γράφει ο

Τάσος Αποστολίδης

 

Και να θες να βρεις ηρεμία μέσα στο γενικότερο κλίμα πένθους, δε μπορείς.

 

Δεν σε αφήνουν οι μισές συγνώμες και οι μισές παραιτήσεις, οι ατυχείς και προκλητικοί συμψηφισμοί, η νευρικότητα που δεν αφήνει όσους έχουν την αρμοδιότητα να σκεφτούν και να μιλήσουν καθαρά.

 

Από την πρώτη στιγμή του δυστυχήματος στα Τέμπη, ακούμε για αναλογία ευθυνών.

 

Η κυβέρνηση δια στόματος του ίδιου του πρωθυπουργού, του αρμόδιου υπουργού αλλά και πολλών στελεχών της, έχει ως μόνιμη επωδό των εξηγήσεων που δίνει ότι της αναλογεί ένα μερίδιο ευθύνης.

 

Προφανώς εννοεί ότι δεν αποδέχεται ότι έχει το σύνολο της ευθύνης για ό,τι έγινε.

 

Μάλιστα προαναγγέλθηκε ποικιλοτρόπως ότι η έρευνα που ΘΑ αρχίσει, δεν θα περιοριστεί στα όσα έγιναν την τελευταία τετραετία, επί ημερών του παραιτηθέντος υπουργού Μεταφορών Κώστα Αχ. Καραμανλή, αλλά θα πάει πιο πίσω γιατί… «οι ευθύνες είναι διαχρονικές».

 

Κι ας φωνάζουν οι εργαζόμενοι στα τρένα ότι μέχρι το τέλος του 2020 υπήρχε δικλείδα ασφαλείας αλλά καταργήθηκε μετά.

 

Κι ας ανακαλύπτουμε όλοι με μεγάλη καθυστέρηση την κραυγή αγωνίας των σιδηροδρομικών τρεις εβδομάδες πριν την τραγωδία, ότι έρχεται δυστύχημα με νεκρούς.

 

«Οι ευθύνες πρέπει να μοιραστούν παντού» είναι σα να λέει κάποιος.

 

Δεν ξέρω ποιος το σκέφτηκε.

 

Αλλά αν επιμείνουν σε αυτό το "σχέδιο" -ιδίως ενόψει εκλογών- θα εκπλαγούν με τα ευρήματα.

 

Φτάνει μόνο να δει κανείς ποιοι κυβέρνησαν από την ημέρα του δυστυχήματος και 20 ολόκληρα χρόνια πριν, από τις 28 Φεβρουαρίου του 2003 έως τις 28 Φεβρουαρίου 2023, λίγο πριν τα μεσάνυχτα, όταν η Ελλάδα «πάγωσε» από αυτό που συνέβη στα Τέμπη.

 

Ίσως να μην το είχαν σκεφτεί. Όμως το 62% του πολιτικού χρόνου που προηγήθηκε, τις τύχες της διακυβέρνησης της χώρας είχε η ΝΔ.

 

Ακόμη και τις περιόδους της συγκυβέρνησης, η ευθύνη των μεταφορών ήταν σε στελέχη που σήμερα ανήκουν στη ΝΔ.

 

Την περίοδο συγκυβέρνησης ΝΔ-ΠΑΣΟΚ-ΔΗΜΑΡ το χαρτοφυλάκιο είχε ο Μιχάλης Χρυσοχοΐδης (6/2013-1/2015) ενώ νωρίτερα στη συγκυβέρνηση ΠΑΣΟΚ-ΝΔ-ΛΑΟΣ υπό τον Λουκά Παπαδήμο την ευθύνη είχε ο Μάκης Βορίδης (11/2011 – 5/2012).

 

Για την ιστορία, αξίζει να θυμηθεί κανείς και τα υπόλοιπα στελέχη που διετέλεσαν υπουργοί Μεταφορών επί κυβερνήσεων ΝΔ όπως οι: Μιχάλης Λιάπης (3/2004 – 09/2007), Κωστής Χατζηδάκης (09/2007 – 1/2009 και 6/12 – 6/13), Ευριπίδης Στυλιανιδης (1/2009 – 10/2009), Σταύρος Καλογιάννης (6-2012 – 6/2013), Κώστας Αχ. Καραμανλής (7/2019 – 3/2023).

 

Είκοσι χρόνια, 240 μήνες. Κατά το 62% του πολιτικού χρόνου, την ευθύνη των μεταφορών είχαν στελέχη της ΝΔ.

 

Είπαμε ότι η μνήμη είναι κοντή… τουλάχιστον αυτό δεν θα έπρεπε να ισχύει σε επιτελικούς οι οποίοι χαράσσουν «επικοινωνιακή γραμμή» και στρατηγική ενόψει εκλογών.

 

Εκτός κι αν αποφάσισαν να αυτοκτονήσουν πολιτικά.

 

Ας δείξουν πραγματική πολιτική ευθιξία.

 

Ας φτάσει το μαχαίρι στο κόκαλο. Ας λογοδοτήσουν όσοι έφταιξαν, ακόμη κι αν αυτό σημάνει μια εκλογική ήττα, αν θέλουν να σκέφτονται και το πολιτικό τους μέλλον.   

 

Δεν είναι τίποτα μια ήττα μπροστά στο σοκ που υπέστη η κοινωνία.