γράφει ο 

Τάσος Αποστολίδης 

 

 

Έφτασε στη Θάσο το πρωί της Τετάρτης κλιμάκιο της VW από το Βόλφσμπουργκ, τα κεντρικά του ομίλου στη Γερμανία. Οι εκπρόσωποι της VW κινούνται στη Θάσο συνοδεία μεγάλης αστυνομικής δύναμης και με πολύ αυστηρά μέτρα ασφάλειας. Το κλιμάκιο θα κινηθεί στους δρόμους του νησιού με ένα μίνι-λεωφορείο της VW.  

 

 

 

Η περιοδεία στη Θάσο 

Το κλιμάκιο συνοδεύει ο υφυπουργός Εξωτερικών και αρμόδιος για την οικονομική διπλωματία Κώστας Φραγκογιάννης ο οποίος κατάγεται από την Καβάλα και ο οποίος παρέλαβε την αντιπροσωπεία από το αεροδρόμιο στη Χρυσούπολη. 

 

Το πρόγραμμά τους περιλαμβάνει περιηγήσεις στους ορεινούς και παραλιακούς οικισμούς του νησιού και κυρίως καταγραφή των δεδομένων του οδικού δικτύου. Ως προς την αναζήτηση του χώρου για  "πίστα δοκιμών" αναφέρεται ως πιθανή επιλογή το παλιό αεροδρόμιο του Πρίνου που λειτούργησε στη διάρκεια του 1ου Παγκοσμίου Πολέμου.  

 

Η επίσκεψη αυτή σχετίζεται με το σχέδιο της VW για το λεγόμενο «έξυπνο νησί» και την «αυτόνομη οδήγηση του μέλλοντος». Πρόκειται για ένα πιλοτικό πρόγραμμα που αν η πεπατημένη του θεωρηθεί επιτυχής, τότε θεωρείται ότι θα την ακολουθήσουν και άλλες εταιρίες. 

 

Οι πληροφορίες από τη Γερμανία 

Ο ανταποκριτής της εφημερίδας «Τα Νέα» από το Βερολίνο, Γιώργος Παππάς, σε πρωτοσέλιδο ρεπορτάζ του την Τετάρτη 12 Φεβρουαρίου ανέφερε ότι η γερμανική αυτοκινητοβιομηχανία επέλεξε τη Θάσο για τη δοκιμή των αυτοκινήτων του μέλλοντος με αυτόνομη οδήγηση. 

 

Ο Όμιλος της VW αποτελεί τη μεγαλύτερη αυτοκινητοβιομηχανία σε όλο τον κόσμο και για αυτό το λόγο το πιλοτικό πρόγραμμα αυτόνομης οδήγησης που σχεδιάζει στη Θάσο είναι μια σημαντική εξέλιξη. 

 

Το ίδιο ρεπορτάζ αναφέρει ότι η διοίκηση της αυτοκινητοβιομηχανίας και η ελληνική κυβέρνηση είναι στο τελευταίο στάδιο διαπραγμάτευσης των συμβολαίων. Οι υπογραφές αναμένεται να πέσουν στο τρίτο δεκαήμερο του Μαρτίου.

 

Οι συζητήσεις που άρχισαν επί ΣΥΡΙΖΑ 

Οι συζητήσεις με τον όμιλο της VW είχαν αρχίσει από την κυβέρνηση του ΣΥΡΙΖΑ και αρχικώς προέβλεπαν τη δραστηριοποίηση της ΜΑΝ (λεωφορεία, φορτηγά) που είναι εδώ και μια δεκαετία θυγατρική της VW. 

 

Στις τελευταίες συζητήσεις της ελληνικής πλευράς με την αυτοκινητοβιομηχανία, σύμφωνα με τα ΝΕΑ, συμμετέχει ο Δρ Κάρστεν Ιντρα, υπεύθυνος παραγωγής και προσωπάρχης της ΜΑΝ στο προεδρείο της εταιρείας, ο Αθανάσιος Στιμονιάρης, πρόεδρος των εργατικών επιτροπών και μέλος του Εποπτικού Συμβουλίου του ομίλου VW, και ο Αθανάσιος Κρίκης, εκπρόσωπος των εργαζομένων στο Συμβούλιο της MAN. 

 

Θέλουν ένα «πράσινο νησί» για τις δοκιμές 

Αντικείμενο των πρώτων συζητήσεων ήταν οι δυνατότητες που μπορούσε να διασφαλίζει ένα «πράσινο-έξυπνο» νησί, το οποίο οι ΜΑΝ / VW θα μπορούσαν να χρησιμοποιούν για δοκιμές αυτόματης οδήγησης για τα φορτηγά και λεωφορεία της εταιρείας σε πραγματικές συνθήκες.

 

 

Η γερμανική αυτοκινητοβιομηχανία είναι αντιμέτωπη με περιορισμούς που θέτουν οι αυστηρές ευρωπαϊκές προδιαγραφές και η νομοθεσία για την οδική ασφάλεια και την απόδοση ευθύνης σε περίπτωση ατυχήματος. Συγκεκριμένα, είναι δυνατή η δοκιμή σε πραγματικές συνθήκες μόνο μέχρι το επίπεδο «4» (το επίπεδο «5» προβλέπει οδήγηση χωρίς φυσική παρουσία οδηγού στο όχημα, οι σχετικές δοκιμές θα γίνουν σε πίστες παλαιών αεροδρομίων στη Γερμανία). 

 

Τι είναι το μοντέλο «Smart island» και πως εμπλέκεται αεροδρόμιο και λιμάνι Καβάλας

Όπως αναφέρει το δημοσίευμα των Νέων, δυνατότητα παράκαμψης των ευρωπαϊκών προδιαγραφών θα έδινε η επίκληση εξαιρέσεων για παραμεθόριες περιοχές της Ελλάδας. Η ελληνική πρόταση είναι να γίνει η Θάσος «smart island», η οποία συνδυάζει και το πλεονέκτημα των υποδομών του λιμανιού και του αεροδρομίου της Καβάλας.

 

Για το πιλοτικό πρόγραμμα αυτόνομης οδήγησης της Θάσου η ελληνική πολιτεία θα προσφέρει τις υποδομές σε οδικά δίκτυα, τηλεπικοινωνίες και ενέργεια. Το αντάλλαγμα -όπως ελπίζει η κυβέρνηση- θα είναι μια μεγάλη επένδυση σε τεχνολογίες αιχμής, που θα δημιουργήσει πολλές θέσεις εργασίας και ταυτόχρονα θα προσδώσει προστιθέμενη αξία στο επενδυτικό προφίλ της περιοχής και της χώρας.

 

«Αν ξεκινήσουμε εμείς στην Ελλάδα με ένα τέτοιο πιλοτικό πρόγραμμα και ανοίξουμε το παράθυρο, τότε θα έρθουν και άλλες εταιρείες να το χρησιμοποιήσουν, καθώς δεν υπάρχει πουθενά σε άλλη ευρωπαϊκή χώρα τέτοια δυνατότητα» δήλωσε στα ΝΕΑ ο κ. Κρίκης.

 

Δεν είναι «σίγουρη» η Θάσος; 

Ο υφυπουργός Κώστας Φραγκογιάννης που συνοδεύει το κλιμάκιο των Γερμανών, φέρεται να εξέφρασε την ενόχλησή του για το σημερινό πρωτοσέλιδο δημοσίευμα των «Νέων» και να μίλησε για ανακρίβειες. Ο υφυπουργός δεν έχει διαψεύσει το σχέδιο της VW και τις συζητήσεις με την ελληνική κυβέρνηση, αλλά έδειξε ενοχλημένος από το γεγονός ότι διέρρευσαν λεπτομέρειες. Άφησε δε να εννοηθεί ότι η Θάσος δεν είναι τελική επιλογή και ότι θα διερευνηθούν κι άλλες περιοχές. 

 

Πάντως η εφημερίδα «βλέπει» μέχρι και πίστα Φόρμουλα 1

Τα «Νέα» πάντως δεν περιορίστηκαν στην αναλυτική ανταπόκριση του Γιώργου Παππά από το Βερολίνο. Στην ίδια εσωτερική σελίδα που δημοσιεύεται το πρωτοσέλιδο ρεπορτάζ, υπάρχει και ένα σημείωμα της Πέπης Ραγκούση με τίτλο «Κούρσες» στο οποίο σχολιάζεται μεταξύ άλλων: «Σε ένα νησί το βορείου Αιγαίου, τη Θάσο. Εκτός ακτίνας των πολύ δυνατών τουριστικών χαρτιών του ελληνικού τουρισμού. Η πίστα δοκιμών μιας θρυλικής αυτοκινητοβιομηχανίας». 

 

Το σημείωμα αναφέρει την επίδραση που θα υπάρξει στην τοπική οικονομία κι επιχειρεί έναν συσχετισμό με τις φήμες ή τις επιθυμίες να φιλοξενήσει η Ελλάδα διοργάνωση αγώνων της Φόρμουλα 1

 

«Η πίστα στη Θάσο μπορεί να μας φέρει πιο κοντά σε αυτό το μεγάλο πρότζεκτ» τονίζει. 

 

ΔΕΙΤΕ στο βίντεο λεπτομέρειες από το project AID που "τρέχει" ο Όμιλος VW