γράφει ο

Τάσος Αποστολίδης

 

Μόνο τυχαία δεν είναι η καθυστέρηση που παρατηρείται στο ΔΗΠΕΘΕ Καβάλας για την πλήρωση της θέσης του καλλιτεχνικού διευθυντή του θεάτρου, μετά τη λήξη της πολυετούς συνεργασίας με τον Θοδωρή Γκόνη.

 

Στην υπόθεση υπάρχει έντονο αλλά και… «βαθύ» παρασκήνιο, με πιέσεις που ασκούν πολιτικοί παράγοντες αλλά και «παράγοντες» στο χώρο των τεχνών για τη διαδοχή Γκόνη.

 

Ας πάρουμε τα πράγματα από την αρχή.

 

Η αποχώρηση Γκόνη 

 

Ο Θοδωρής Γκόνης είχε κάνει γνωστό ότι αποχωρεί, πολύ καιρό πριν. Δεν επιθυμούσε, λένε, ο ίδιος να ανανεώσει ξανά τη θητεία του μιας και έκλεισε 10 χρόνια στο τιμόνι του ΔΗΠΕΘΕ και συνολικά 14 χρόνια συνεργασίας με την Καβάλα (ήταν νωρίτερα καλλιτεχνικός διευθυντής του Φεστιβάλ Φιλίππων).

 

Οι προθέσεις Γκόνη ήταν γνωστές από καιρό και σε κάθε περίπτωση είχαν διατυπωθεί και δημοσίως τουλάχιστον από την περασμένη άνοιξη.

 

Τι ζητούσε η Προκήρυξη 

 

Στις αρχές του Αυγούστου του 2022 άρχισε να "τρέχει" η προκήρυξη της θέσης του νέου καλλιτεχνικού διευθυντή στο ΔΗΠΕΘΕ Καβάλας.

 

Μέσα στα προσόντα που πρέπει να έχουν οι υποψήφιοι την στιγμή της αίτησής τους περιλαμβάνεται και η απαίτηση για «τουλάχιστον 5ετή επαγγελματική εμπειρία στην οργάνωση και διεύθυνση θεατρικών παραγωγών» αλλά και «αποδεδειγμένες διοικητικές και οργανωτικές ικανότητες».

 

 

Οι ενδιαφερόμενοι 

 

Ενδιαφέρον για τη θέση εκδήλωσαν 7 άτομα μέχρι τις 9 Σεπτεμβρίου, εκ των οποίων οι δύο «κόπηκαν» λόγω κωλυμάτων. Απέμειναν 5 υποψήφιοι, οι οποίοι στα τέλη του μήνα πέρασαν από συνέντευξη.

 

Τα ονόματα των υποψηφίων δεν ανακοινώθηκαν παρά μόνο έγινε γνωστό ότι δύο από τους 5 προέρχονται από την Αθήνα ενώ οι υπόλοιποι από Θεσσαλονίκη, Βέροια και Καβάλα.

 

Κι ενώ έχουν μεσολαβήσει δύο και πλέον εβδομάδες, η διοίκηση του ΔΗΠΕΘΕ δεν έχει ακόμη ανακοινώσει την επιλογή της.

 

 

Ο «εκλεκτός»

 

Σύμφωνα με πληροφορίες, οι οποίες μάλιστα πύκνωσαν τα τελευταία 24ωρα, ασκούνται αφόρητες πιέσεις τόσο στη διοίκηση του ΔΗΠΕΘΕ Καβάλας όσο και στη διοίκηση του Δήμου ώστε να προκριθεί συγκεκριμένος υποψήφιος.

 

Οι πιέσεις προέρχονται από συγκεκριμένο πολιτικό παράγοντα της περιοχής αλλά και από «καλλιτεχνικούς παράγοντες».

 

Η λεπτομέρεια ότι ο συγκεκριμένος υποψήφιος εθεάθη να πίνει ποτό μετά τη συνέντευξη με πρόσωπο που είναι μέσα σε αυτά που θα αποφασίσουν για την επιλογή διευθυντή, είναι το λιγότερο σημαντικό ζήτημα στην όλη υπόθεση.

 

Χωρίς προϋπηρεσία;

 

Βασικό πρόβλημα είναι ότι το πρόσωπο που λέγεται ότι προωθείται διαθέτει τη μικρότερη εμπειρία μεταξύ των υποψηφίων. Μάλιστα κάποιες πηγές αναφέρουν ότι δεν διαθέτει καν την πενταετή προϋπηρεσία που τίθεται ως προϋπόθεση στη σχετική προκήρυξη.

 

Αν τελικά επιλεγεί, θα ανοίξει ο ασκός του Αιόλου μιας και οι άλλοι υποψήφιοι θα μπορούν εύκολα να προσβάλλουν την απόφαση με ένσταση που εξετάζεται στο Υπουργείο Πολιτισμού.

 

Αυτό θα σημάνει μεγάλη καθυστέρηση στην πλήρωση της θέσης και με δεδομένο ότι η χειμερινή θεατρική σεζόν έχει ήδη ξεκινήσει και το ΔΗΠΕΘΕ παραμένει «ακέφαλο» σε καλλιτεχνικό επίπεδο.

 

Οι διευθυντές των 30 ετών 

 

Το ΔΗΠΕΘΕ Καβάλας συμπληρώνει μέσα σε αυτή τη χειμερινή σεζόν 30 ολόκληρα χρόνια λειτουργίας.

 

Ο πρώτος του καλλιτεχνικός διευθυντής, ο Δημήτρης Ιωάννου, ήταν ίσως ο μακροβιότερος αλλά όχι με συνεχόμενη θητεία (1993-1996 και 2003-2009).

 

Η πιο σύντομη θητεία διευθυντή ήταν μάλλον του Σταμάτη Κραουνάκη, μόλις για ένα εξάμηνο τη σεζόν 1997-1998, αφήνοντας όμως έντονο στίγμα αλλά κι ένα τραγούδι… «δώρο» στην πόλη.

 

"...στο καζίνο τί πατάς εφόσον έχεις γκίνια..."

 

 

Άλλοι καλλιτεχνικοί διευθυντές ήταν ο Περικλής Μιχαηλίδης (1998-1999) και ο Γιώργος Σίσκος (2000-2003).

 

Τομή στα πράγματα αποτέλεσε η παρουσία του Θοδωρή Αμπαζή (2010-2012) ο οποίος πέρα από τη φρεσκάδα των ιδέων του, κατάφερε κάτι πολύ σημαντικό: να φέρει πιο κοντά στο ΔΗΠΕΘΕ τις πολλές ερασιτεχνικές θεατρικές ομάδες της πόλης.

 

Λίγα χρόνια μετά, ο Θοδωρής Αμπαζής έγινε αναπληρωτής καλλιτεχνικός διευθυντής του μεγαλύτερου θεατρικού οργανισμού της χώρας, του Εθνικού Θεάτρου.

 

Ο Θοδωρής Γκόνης κατέκτησε τον τίτλο της μεγαλύτερης συνεχούς θητείας. Έμεινε σε αυτή τη θέση επί 10 συναπτά έτη, από το 2012 έως το 2022.

 

Η περίπτωση Γκόνη

 

Η συνεργασία του με την Καβάλα είχε ξεκινήσει μερικά χρόνια νωρίτερα, όταν ανέλαβε την καλλιτεχνική διεύθυνση του Φεστιβάλ Φιλίππων (και Θάσου για ένα μικρό διάστημα).

 

Μέτρησε συνολικά 14 καλοκαίρια ως καλλιτεχνικός διευθυντής (και) του φεστιβάλ.

 

Γενικά, ο Θοδωρής Γκόνης απασχολήθηκε για περισσότερο από δύο δεκαετίες σε δημοτικά θέατρα, όπως Αγρίνιο (2000-2007), Σέρρες (2008-2011), Κομοτηνή (2012) και Καβάλα (2012-2022).

 

«Ο κύκλος του Βορρά έκλεισε. Ως εδώ ήταν» έγραψε μεταξύ άλλων στις αρχές του Σεπτέμβρη ο 67χρονος καλλιτέχνης στο αποχαιρετιστήριο σημείωμά του, καταλήγοντας: «Τώρα γυρνάω στο σπίτι».

 

Κι όμως... υπάρχει ΔΗΠΕΘΕ "ακέφαλο" επί 10ετία

 

Σημειώνεται ότι ο Θοδωρής Γκόνης «πέρασε» από την Κομοτηνή για λίγους μόλις μήνες κι έκτοτε (δηλαδή για μια δεκαετία) το ΔΗΠΕΘΕ της περιοχής δεν έχει καλλιτεχνικό διευθυντή!

 

Κατάσταση που όλοι απεύχονται για την περίπτωση της Καβάλας.