γράφει ο
Κώστας Παπακοσμάς
Ειδυλλιακή εικόνα σχεδόν ένα αιώνα πριν .. ο σημερινός χώρος στάθμευσης “Ροδόπη” ο δημοτικός κήπος αλλά και τα εμβληματικά κτίρια της πόλης Μεγάλη Λέσχη Μέγαρο Τόκου Παρθεναγωγείο Δημαρχείο (τότε οικία Χέρτζογκ) και το Ηρώο που τοποθετήθηκε το 1924.
Η ιστορική αναδρομή στο σημείο αυτό ο δημοτικός κήπος, όπως είναι γνωστό ως ονομασία στους συμπολίτες μας. Μέχρι και τα τέλη της δεκαετίας του 1930 είχε την ονομασία “Πλατεία Στυλιανού Μαυρομιχάλη” .
O Μαυρομιχάλης ήταν στο υποπροξενείο της Καβάλας στην διάρκεια του Μακεδονικού αγώνα, προσέφερε πολλά για την δράση των Μακεδονομάχων αλλά κυρίως για την καλλιέργεια Ελληνικής συνείδησης στους κατοίκους της πόλης μας.
Ήταν από τους απελευθερωτές της πόλης το 1913 με τον Στόλαρχο Κουντουριώτη και είχε για μικρό χρονικό διάστημα την Στρατιωτική και Πολιτική Διοίκηση της πόλης του Δεδέαγατς (Αλεξανδρούπολη) μετά από εντολή του Ναυάρχου Κουντουριώτη μια και ήταν εκ των επιτελών του Θωρηκτού “ΑΒΕΡΩΦ”.
Το μεγαλύτερο μέρος της περιουσίας του, ο Μαυρομιχάλης, το άφησε κληροδότημα για να σπουδάζουν οι νέοι της Καβάλας.
Πολλοί διακεκριμένοι Καβαλιώτες σπούδασαν με το κληροδότημα Μαυρομιχάλη που φέρει την ονομασία “Κληροδότημα Πόλεως της Καβάλας” (για την.. τύχη του κληροδοτήματος σήμερα θα σας γράψω προσεχώς..).
Η προτομή του είναι στο παρκάκι απέναντι από την “Μυροβόλο” και τοποθετήθηκε επί Δημαρχίας Ε. Ευαγγελίου.
Στο σημείο της φωτογραφίας λειτούργησε για πολλά χρόνια το ανοιχτό κινηματοθέατρο “Ροδόπη” έκταση την οποία αγόρασε από το κράτος ο Δήμος Καβάλας με δάνειο που πήρε την δεκαετία του 1950 και σκοπό είχε να αναγείρει εκεί το Πνευματικό Κέντρο, όπου θα στέγαζε το Ωδείο, την Βιβλιοθήκη, το θέατρο αλλά και άλλες πολιτιστικές δραστηριότητες.
Στη δεκαετία του 1970 εκπονήθηκαν μελέτες για την κατασκευή του κτιρίου το οποίο θα ήταν πολυώροφο. Ευτυχώς και λόγω οικονομικής κρίσης, δεν μπόρεσε ο Δήμος να εξασφαλίσει χρηματοδότηση, έτσι το φιλόδοξο εγχείρημα του έμεινε στα.. χαρτιά, αλλιώς θα είχαμε έναν ακόμα τσιμεντένιο όγκο στο κέντρο της πόλης.
Για πολλά χρόνια ήταν σταθμευτήριο λεωφορείων και γίνονταν η λαϊκή αγορά. Στη δεκαετία του 2000 ξεκίνησαν προκαταρκτικές συζητήσεις για την κατασκευή υπόγειου πάρκινγκ.. και αυτές έμειναν στα χαρτιά.
Στη δεκαετία του 2010 έγινε μια ανάπλαση του χώρου και παραμένει χώρος στάθμευσης οχημάτων.