γράφει ο 

Τάσος Αποστολίδης

 

Ενώ η κατάσταση στα τοπικά καταστήματα των εταιριών κούριερ στην Καβάλα έχει εκτονωθεί σε μεγάλο βαθμό, δεν ισχύει το ίδιο για τις κεντρικές αποθήκες των εταιριών στην Αθήνα, εκεί δηλαδή όπου και εδρεύουν τα περισσότερα ηλεκτρονικά καταστήματα. 

 

Η παραπάνω φωτογραφία αναρτήθηκε από εργαζόμενους σε εταιρίες κούριερ με το σχόλιο «Έτσι είναι πεταμένα τα δέματα σας, στις ταχυμεταφορικές».

 

Οι εργαζόμενοι (στην Αθήνα) αποκαλύπτουν τους βασικούς λόγους για αυτό το άνευ προηγουμένου μπάχαλο στις «ταχυ»μεταφορές. 

 

«Τους νοιάζει μόνο το αλόγιστο κέρδος»

 

Όπως λένε, οι εταιρίες ενδιαφέρονται μόνο για το αλόγιστο κέρδος, δεν έκαναν προσλήψεις, δεν αγόρασαν οχήματα ενώ "στίβουν" τους ίδιους εργαζόμενους για να ανταπεξέλθουν στην τεράστια κίνηση. 

 

Συστήνουν δε στους καταναλωτές να προχωρήσουν σε επώνυμες καταγγελίες για τις αργοπορίες ή και να αρνηθούν να παραλάβουν λόγω καθυστέρησης. 

 

Θυμίζουν δε πόσο σημαντικό είναι να δίνεται φιλοδώρημα στον διανομέα, στον τελευταίο δηλαδή κρίκο της αλυσίδας, που όχι απλώς δεν φταίει για τις καθυστερήσεις αλλά το πιθανότερο είναι ότι δουλεύει υπερωρίες που δεν πληρώνεται. 

 

 

Οι ευθύνες των «κεντρικών»

 

Η αλήθεια είναι ότι οι εργαζόμενοι στις εταιρίες κούριερ τοπικά δέχονται συχνά λεκτικές επιθέσεις από τους παραλήπτες που είναι σε αναμονή, χωρίς να γνωρίζουν ότι την ευθύνη δεν την έχει ούτε καν το τοπικό κατάστημα που φέρει το σήμα μιας «αλυσίδας» ταχυμεταφορών, αλλά η ίδια η εταιρία κεντρικά.

 

Ο περισσότερος κόσμος θεωρεί ότι οι τοπικοί αντιπρόσωποι έχουν τεράστιους τζίρους και δεν επενδύουν σε προσλήψεις. Τοπικός εκπρόσωπος εταιρίας κούριερ που μίλησε στο KavalaNews.GR εξήγησε ότι η αλήθεια πολλές φορές δεν φαίνεται δια γυμνού οφθαλμού. 

 

Δουλεύουν για "ψίχουλα"

 

Προτού καυγαδίσει κανείς με τον διανομέα που φέρνει καθυστερημένα το δέμα του ή με την τοπικό αντιπρόσωπο μιας ταχυμεταφορικής εταιρίας, οφείλει να ξέρει ότι σε πολλές περιπτώσεις, η προμήθεια που λαμβάνει η καβαλιώτικη επιχείρηση για το δέμα που παραδίδει είναι μόλις 0,2 ή 0,3€ από το σύνολο των μεταφορικών που έχει πληρώσει ο πελάτης. 

 

Τα παράπονά σας, στα κεντρικά της κάθε εταιρίας… 

 

Τι έκαναν και τι όχι για να λύσουν το πρόβλημα

 

Τόσο την περασμένη άνοιξη όσο και στην τωρινή καραντίνα, οι τοπικές επιχειρήσεις έκαναν κάποιες κινήσεις για να ανταποκριθούν στην αυξημένη ζήτηση. Όχι όλες και όχι στον ίδιο βαθμό. 

 

Στις περισσότερες περιπτώσεις έγιναν προσλήψεις εποχιακών υπαλλήλων, αλλά αυτό δεν λύνει το πρόβλημα αφού ένας υπάλληλος με έλλειψη εμπειρίας και γνώσης στο αντικείμενο, μπορεί στο τέλος να προκαλέσει μεγαλύτερες καθυστερήσεις στην εσωτερική λειτουργία κάθε εταιρίας, είτε με την ανάγκη εκπαίδευσης που απαιτεί εύλογο διάστημα, είτε με τα λάθη που συνήθως συνεπάγονται κόστος. 

 

Δεν αρκούν μόνο οι προσλήψεις… 

 

Οι εταιρίες βρήκαν κάποιες λύσεις που όμως δεν επαρκούν. Για παράδειγμα, δεν λύνεις ένα πρόβλημα προσλαμβάνοντας απλώς έναν υπάλληλο με μισθό και τα ένσημα.

 

Για κάθε έναν επιπλέον υπάλληλο πρέπει να διαθέσεις ηλεκτρονικό εξοπλισμό που θα φέρει μαζί του (αυτό είναι μάλλον το εύκολο κομμάτι) αλλά κυρίως να αποκτήσεις κι επιπλέον όχημα που θα χρησιμοποιεί ο διανομέας για τις παραδόσεις. 

 

Έξυπνη επιλογή η μίσθωση ταξί 

 

Μια άλλη λύση που επιλέχθηκε, τόσο στην Καβάλα όσο και σε άλλα αστικά κέντρα, ήταν η «μίσθωση» ταξί. Κάθε εταιρία κούριερ ήρθε σε συμφωνία με 5-6 ταξιτζήδες (έως και 10 ή 15 σε άλλες περιπτώσεις) ώστε να τους εντάξει στην ομάδα παραδόσεων. 

 

Το σύστημα αυτό λειτούργησε και λειτουργεί, όπως άλλωστε έγινε με ταχύτατο και ευφυή τρόπο όταν στήθηκε μέσα σε ελάχιστο χρόνο και το e-shop της αλυσίδας σούπερ μάρκετ Μασούτη. 

 

Μάλιστα αυτή η μέθοδος ήρθε να καλύψει κι ένα μέρος της απώλειας εισοδήματος πολλών ιδιοκτητών ταξί οι οποίοι βρήκαν αντικείμενο μέσα σε δύο περιόδους παρατεταμένης ακινησίας. Ήταν δηλαδή μια λύση win-win για τους δύο κλάδους. 

 

Όμως κι αυτό, από μόνο του, δεν είναι ικανό να λύσει το μεγάλο πρόβλημα. 

 

Πού έχουν δίκιο οι εταιρίες… 

 

Οι εταιρίες κούριερ δεν μπορούν να ανταποκριθούν για έναν βασικό λόγο: η αύξηση της κίνησης ήταν απότομη και είναι σχεδόν βέβαιο ότι θα είναι προσωρινή (σε αυτά τα μεγέθη). 

 

Όπως εξηγούν εκπρόσωποι τοπικών επιχειρήσεων, αν υπήρχε σταδιακή και αναλογική αύξηση, πχ λόγω προσθήκης νέων πελατών ή λόγω μιας φυσιολογικής και σε «βήματα» ανάπτυξης του ηλεκτρονικού εμπορίου, τότε και οι εταιρίες θα μπορούσαν σιγά-σιγά να επενδύουν μέρος του τζίρου τους σε προσλήψεις υπαλλήλων, απόκτηση οχημάτων κλπ. 

 

Αυτό το «ξαφνικό» και το «μαζικό» της όλης κατάστασης είναι που τις έκανε να «λυγίσουν».

 

Καραντίνα & Black Friday έφεραν… Black out 

 

Ειδικά για την τελευταία περίοδο, περιγράφουν μια κατάσταση «έκτακτης ανάγκης» που άρχισε από τις προσφορές για την Black Friday και την Cyber Monday και τις εκπτωτικές περιόδους πριν και και μετά από αυτά τα δύο «ορόσημα» για το ηλεκτρονικό εμπόριο. 

 

Οι εταιρίες θα μπορούσαν να είχαν ανταπεξέλθει στην έκτακτη αυτή κίνηση, αν στις παραδόσεις δεν προσθέτονταν κι ένα σωρό ακόμη παραγγελίες από τον τομέα της λιανικής που έχει κλειστά φυσικά καταστήματα (πχ ένδυση, υπόδηση κ.α.) αλλά και από είδη σούπερ μάρκετ και είδη φαρμακείου που επίσης έχουν μεγάλη διαδικτυακή ζήτηση. 

 

Ο καταναλωτής όμως δεν συγχωρεί

 

Σε τελική ανάλυση, όμως, όλο αυτό ελάχιστα απασχολεί τον τελικό αποδέκτη των προϊόντων, ο οποίος μπορεί να αγόρασε ένα προϊόν που ήταν «άμεσα διαθέσιμο» και το οποίο αναχώρησε από το ηλεκτρονικό κατάστημα της επιλογής του τον προηγούμενο μήνα αλλά δεν το έχει παραλάβει ακόμη. 

 

Η κερδοφορία απέναντι στην ανετοιμότητα

 

Οι εταιρίες ταχυμεταφορών ήταν από τους ελάχιστους κλάδους που γνώρισαν μεγάλη άνθηση και αύξηση τζίρου και κερδοφορίας μέσα στην περασμένη δεκαετία εν μέσω μνημονίων. Είναι πολύ πιο υγιείς επιχειρήσεις από πολλές άλλες. Θα έπρεπε να είχαν βρει τρόπους να ανταπεξέλθουν στα ζητούμενα της εποχής. 

 

Έστω κι αν οι καθυστερήσεις σε έκτακτες καταστάσεις, όπως η καραντίνα, μπορούν να θεωρηθούν εύλογες, αυτό που δεν μπορεί να χωνέψει ανθρώπινος νους είναι η κατάρρευση των ηλεκτρονικών συστημάτων, η πλήρης αδυναμία ιχνηλάτησης των δεμάτων που κείτονται ατάκτως σε αποθήκες της Αθήνας και η σχεδόν παντελής έλλειψη τηλεφωνικής εξυπηρέτησης και ενημέρωσης

 

Την περασμένη άνοιξη είχαν αιφνιδιαστεί. Τώρα έπρεπε να είναι καλά προετοιμασμένες.