Ομιλία της Βουλευτή Π.Ε. Καβάλας Αγγελικής Δεληκάρη στην Ολομέλεια του Κοινοβουλίου την Τρίτη 21 Οκτωβρίου 2025 με θέμα: Η αναβάθμιση της Υπηρεσίας Πολιτικής Αεροπορίας αναγκαίο βήμα για ασφαλείς αεροπορικές μεταφορές και την ενίσχυση των περιφερειακών αεροδρομίων, όπως της Χρυσούπολης.

 

Κατά τη  χθεσινή της ομιλία κατά τη συζήτηση και ψήφιση του Νομοσχεδίου του Υπουργείου Μεταφορών και Υποδομών με θέμα: 

 

"Σύσταση και οργάνωση του νομικού προσώπου δημοσίου δικαίου με την επωνυμία Υπηρεσία Πολιτικής Αεροπορίας και άλλες διατάξεις αρμοδιότητας του Υπουργείου Υποδομών και Μεταφορών" η βουλευτής Π.Ε. Καβάλας Αγγελική Δεληκάρη επισήμανε:

 

«Η αναδιοργάνωση της Υ.Π.Α. ήταν μια απαραίτητη εξέλιξη, ώστε η υπηρεσία, έχοντας πλέον διοικητική και οικονομική αυτοτέλεια ως Ν.Π.Δ.Δ., να μπορεί να ανταποκριθεί με μεγαλύτερη αποτελεσματικότητα και ευελιξία στις διαρκώς αυξανόμενες ανάγκες.

 

Με καλύτερη κατανομή του προσωπικού, με προσλήψεις μέσω ΑΣΕΠ, διασφαλίζεται η διαχείριση των αεροπορικών μεταφορών, ιδίως κατά τις περιόδους αυξημένου φόρτου - με ειδική πρόνοια για τα περιφερειακά αεροδρόμια.

 

Αναφέρθηκα στο αεροδρόμιο της Χρυσούπολης και στον ρόλο που αυτό παίζει για την ανάπτυξη της περιοχής μας, αποτελώντας πύλη εισόδου για επισκέπτες, τόσο από το εσωτερικό όσο και από το εξωτερικό.

Η προσπάθεια για την αναβάθμιση της Υ.Π.Α. θεσμική και υλικοτεχνική είναι διαρκής.

 

Με την πρόσφατη ανάληψη καθηκόντων των 80 νέων ελεγκτών εναέριας κυκλοφορίας, αλλά και με τις προσλήψεις που ακολουθούν μέσα στο 2025, αλλά και στο 2026, πετυχαίνουμε ακριβώς αυτόν τον στόχο!»

 

Ακολουθεί η ομιλία της κυρίας Δεληκάρη

Κύριε Πρόεδρε

Κύριε Υπουργέ

Κυρίες και κύριοι Συνάδελφοι,

 

Η ασφάλεια των αεροπορικών μεταφορών είναι άρρηκτα συνδεδεμένη με τους ανθρώπους που είναι επιφορτισμένοι με το καθήκον αυτό, το προσωπικό της Υπηρεσίας Πολιτικής Αεροπορίας. Η αναβάθμιση της αεροναυτιλίας περνά μέσα από την ενίσχυση της Υπηρεσίας, της εξέλιξής της σε έναν Οργανισμό με διοικητική και οικονομική αυτοτέλεια, πιο ευέλικτο και ταχύτερο προσαρμόσιμο στις ανάγκες που δημιουργούνται σε ένα περιβάλλον απαιτητικό και διαρκώς μεταβαλλόμενο.

 

Με το παρόν νομοσχέδιο του Υπουργείο Μεταφορών και Υποδομών επιτυγχάνεται ακριβώς αυτό. Η Υπηρεσία Πολιτικής Αεροπορίας, ως νομικό πρόσωπο δημοσίου δικαίου, μετά την ψήφιση του υπό συζήτηση σχεδίου νόμου, θα έχει όλα εκείνα τα εργαλεία που θα της επιτρέπουν να επιτελεί την αποστολή της με απόλυτη επάρκεια.

 

Αλλά θα ήθελα να αναφερθώ σε ορισμένα μόνο από τα στοιχεία του νομοσχεδίου που θεωρώ σημαντικά, πολλά έχουν ήδη αναφερθεί από τον εισηγητή της πλειοψηφίας, συνάδελφο Διονύσιο Σταμενίτη, τόσο σήμερα όσο και κατά την επεξεργασία του στην αρμόδια Επιτροπή Παραγωγής και Εμπορίου.

 

Οι κύριοι άξονες του νομοσχεδίου είναι οι εξής:

 

Ευέλικτη διοίκηση και οικονομική αυτοτέλεια για την Υπηρεσία Πολιτικής Αεροπορίας

Αξιοποίηση και ενίσχυση του προσωπικού της

Τεχνολογική αναβάθμιση κρίσιμων λειτουργιών

Θεσμική αναμόρφωση με σύγχρονη διοικητική δομή

 

Ως προς το προσωπικό της Υπηρεσίας, συστήνονται 2407 θέσεις μόνιμων υπαλλήλων, καθώς και υπαλλήλων ΙΔΑΧ, ενώ η πλήρωση των κενών οργανικών θέσεων θα γίνεται μέσω αυτοτελών προκηρύξεων του ΑΣΕΠ. 

 

Είναι γνωστό πως, ιδίως το καλοκαίρι, οπότε οι πτήσεις προς τη χώρα μας αυξάνονται, αλλά και γενικότερα το αεροπορικό έργο στη ζώνη ευθύνης της Ελλάδας – οι διερχόμενες από τον ελληνικό εναέριο χώρο πτήσεις δηλαδή, πιέζονται περισσότερο τα περιφερειακά αεροδρόμια. Υπάρχει στο νομοσχέδιο η σαφής πρόβλεψη για δυνατότητα μετακίνησης προσωπικού όπου υπάρχει ανάγκη, εποχιακή ή έκτακτη. 

 

Στην Π.Ε. Καβάλας λειτουργεί το αεροδρόμιο της Χρυσούπολης, για το οποίο όλοι μας, όχι μόνο οι κάτοικοι της Καβάλας, αλλά και των όμορων νομών που εξυπηρετεί, θέλουμε να είναι καλά στελεχωμένο στο κομμάτι του προσωπικού της Υ.Π.Α. που απαιτείται, με αναβαθμισμένες υπηρεσίες, συμβάλλοντας έτσι στην τουριστική ανάπτυξη της περιοχής.

 

Παράλληλα, προβλέπονται δυνατότητες αξιοποίησης του πλεονάζοντος προσωπικού από τους παραχωρημένους αερολιμένες της Fraport. 

 

Σχετικά με την οικονομική αυτοτέλεια της Υπηρεσίας:

 

Η ΥΠΑ διασφαλίζει την οικονομική της αυτοτέλεια μέσω της κατάρτισης αυτοτελούς προϋπολογισμού, ισολογισμού και λοιπών χρηματοοικονομικών αναφορών, όπως προβλέπεται για τα νομικά πρόσωπα δημοσίου δικαίου. 

Αξιοποιεί έσοδα από τον EUROCONTROL και θεσμοθετημένα ειδικά τέλη επιβατών και ασφάλειας. Διαθέτει τη δυνατότητα χρήσης αποθεματικών σε περιόδους μειωμένης αεροπορικής κίνησης ή απρόβλεπτων αναγκών, καθώς και για εγκεκριμένες ευρωπαϊκές δαπάνες. 

 

Επιπλέον, μπορεί να καταρτίζει Κανονισμό Έργων, Προμηθειών και Υπηρεσιών, εξασφαλίζοντας ευελιξία και ταχύτητα στον εκσυγχρονισμό των συστημάτων και υποδομών της.

 

Κυρίες και κύριοι συνάδελφοι,

Η ενίσχυση της Υπηρεσίας Πολιτικής Αεροπορίας (ΥΠΑ) είναι κομβικής σημασίας για την αναβάθμιση των παρεχόμενων υπηρεσιών στον τομέα της αεροναυτιλίας και της ασφάλειας των αερομεταφορών. Με τη ραγδαία αύξηση της αεροπορικής κίνησης, απαιτείται συνεχής εκσυγχρονισμός των υποδομών, των τεχνολογικών συστημάτων και του ανθρώπινου δυναμικού. 

 

Η ενδυνάμωση της ΥΠΑ, η οποία επιχειρείται με αυτό το νομοσχέδιο, συμβάλλει στην παροχή ακριβέστερης και ταχύτερης εξυπηρέτησης πτήσεων, στη βελτίωση του ελέγχου εναέριας κυκλοφορίας και στην ενίσχυση των μηχανισμών ασφάλειας. 

 

Παράλληλα, ενισχύεται η συμμόρφωση με τα διεθνή πρότυπα και οι δυνατότητες πρόληψης και αντιμετώπισης κινδύνων. Η αναβάθμιση των υπηρεσιών αυτών έχει άμεσο αντίκτυπο στην αξιοπιστία και την ανταγωνιστικότητα της χώρας στον παγκόσμιο χάρτη των αερομεταφορών, ενισχύοντας την τουριστική και εμπορική δραστηριότητα με ασφάλεια και αποτελεσματικότητα.

 

Όπως άλλωστε έχει δηλώσει ο αρμόδιος Υπουργός Μεταφορών και Υποδομών Χρήστος Δήμας, το υπό ψήφιση νομοσχέδιο έρχεται να θεραπεύσει παθογένειες και δυσλειτουργίες που απορρέουν από το γεγονός ότι, σήμερα, η ΥΠΑ λειτουργεί ως αυτοτελής υπηρεσία που υπάγεται απευθείας στον υπουργό Υποδομών και Μεταφορών.

 

Περνάμε, επομένως, από τον συγκεντρωτισμό σε μια δομή ευέλικτη και λειτουργική.

Να προσθέσω ότι ήδη έχουμε και νέες προσλήψεις και πραγματική ενίσχυση της Υπηρεσίας, μιας και πρόσφατα ορκίστηκαν 80 νέοι Ελεγκτές Εναέριας Κυκλοφορίας, ενώ αναμένεται η πρόσληψη ακόμη 17 εντός του 2025. Το 2026 θα ακολουθήσουν νέες προσλήψεις, όχι μόνο ελεγκτών, αλλά και τεχνικών ηλεκτρονικών συστημάτων, καθώς και υπαλλήλων παροχής πληροφορίων.

 

Είναι ενέργειες συντονισμένες, μέσα σε ένα ευρύ φάσμα πρωτοβουλιών, κι όχι εμβαλωματικές κινήσεις.

Για όλους τους παραπάνω λόγους, είναι αναγκαία η υπερψήφιση του σχεδίου νόμου του Υπουργείου Μεταφορών και Υποδομών.