Του Θωμά Μαργαρίτη, Δικηγόρου, τ. Δημάρχου και τ. Προέδρου του Δικηγορικού Συλλόγου Δράμας.
Με αφορμή την νέα απάντηση του Υπουργού Μεταφορών Χρ. Σπίρτζη σε ερώτηση της Βουλευτού μας Χαράς Κεφαλίδου πριν από λίγες ημέρες, επανέρχομαι επί του σημαντικού, για την άρση της απομόνωσης της Δράμας, θέματος της σύνδεσής μας με την Εγνατία Οδό.
Ο Υπουργός στην απάντησή του επισυνάπτει έγγραφο της Εγνατίας Α.Ε., στους υπευθύνους της οποίας κοινοποιώ το άρθρο μου αυτό. Σημειώνεται ότι η «Εγνατία Α.Ε.» ενεπλάκη στην υπόθεση της μελέτης-κατασκευής, αρχικά ΜΟΝΟ για το τμήμα «Όρια Νομού Σερρών-Καβάλας» του άξονα «Σέρρες-Δράμα-Καβάλα», τον Σεπτέμβριο του 2010 (ΚΥΑ Δ1/α/3145/1-9-2010) και τον Οκτώβριο του 2013 (ΚΥΑ Δ1/03303 και ΦΕΚ 3306/ΦΕΚ 2257/11-10-2013) για το Δράμα-Αμφίπολη.
Για την αυτονόητη αυτή συμμετοχή της «Εγνατία Α.Ε.» χρειάσθηκε μεγάλος αγώνας, μεγάλη πίεση ένα χρόνο πριν, όταν επί δημαρχίας μου, με ομόφωνη απόφαση του Δημοτικού Συμβουλίου, ζητήθηκε για πρώτη φορά η ανάληψη της συνολικής μελέτης και κατασκευής της σύνδεσής μας από Καβάλα μέχρι Αμφίπολη από την «Εγνατία Α.Ε.», σύμφωνα με την υπ’ αρίθμ. 145/2009 απόφασή του.
Ζητήσαμε να ασχοληθεί με το θέμα της σύνδεσης η «Εγνατία Α.Ε.» και για να είναι μόνο ένας ο μελετητής και συντονιστής του όλου έργου από Καβάλα μέχρι την Αμφίπολη και κατασκευάστρια η παραπάνω εταιρία που εγγυάται την ποιότητα της κατασκευής. Μέχρι τότε οι διάφοροι τοπικοί «αρμόδιοι» και «αναρμόδιοι» δεν ήθελαν την ανάμειξη της «Εγνατία Α.Ε.» και ανέθεταν τμήματα του δρόμου εντός του Νομού Δράμας σε διάφορους ημέτερους μελετητές. Έτσι γίνονταν μελέτες για ορισμένα «εύκολα» τμήματα του δρόμου, παραλείπονταν μελέτες για τα δύσκολα τμήματα και γενικά δαπανούνταν τεράστια ποσά για μελέτες ασύνδετες μεταξύ τους, που σε καμμία περίπτωση δεν μπορούσαν να λειτουργήσουν ως ενιαίο σύνολο. Και όλα αυτά για να παραμυθιάζεται και να ξεγελιέται ο δραμινός λαός ότι δήθεν γίνονται ενέργειες και να ζει με την πίστη και την ελπίδα ότι βρισκόμαστε λίγο πριν από την δημοπράτηση της συνολικής κατασκευής της σύνδεσης της Δράμας με την Εγνατία οδό.
Ουσιαστικά δεν γινόταν, ούτε επρόκειτο να γίνει απολύτως τίποτα εκτός από το «ξόδεμα», χωρίς αιτία, δημοσίου χρήματος για μελέτες επί μελετών μόνο εντός των ορίων του Νομού Δράμας. Φυσικά καμμία ενέργεια δεν γινόταν επίσης για την εξεύρεση χρηματοδότησης υλοποίησης των μελετών αυτών που έμεναν στα αζήτητα και με την πάροδο του χρόνου, χωρίς επικαιροποίησή τους, ήταν παντελώς άχρηστες. Οι μόνοι κερδισμένοι ήταν οι πολιτικάντηδες που διοίκησαν τον τόπο, που με αναλήθειες και φρούδες ελπίδες κέρδιζαν τις εκλογές και έστηναν πολιτικές καριέρες και δυστυχώς χαρακτηρίζονταν και πολιτικές αυθεντίες. Έπαιζαν πολιτικά παιχνίδια στις πλάτες του κοσμάκη «εν γνώσει της αναληθείας τους». Από το επίσημο έγγραφο της «Εγνατία Α.Ε.» που πολύ καθυστερημένα κατά τα ανωτέρω, ασχολήθηκε με την υπόθεση, αντλούμε χρήσιμες πληροφορίες για το τι «μέλει γενέσθαι», που κάθε άλλο παρά αισιόδοξους πρέπει να μας κάνουν. Αντίθετα ενισχύουν τους προβληματισμούς και ρίπτουν στο κενό τους πρόσφατους πανηγυρισμούς τοπικών κυβερνητικών και άλλων θεσμικών εκπροσώπων μας, για άμεση δημοπράτηση της κατασκευής της όλης σύνδεσής μας με την Εγνατία Οδό.
Συγκεκριμένα στο έγγραφο της «Εγνατία Α.Ε.» αναφέρονται τα παρακάτω:
Και διερωτώμαι: Με δεδομένο ότι οι Εθνικοί οδοί 12 και 59 είναι οι δρόμοι από Καβάλα-Δράμα-Αλιστράτη-Ζίχνη-Μεσσοράχη (Αθάνατο Νερό)-Αμφίπολη, είναι δυνατόν να προτείνεται αυτή η σύνδεση που μας γυρίζει δεκαετίες πίσω;
Είναι προφανές ότι κάποιο λάθος υπάρχει το οποίο οδηγεί σε αδυναμία κατανόησης του θέματος. Ενώ από την «Εγνατία ΑΕ» προτείνεται η σύνδεση μέσω των Εθνικών οδών 12 και 59 στη συνέχεια του επισήμου εγγράφου της αναγράφεται ότι γίνονται μελέτες που αναφέρονται στον επαρχιακό δρόμο Δράμα-Μαυρολεύκη-Παλαιοκώμη-Αμφίπολη. Τι πραγματικά συμβαίνει; Τι σχέση έχουν οι Εθνικές οδοί 12 και 59 με τη σύνδεση που εμείς επιδιώκουμε χρόνια (δηλαδή έξοδο στην Αμφίπολη μέσω της επαρχιακής οδού Δράμα-Μαυρολεύκη-Παλαιοκώμη-Αμφίπολη; Στο σημείο αυτό απαιτείται διευκρίνιση από τους αρμοδίους της «Εγνατία ΑΕ» στους οποίους κοινοποιώ το άρθρο μου αυτό.
Η Εγνατία Α.Ε. ως συντονίστρια «αναμένει» την διαβίβαση των «ολοκληρωμένων μελετών» που εκπονούνται από άλλους φορείς, ώστε να δημοπρατήσει τις υπολειπόμενες μελέτες στην περίπτωση που εξασφαλισθούν οι απαιτούμενες χρηματοδοτήσεις που αυτή την στιγμή δεν υπάρχουν όπως χαρακτηριστικά αναγράφεται στο κείμενο της «Εγνατία Α.Ε.».
Όλα αυτά αναφέρει στο έγγραφό της η «Εγνατία Α.Ε.» που συνοδεύει την απαντητική επιστολή προς την Βουλή των Ελλήνων του κ. Σπίρτζη.
Αν από αυτά είμαστε αισιόδοξοι τι να πω!!!!
Διερωτώμαι απλώς πως μπορούν κάποιοι να πανηγυρίζουν ή να αισθάνονται ότι άμεσα θα υλοποιηθεί το όλο έργο χωρίς να υπάρχει χρηματοδότηση ή να λένε ότι είναι έτοιμες και ολοκληρωμένες όλες οι μελέτες, πράγμα αναληθές, κατά την ομολογία της αρμόδιας «Εγνατία Α.Ε.».
Οι μελέτες -όσες γίνονται- άλλες είναι προχωρημένες, άλλες είναι ελλιπείς και άλλες θα γίνουν στο μέλλον εάν και εφόσον βρεθούν χρηματοδοτήσεις γι’ αυτές.
Για το θέμα της κατασκευής του έργου και της υλοποίησης των μελετών, αν βρεθούν χρήματα για να ολοκληρωθούν αυτές, ας κρατάμε μικρό καλάθι. Είναι άκαιρο να το συζητάμε. Άλλωστε εμείς δεν θα ζούμε ώστε να δούμε την υλοποίησή του. Μέχρι τότε ισχύει η παροιμία «Ζήσε Μαύρε μου να φας τριφύλλι» με την προσθήκη να πίνουμε νερό από την βρύση της τοποθεσίας «Αθάνατο Νερό» στην Μεσοράχη Σερρών μήπως εξασφαλίσουμε την αθανασία και προλάβουμε να δούμε το ξεκίνημα της σύνδεσής μας με την Εγνατία.
Το μόνο που βλέπω ως θετικό είναι η ενασχόληση της «Εγνατία Α.Ε.» με την υπόθεση, δυστυχώς όμως πολύ αργά, όταν τελείωσαν τα χρήματα. Στη Δράμα ατυχώς κανένας δεν σκέφτηκε έγκαιρα το αυτονόητο της συμμετοχής της «Εγνατία Α.Ε.» ή από μικροσκοπιμότητες αποκλείσθηκε η συμμετοχή της αυτή. Δυστυχώς στη Δράμα και στο θέμα αυτό, όπως και σε άλλα, έγιναν εγκλήματα και η αποκατάσταση είναι δύσκολη έως ανέφικτη. Όσα δεν έγιναν στην εποχή των «παχέων αγελάδων», θα γίνουν τώρα στην εποχή των «ισχνών»;
Και βέβαια τα ερωτήματα παραμένουν αμείλικτα για τους διοικούντες επί σειρά ετών τον τόπο που δεν πήραν χαμπάρι την αλλαγή της όδευσης της Εγνατίας Οδού αντί του κάμπου της Δράμας πάνω από το Παγγαίο και οι οποίοι δεν φρόντισαν μετά την αλλαγή της όδευσης να διεκδικήσουν την κατασκευή κάθετου άξονά από την μόνη αρμόδια «Εγνατία Α.Ε.», την ενασχόληση της οποίας με την υπόθεση κάποιοι την απέφευγαν όπως ο «διάβολος το λιβάνι».
Οι πολιτικές αυθεντίες του παρελθόντος, καταδίκασαν σε απομόνωση τον Νομό μας.
Σήμερα αν ποτέ τελειώσουν οι μελέτες με χρήματα που πρέπει να βρεθούν γι’ αυτές, που δεν υπάρχουν, και αν ποτέ βρεθούν για να γίνουν τα έργα, θα πετύχουμε σύνδεση με την Αμφίπολη μέσω των βελτιώσεων, ώστε να γίνουν «γιαλαντζί» αυτοκινητόδρομοι, οι δρόμοι που περνούν μέσα από τα χωριά Δράμας και Σερρών. Δηλαδή θα γίνουν, αν γίνουν ποτέ, κάποιες διανοίξεις ή παρακάμψεις και τελείωσε το παραμύθι.
Όλα αυτά που ακούγαμε για έτοιμους να κατασκευαστούν «δίιχνους», «τρίιχνους», «τετράιχνους» και άλλους «υπεράξονες» από επίσημα τοπικά χείλη ήταν σκέτες πολιτικές «μπαλαφάρες».
ΥΠΟΒΑΛΛΩ ΔΥΟ ΕΡΩΤΗΜΑΤΑ ΣΤΟΝ ΥΠΟΥΡΓΟ κ. ΣΠΙΡΤΖΗ.
Αν αληθεύει ότι ο προβλεπόμενος από τον Κανονισμό της Ευρωπαϊκής Ένωσης διευρωπαϊκός άξονας Ε61 δεν συνεπάγεται απαραίτητα (όπως εκτιμά η «Εγνατία Α.Ε.» δια του εγγράφου της) και ευρωπαϊκή χρηματοδότηση μελέτης και κατασκευής του, πράγμα που προφανώς θα ισχύει και για τους λοιπούς προβλεπόμενους διευρωπαϊκούς άξονες της χώρας, γιατί εξαιρέσατε μόνο τον Ε61 από την απόφαση του περασμένου Δεκεμβρίου των σχεδιασμένων να κατασκευαστούν στην χώρα μας οδικών διευρωπαϊκών αξόνων;
Γιατί η κυβέρνησή σας δεν προώθησε στην Ευρωπαϊκή Επιτροπή την αίτηση της «Εγνατία Α.Ε.» για την χρηματοδότηση των υπολοίπων μελετών για 3 εκατομμύρια ευρώ;
Γιατί το κάνατε αυτό κ. Υπουργέ;
ΚΑΙ ΑΛΛΑ ΔΥΟ ΕΡΩΤΗΜΑΤΑ ΣΤΟΥΣ ΤΟΠΙΚΟΥΣ ΚΥΒΕΡΝΗΤΙΚΟΥΣ ΕΚΠΡΟΣΩΠΟΥΣ ΜΑΣ
Με δελτίο τύπου πανηγυρίζατε για τις εξαγγελίες Σπίρτζη περί άμεσης σύνδεσής μας με την Εγνατία Οδό. Μάλιστα του ετοιμάζατε και θριαμβευτική υποδοχή τον περασμένο Φεβρουάριο, που ευτυχώς για σας δεν πραγματοποιήθηκε ποτέ. Σήμερα με όλα τα παραπάνω τι πραγματικά αισθάνεστε;
Περίμενα από εσάς μια τοποθέτηση, όταν η άμεση σύνδεση με την Εγνατία Οδό, αποδείχθηκε μεγάλη «μούφα» και οι ελπίδες του Υπουργού φρούδες. Τηρήσατε και τηρείτε «σιγήν ιχθύος». Θα συνεχίσετε την ίδια τακτική όπως στο ασφαλιστικό, το προσφυγικό – μεταναστευτικό και τόσα άλλα τοπικά φλέγοντα θέματα, ή θα λάβετε θέση σαφή και άμεση για το ζήτημα της εξόδου μας στην Εγνατία Οδό; Δώστε τέρμα στην «σιωπή των αμνών» που ακολουθείτε και τοποθετηθείτε. Περιμένω την όποια απάντησή σας, που οφείλετε στο δραμινό λαό.
Από δε τους αρμοδίους της «Εγνατία Α.Ε.» με τους οποίους τηλεφωνικά επικοινώνησα παρακαλώ να παράσχουν διευκρινίσεις επί των ευλόγων ερωτημάτων μου της αρμοδιότητάς τους.