Ολοκληρώθηκαν στη Θάσο οι εκδηλώσεις για το “Μέγα το της θαλάσσης κράτος” οι οποίες περιαλάμβαναν και την φιλοξενία της μπάντας του Πολεμικού Ναυτικού. Κι ενώ η παρουσία της μπάντας θεωρήθηκε από μόνη της μεγάλο γεγονός, προέκυψε ωστόσο δυσαρέσκεια στον κόσμο από το ότι δεν κατάφερε να ξεναγηθεί στην πυραυλάκατο “Κρυσταλλίδης”. 

 

Το σκάφος του Πολεμικού Ναυτικού βρέθηκε από το μεσημέρι της Παρασκευής 8 Ιουνίου ανοιχτά της Θάσου και κέρδισε από νωρίς τις εντυπώσεις. Ο αρχικός προγραμματισμός προέβλεπε ότι η πυραυλάκατος θα είναι επισκέψιμη για το κοινό, το Σάββατο 9 Ιουνίου, από τις 12 το μεσημέρι, δηλαδή μετά τις εκδηλώσεις στον Πρίνο για τα 100 χρόνια από την λήξη του Α΄ Παγκοσμίου Πολέμου έως τις 8 το βράδυ, δηλαδή μέχρι την έναρξη της συναυλίας της μπάντας του Πολεμικού Ναυτικού στον Λιμένα. 

 

Οι δύο εκδηλώσεις πραγματοποιήθηκαν κανονικά όμως η πυραυλάκατος δεν έδεσε ποτέ στο λιμάνι του Λιμένα και έμεινε αρόδο. 

 

Τι έλεγε το ράδιο-αρβύλα...

Οι φήμες δεν άργησαν να εξαπλώνονται στη Θάσο... Από το λιμάνι στα καφενεία κι από τις ταβέρνες... στα κομμωτήρια, θέμα συζήτησης είχαν γίνει οι λόγοι για τους οποίους δεν έδεσε η πυραυλάκατος στο λιμάνι. Με αρκετή φαντασία, όσοι διέδιδαν και αναμετέδιδαν τις φήμες, διάνθιζαν την ιστορία με πολλά και διαφορετικά στοιχεία. 

 

Κοινός παρονομαστής όλων των φημών ήταν ότι... οι Τούρκοι «δεν άφησαν» να δέσει η πυραυλάκατος λόγω του ότι η Θάσος «θεωρείται αποστρατιωτικοποιημένο νησί». Κάτι τέτοιο όμως δεν ισχύει. 

 

...και ποια είναι η πραγματικότητα 

Ο μοναδικός λόγος που η πυραυλάκατος δεν έδεσε στο Λιμένα ήταν... το μέγεθός της. Πρόκειται για ένα σκάφος σαφώς μικρότερο από φρεγάτα αλλά με πολύ μεγάλο πλάτος (συνολικά χρειαζόταν ελεύθερο χώρο 9 μέτρων) και κυρίως μεγάλο βύθισμα (σχεδόν 3,5 μέτρα). Το τελευταίο ήταν και ο βασικός αν όχι ο μοναδικός λόγος για τον οποίο η πυραυλάκατος δεν έδεσε στο Λιμένα και δεν έδωσε την ευκαιρία στον κόσμο να την επισκεφθεί. 

Μάλιστα τα συνεχή δρομολόγια φέρι (30 ημερησίως) στο συγκεκριμένο σημείο όπου εκτός των φέρι που αναχωρούν ή καταφθάνουν, δένουν και τα φέρι που περιμένουν τη σειρά τους για δρομολόγιο, έκανε τη δουλειά αυτή ακόμη δυσκολότερη. Υπενθυμίζεται ότι στη γραμμή Λιμένα-Κεραμωτής δραστηριιοποιούνται πάνω από 10 μεγάλα φέρι. 

 

Προσπάθησαν να χρησιμοποιήσουν ένα αμφίπλωρο φέρι ως πλωτή γέφυρα

Οι εκπρόσωποι του Πολεμικού Ναυτικού, του Δήμου Θάσου αλλά και των τοπικών λιμενικών αρχών, δεν έμειναν με σταυρωμένα τα χέρια. Έγιναν πολλές προσπάθειες για να βρεθεί τρόπος ώστε η πυραυλάκατος να δέσει με ασφάλεια και να ανοίξει τις πύλες της για το κοινό. Μία από αυτές ήταν να χρησιμοποιηθεί ένα αμφίπλωρο φέρι ως πλωτή γέφυρα ώστε να ενωθεί ο έξω καταπέλτης με την πυραυλάκατο κι από εκεί να γίνεται η επιβίβαση-αποβίβαση των επισκεπτών. Αυτό θα επέτρεπε στην πυραυλάκατο να πλέει 100 μέτρα περίπου από το σημείο πρόσφεσης των φέρι, ωστόσο ακόμη κι εκεί τα νερά είναι ρηχά. 

 

Ώρα να αποκτήσει η Θάσος κανονικό λιμάνι 

Το περιστατικό αυτό έφερε στην επιφάνεια για μια ακόμη φορά το τεράστιο πρόβλημα που αντιμετωπίζει η Θάσος με τα βάθη των λιμανιών της ή... με το ότι δεν διαθέτει κανονικό, κλειστό λιμάνι με τις αντίστοιχες δυνατότητες και υποδομές. 

 

Το νέο λιμάνι της πρωτεύουσας του νησιού (εκεί που δένουν τα φέρι μπόουτ) είναι ανοιχτό και εκτεθειμένο στα καιρικά φαινόμενα. Ανάμεσα στο λιμάνι και τη μαρίνα που έχει εγκαταλείψει ο ΕΟΤ, υπάρχει φυσικό ρέμα το οποίο σε τακτά διαστήματα κατεβάζει φερτές ύλες που μειώνουν τα βάθη, και στο λιμάνι και στη μπούκα της μαρίνας. 

 

Δεν είναι μόνο η πυραυλάκατος που δεν έδεσε. Το ίδιο συνέβη στο πρόσφατο παρελθόν και με κρουαζιερόπλοια που το επιχείρησαν αλλά τελικά αφαίρεσαν «δια παντός» τη Θάσο από τους σταθμούς τους. Το ίδιο θα συνέβαινε και με ένα από τα παλιά φέρι, όπως το «Θάσος 6» που μπορούσε –οριακά- να δέσει μόνο σε μία θέση του λιμανιού. Τα νέα φέρι έχουν βύθισμα περί τα 2,5 μέτρα και μπορούν, εκτός απροόπτου, να δένουν κανονικά. 

 

Από το περιστατικό τονίζεται ξανά η ανάγκη να αποκτήσει η Θάσος ένα μεγάλο, κλειστό λιμάνι που να μπορεί να εξυπηρετεί και την τεράστια πορθμειακή διακίνηση αλλά και να δώσει περισσότερες δυνατότητες ανάπτυξης στο νησί. Έτσι όπως είναι σήμερα τα πράγματα, η Θάσος δεν μπορεί να ενταχθεί ούτε στα δρομολόγια κάποιας γραμμής του Αιγαίου, ούτε να φιλοξενήσει κρουαζιερόπλοια ούτε όμως και να δεχθεί μεγάλα εμπορικά πλοία όταν υπάρχει τέτοια ανάγκη. Πρόκειται για έργο δεκάδων εκατομμυρίων ευρώ για το οποίο ωστόσο υπάρχουν ήδη οι πρώτες μελέτες στο Λιμενικό Ταμείο Θάσου. 

 

Σημείωμα: 

Για τους «θερμόαιμους» που θα σπεύσουν να προβλέψουν αδυναμίες στη διάρκεια ενός «θερμού επεισοδίου», καλό είναι να αναφερθεί ότι ο ελληνικός στόλος διαθέτει πλέον πολλά μικρότερα και πιο ευέλικτα σκάφη για τέτοιες ανάγκες επιβίβασης και αποβίβασης. Η πυραυλάκατος «Κρυσταλλίδη» που επιλέχθηκε να έρθει στη Θάσο για πολλούς λόγους, μεταξύ των οποίων και ο Λιμεναριώτης κυβερνήτης της Νάσος Οικονομίδης, θα έδενε κανονικά, αν οι προδιαγραφές του λιμανιού δεν άλλαζαν συνεχώς λόγω της έλλειψης υποδομών.