Σε «μήλον της Εριδος» για παγκόσμιους και ισχυρούς «παίκτες» αναμένεται να εξελιχθούν η ιδιωτικοποίηση του λιμανιού της Αλεξανδρούπολης και η υποπαραχώρηση του λιμανιού «Φίλιππος Β’» της Καβάλας.

 

Οι προοπτικές για τα δύο λιμάνια είναι πολύ σημαντικές και πολυεπίπεδες, καθώς συνδυάζουν μεταφορές και ενέργεια, ενώ μπορούν να αξιοποιηθούν και γεωστρατηγικά.

 

Μαζί με το λιμάνι της Θεσσαλονίκης, σύμφωνα με την εφημέριδα Ελεύθερος Τύπος της Κυριακης, το οποίο έχει ήδη ιδιωτικοποιηθεί με εξαιρετικά αποτελέσματα, είναι σε θέση να αλλάξουν την εικόνα της Βόρειας Ελλάδας, προσελκύοντας σημαντικές επενδύσεις και αναδεικνύοντας την περιοχή σε σημαντικό κόμβο μεταφορών αλλά και ενεργειακό παράγοντα με ιδιαίτερη γεωστρατηγική σημασία.

 

Διεθνείς διαγωνισμοί

 

Στις 17 Ιουλίου 2020 το Ταμείο Αξιοποίησης Ιδιωτικής Περιουσίας του Δημοσίου ανακοίνωσε την έναρξη διεθνών δημόσιων διαγωνισμών, οι οποίοι περιλάμβαναν την Αλεξανδρούπολη και την Καβάλα. Ειδικότερα, η διαγωνιστική διαδικασία για τον Οργανισμό Λιμένος Αλεξανδρούπολης προβλέπει την πώληση τουλάχιστον του 67% του μετοχικού κεφαλαίου της εταιρίας.

 

Σε ό,τι αφορά το λιμάνι της Καβάλας ο διαγωνισμός προβλέπει την υποπαραχώρηση του δικαιώματος χρήσης, συντήρησης, λειτουργίας και εκμετάλλευσης ενός σταθμού πολλαπλών χρήσεων σε τμήμα του λιμένα «Φίλιππος Β’», του Οργανισμού Λιμένος Καβάλας.

 

Και οι δύο διαγωνισμοί θα διεξαχθούν σε δύο φάσεις: α) υποβολή εκδήλωσης ενδιαφέροντος και προεπιλογή των ενδιαφερόμενων μερών και β) υποβολή δεσμευτικών προσφορών και ανάδειξης πλειοδότη.

 

Η διορία για την πρώτη φάση έληγε την Παρασκευή 2 Οκτωβρίου, αλλά το Ταμείο έδωσε παράταση έως την Παρασκευή 16 Οκτωβρίου για την Αλεξανδρούπολη και έως 23 Οκτωβρίου για την Καβάλα. Στόχος είναι το 2021 να έχουν ολοκληρωθεί και οι δύο διαγωνισμοί.

 

Γεωστρατηγική θέση

Τα δύο λιμάνια έχουν μπει στο «στόχαστρο» των ΗΠΑ. Η Ουάσιγκτον βλέπει μεγάλες προοπτικές τόσο για την Αλεξανδρούπολη όσο και για την Καβάλα. Σκοπεύει να τα αξιοποιήσει ποικιλότροπα, καθώς το καθένα έχει τα δικά του χαρακτηριστικά και δυνατότητες.

 

Συγκεκριμένα, το λιμάνι της Αλεξανδρούπολης έχει ιδιαίτερο ενδιαφέρον τόσο λόγω της γεωστρατηγικής του θέσης όσο και για την εμπορευματική δραστηριότητά του καθώς συνδέεται με την Εγνατία Οδό, δίνοντας εύκολη δίοδο στα εμπορεύματα Ανατολής και Δύσης και αντίστροφα.

 

Επίσης, σύμφωνα με την εφημέριδα Ελεύθερος Τύπος της Κυριακης,αποτελεί επίκεντρο των σχεδίων για τις εισαγωγές υγροποιημένου φυσικού αερίου στη Βαλκανική, μέσω της προωθούμενης κατασκευής πλωτού σταθμού αεριοποίησης υγροποιημένου φυσικού αερίου (LNG) από αμερικανικά και ελληνικά επιχειρηματικά συμφέροντα.

 

Την ίδια στιγμή, είναι ένα λιμάνι που έχει απορροφήσει σημαντικές επενδύσεις, άνω των 60 εκατομμυρίων ευρώ, σε επίπεδο ανάπτυξης υποδομών, καθώς εκτείνεται σε μια περιοχή σχεδόν 250 στρεμμάτων και ουσιαστικά έχει περιορισμένη μεταφορική και εμπορική δραστηριότητα.

 

Η ανάπτυξη των δραστηριοτήτων του λιμένα Αλεξανδρούπολης μπορεί να συμβάλει καθοριστικά στην οικονομική ενίσχυση της πόλης, αλλά και της ευρύτερης περιοχής, προσελκύοντας άμεσες και έμμεσες επενδύσεις και ενδυναμώνοντας το εμπόριο. Η σχετικά νέα και εκτεταμένη λιμενική υποδομή προσφέρει τα θεμέλια για την ανάπτυξη μιας ποικιλίας επιχειρηματικών σχεδίων των υποψηφίων επενδυτών.

 

Σύνδεση με Εγνατία Οδό

Το λιμάνι της Καβάλας είναι το πρώτο που θα αξιοποιηθεί με τη μορφή της υποπαραχώρησης και μπορεί να αναδειχθεί σε κύρια εμπορευματική πύλη προς τα Ανατολικά Βαλκάνια. Πρόκειται για τις υποδομές του λιμένα «Φίλιππος Β’» στη Νέα Καρβάλη σε απόσταση οκτώ χιλιομέτρων ανατολικά της πόλης, με άμεση σύνδεση στην Εγνατία Οδό, με τη δραστηριότητα να είναι αμιγώς εμπορευματική.

 

Με τις υφιστάμενες υποδομές του μπορούν να εξυπηρετηθούν ταυτόχρονα δύο πλοία μήκους 190 μέτρων και ένα πλοίο Ro-Ro (σχεδιασμένο για τη μεταφορά τροχοφόρων φορτίων). Μετά την ολοκλήρωση των έργων επέκτασης τον Μάρτιο του 2019, το λιμάνι διαθέτει κρηπιδώματα μήκους 910 μέτρων, βάθος στα κρηπιδώματα έως και 12 μέτρων και χώρο διαχείρισης και αποθήκευσης φορτίων περίπου 282.000 τ.μ.

 

Ο πρέσβης των ΗΠΑ

Το ενδιαφέρον των Αμερικανών για τα δύο λιμάνια έχει επιβεβαιώσει ο πρέσβης των ΗΠΑ στην Αθήνα, Τζέφρι Πάιατ, ενώ ιδιαίτερη αναφορά σε αυτά έκανε και ο Κυριάκος Μητσοτάκης στην ομιλία του στη Σούδα ενώπιον του υπουργού Εξωτερικών των ΗΠΑ, Μάικ Πομπέο.

 

Σύμφωνα με όλες τις ενδείξεις και με πληροφορίες, τα δύο λιμάνια αναμένεται να διεκδικήσει η Black Summit Financial Group.

 

Ο αμερικανικός κολοσσός διακινεί ετησίως περισσότερα από 14 εκατομμύρια TEU’s, με τομείς δραστηριοποίησης την Κεντρική, τη Βόρεια Αμερική, την Ωκεανία, την Αφρική, την Ασία και την Καραϊβική. Για το λιμάνι της Καβάλας φέρεται να υπάρχει ενδιαφέρον και από την επίσης αμερικανική SSA Marine, η οποία είναι θυγατρική του κολοσσού Carrix με έδρα το Σιάτλ και ειδίκευση στη διαχείριση εμπορευματοκιβωτίων.

 

Ομως, οι Αμερικανοί δεν είναι οι μόνοι που έχουν δείξει ενδιαφέρον για τα δύο στρατηγικά λιμάνια. Στελέχη ιαπωνικών, βρετανικών, γερμανικών, ρωσικών, αραβικών και ινδικών επιχειρήσεων έχουν επισκεφτεί κατά το πρόσφατο παρελθόν τις εγκαταστάσεις των λιμανιών σε Αλεξανδρούπολη και Καβάλα, όπου ενημερώθηκαν για τις δυνατότητες και τις προοπτικές τους.

 

Αγνωστο παραμένει αν η κοινοπραξία που έχει αναλάβει το λιμάνι Θεσσαλονίκης θα δείξει ενδιαφέρον για τους συγκεκριμένους διαγωνισμούς.

 

Υπενθυμίζεται ότι η κοινοπραξία SEGT συνίσταται από το γερμανικό επενδυτικό κεφάλαιο Deutsche Invest Equity Partners (47%), την Terminal Link, που είναι θυγατρική του γαλλικού ναυτιλιακού κολοσσού CMA CGM (33%) και την Belterra Investments, συμφερόντων Ι. Σαββίδη (20%).

 

Οι πληροφορίες είναι συγκεχυμένες και σύμφωνα με ορισμένες από αυτές, δεν αποκλείεται το ενδεχόμενο να εκδηλώσει ενδιαφέρον για τους διαγωνισμούς μόνο η εταιρία του Ιβάν Σαββίδη και όχι συνολικά η κοινοπραξία.