γράφει ο

Κώστας Παπακοσμάς

 

Τα Αστικά λεωφορεία της Καβάλας αποτελούν αναπόσπαστο κομμάτι της ιστορικής διαδρομής της πόλης μας, το πρώτο Αστικό Λεωφορείο εμφανίστηκε στην Καβάλα στις 25 Ιουνίου του 1927 όπως διαβάζουμε και από δημοσιευμένη αγγελία  στον τοπικό τύπο και συγκεκριμένα στην εφημερίδα “ΚΥΡΗΞ”.

 

Ο πατέρας μου εργάσθηκε στα Αστικά λεωφορεία και με έχει μεταφέρει τις γνώσεις του για την ιστορική τους διαδρομή, μεταπολεμικά, μια και ο ίδιος πρωτοεργάσθηκε ως εισπράκτορας αρχικά και στη συνέχεια ως οδηγός, από την δεκαετία του 1950.

 

Αφορμή της ιστορίας αυτής μια σειρά φωτογραφιών, που του έδειξα, για τα λεωφορεία που είχαν αφετηρία εκκίνησης τις Καμάρες.

 

Μάλιστα στην μια φωτογραφία αναγνώρισε και το λεωφορείο που εργάσθηκε και ήταν το λεωφορείο των Στάθη Μοσχίδη και του Μιχάλη Μίχα με τον αριθμό (7).

 

Ήταν ένα “Bedford” από τα τρία συνολικά που υπήρχαν τότε. Τα άλλα δυο ήταν του Σαμουήλ Φελό με τον αριθμό (10) και με οδηγό τον ίδιο τον Σαμουήλ Φελό αλλά και τον Γιώργο Μήτα. Το τρίτο ήταν του Νικολάου Κουζίνη με τον αριθμό (5).

 

Ο πατέρας μου Παναγής Παπακοσμάς, νεαρός εισπράκτορας, μου είπε ότι στην αφετηρία των αστικών υπήρχε το περίπτερο του Ταντόγλου, (διακρίνεται στην φωτογραφία) αλλά και το καφενείο του Χοπουρίδη που ήταν ανάμεσα στις Καμάρες.

 

Στην ίδια περιοχή ήταν ο Μύλος αλλά και τα μπακιρτζίδικα της πόλης. Τα λεωφορεία “Bedford” είχαν καθίσματα από μουσαμά και ξύλινο πάτωμα, το οποίο καθάριζαν αλλά για να γυαλίζει με.. πετρέλαιο.

 

Η κίνηση ήταν μεγάλη λόγο των καπνεργατών αλλά και γιατί τα ΙΧ αυτοκίνητα .. σπάνιζαν.

 

Ο δρόμος στην περιοχή ήταν με κυβόλιθους και στην περιοχή ήταν και τα κάρα που έκαναν μεταφορές, όπως και οι αχθοφόροι που είχαν στον ώμο τους το γνωστό “αρκαλίκι” για να μεταφέρουν εμπορεύματα στις συνοικίες της πόλης, όπως και δέματα καπνού στο λιμάνι.