύκλοι του Διαχειριστή εξηγούσαν πως στη ΡΑΕ παραδόθηκαν πολλά σενάρια για τη μελέτη – κόστους οφέλους. Κάποια από αυτά έλαβαν υπόψη τους και τα υπόλοιπα έργα που θα κουμπώσουν στο βόρειο σύστημα του ΕΣΦΑ όπως ο αγωγός IGB, το FSRU Αλεξανδρούπολης και η ΥΑΦΑ Ν. Καβάλας αλλά και στο νότιο τμήμα του ΕΣΦΑ όπως η Διώρυγα Gas στην Κόρινθο. Ένα εξ αυτών των σεναρίων ύψους 750 εκ. ευρώ δεν απέδιδε οφέλη για τους καταναλωτές. Άλλο σενάριο όμως, το οποίο φέρεται η ΡΑΕ, να αποδέχτηκε έδειξε όφελος 450 εκ. ευρώ. Πρόκειται για επενδύσεις που αφορούν τόσο την ΥΑΦΑ Ν. Καβάλας όσο και άλλα μεγάλα έργα.

 

Ουσιαστικά, προτείνεται, λένε πηγές του ΔΕΣΦΑ η κατασκευή ενός δεύτερου παράλληλου αγωγού φυσικού αερίου από την Κομοτηνή στη Ν. Μεσημβρία της Θεσσαλονίκης προκειμένου να ικανοποιηθούν οι επιπρόσθετες ποσότητες μεταφοράς αερίου που θα προκαλέσουν τα νέα έργα. Ο υφιστάμενος είναι μικρής διατομής και κατασκευασμένος με προδιαγραφές προ εικοσαετίας.

 

Πάντως, η ΡΑΕ σκοπεύει να λάβει απόφαση επί της μελέτης μεθαύριο Πέμπτη και στη συνέχεια να τη θέσει σε δημόσια διαβούλευση.

 

Πηγή: ot.gr