Πρωτοσέλιδα

 

 

 

 

 

Για το ρόλο που θα παίξει η συγχώνευση του Διεθνούς Πανεπιστημίου με το ΤΕΙ Καβάλας μίλησε σήμερα στη Βουλή ο βουλευτής Καβάλας Δημήτρης Εμμανουηλίδης στη διάρκεια της συζήτησης για το νομοσχέδιο του Υπουργείου Παιδείας. 

 

Ολόκληρη η ομιλία 

Κυρίες και κύριοι συνάδελφοι, αν χρειαζόταν να βάλω έναν τίτλο στην μετάλλαξη του αντιπολιτευτικού λόγου της Νέας Δημοκρατίας δεν θα έβρισκα καταλληλότερο από το «όταν ο οίστρος απολήγει σε υστερία», καθώς η Νέα Δημοκρατία ξεκίνησε με αντιπολιτευτικό οίστρο για την παλινόρθωσή της, ο οποίος μετά από τέσσερα χρόνια εξαιτίας του στερητικού της συνδρόμου μετεξελίχθηκε σε υστερία.

 

 

H αντιπολιτευτική υστερία της ΝΔ που επιδεικνύεται σε κάθε πεδίο της δημόσιας ζωής αποκαλύπτει την πολιτική της ένδεια. Και το πλέον έκδηλο: Δηλώνεται απροκάλυπτα η βουλιμία της για τη ρεβανσιστική παλινόρθωση ενός συστήματος καταδικασμένου στη συνείδηση του λαού. 

 

 

Και επειδή κανείς θα μπορούσε να θεωρήσει τις διαπιστώσεις αυτές ως αποτέλεσμα μιας πολωτικής πολιτικής αντιπαράθεσης θα παραθέσω συγκεκριμένα στοιχεία επί συγκεκριμένου θέματος, της Παιδείας εν προκειμένω. 

 

 

Ο υπουργός Παιδείας με συναίσθηση της κοινωνικής και ιστορικής ευθύνης με τόλμη και αποφασιστικότητα προχώρησε με το συζητούμενο νομοσχέδιο στον επανασχεδιασμό του ακαδημαϊκού χάρτη. Ο επανασχεδιασμός αυτός περνά μέσα από την πρακτική των συνεργειών των ΤΕΙ με τα Πανεπιστήμια. 

 

 

Το εγχείρημα βασίστηκε – ως όφειλε – στον εξαντλητικό διάλογο τόσο με τα μέλη της ακαδημαϊκής κοινότητας, όσο και με τους φορείς των τοπικών κοινωνιών. Διάλογος μακροχρόνιος και επίπονος, καθόσον ετερόκλητα ζητούμενα έπρεπε να συγκεραστούν, ώστε το εξαγόμενό του να αφήνει ένα θετικό επιστημονικό και κοινωνικό αποτύπωμα. 

 

 

Το υπουργείο δεν αφέθηκε σε αυτοσχεδιασμούς. Αξιοποίησε την πρακτική του Ευρωπαϊκού Ακαδημαϊκού γίγνεσθαι υιοθετώντας τους όρους και τις δεσμεύσεις που απέρρεαν από τον προηγηθέντα διάλογο. 

 

 

Η αρχή έγινε με την ίδρυση του πανεπιστημίου Δυτικής Αττικής. Η ίδρυση του εν λόγω πανεπιστημίου σηματοδοτούσε το χρέος μιας κυβέρνησης της Αριστεράς – που σεβόμενη τις αρχές και τις αξίες της – επεχείρησε να αμβλύνει τις κοινωνικές ανισότητες, με απώτερο στόχο την αναβάθμιση μιας κοινωνίας παραμελημένων ανθρώπων σε μια εντελώς υποβαθμισμένη περιοχή. 

 

 

Και έρχομαι στα καθ’ ημάς. Κ.κ. συνάδελφοι, κοινή πεποίθηση όλων των συμπολιτών μου είναι ότι η πόλη μας, η Καβάλα, θα πρέπει να χαρακτηριστεί ως η πόλη των χαμένων ευκαιριών. Αυτές οι χαμένες ευκαιρίες εστιάζονται και στο χώρο της ακαδημαϊκής αναβάθμισής της. Υποσχέσεις, δεσμεύσεις και σχεδιασμοί επί χάρτου για την ποθούμενη αναβάθμιση δίνονταν και γίνονταν εναλλάξ από τις κυβερνήσεις της ΝΔ και του ΠΑΣΟΚ. Παρέμειναν ωστόσο υποσχέσεις. Αποτέλεσμα: διακεκριμένα για την παραγωγή επιστημονικού έργου τμήματα για δεκαετίες βρίσκονταν καθηλωμένα, εξαιτίας του ελλειμματικού ενδιαφέροντος των κυβερνήσεων που κατά άλλα είχαν ως σημαία τους την «Αριστεία». 

 

 

Αριστεία κ.κ συνάδελφοι είναι να προσπαθείς με συνέπεια και συνέχεια, ώστε το μέτριο να το κάνεις καλό και το καλό καλύτερο, και όχι με σημαδεμένη κοινωνική τράπουλα να αποδίδεις αριστεία σε aprioriαρίστους εκκολαπτόμενους μέσα στα μεγαλοαστικά σαλόνια. 

 

 

Η κυβέρνηση, δίνοντας περιεχόμενο στην έννοια της Αριστείας, μέσα από εξαντλητικό, ειλικρινή επιστημονικό διάλογο που άνοιξε με την ακαδημαϊκή κοινότητα και τους τοπικούς φορείς από το Φεβρουάριο του 2018 έφτασε σήμερα σε ένα αίσιο αποτέλεσμα της δημιουργίας του Διεθνούς Πανεπιστημίου με τη συγχώνευση των ΤΕΙ ΑΜΘ, Κεντρικής Μακεδονίας και Θεσσαλονίκης. 

 

 

 

 

Να δούμε μερικά από τα στοιχεία αυτού του εγχειρήματος. Πρόκειται για το τρίτο μεγαλύτερο πανεπιστήμιο της χώρας, μετά το Αριστοτέλειο Θεσσαλονίκης και των Αθηνών, με 36 χιλιάδες φοιτητές.

 

 

Η δημιουργία του μεγάλου αυτού πανεπιστημίου, με παραρτήματα στις πόλεις όπου τώρα λειτουργούν τα ΤΕΙ, δίνει ώθηση στην ακαδημαϊκή έρευνα και παράλληλα ενισχύει τις τοπικές κοινωνίες. Το νέο πανεπιστήμιο απευθύνεται στο ελληνικό αλλά και στο διεθνές περιβάλλον και παρέχει ελληνικά και ξενόγλωσσα προγράμματα προπτυχιακών, μεταπτυχιακών και διδακτορικών σπουδών, καθώς και διετή και δια βίου προγράμματα κατάρτισης και επικαιροποίησης των γνώσεων αντίστοιχα. 

 

 

Το νέο Διεθνές Πανεπιστήμιο θα έχει τέσσερεις βασικούς πόλους, ο ένας από τους οποίους θα βρίσκεται στην Καβάλα. Έχοντας οραματικό στόχο την έμφαση στην καινοτομία, τη διδασκαλία και την έρευνα, καθώς και στον διεθνή χαρακτήρα των σπουδών που προσφέρει, είμαστε βέβαιοι ότι δίνει νέα ώθηση στις ακαδημαϊκές σπουδές στις πόλεις μας, προσφέρει έναν δημοκρατικό, ακαδημαϊκό χώρο εργασίας για τους φοιτητές και το προσωπικό του, προάγει συγκεκριμένα πεδία της επιστήμης και της τεχνολογίας, εγκαθιδρύει έναν ανοιχτό και εποικοδομητικό διάλογο του Πανεπιστημίου με τον κοινωνικό του περίγυρο. 

 

 

Με λίγα λόγια, όπως έχω πει ξανά, αν ο πραγματικός ρόλος του πανεπιστημίου είναι να μορφώνει -με την πραγματική έννοια- τους νέους, να συμβάλλει στην καινοτομία και να κάνει πλουσιότερη την δημοκρατία μας, τότε το νέο οικοδόμημα του υπουργείου παιδείας βρίσκεται προς τη σωστή κατεύθυνση, ώστε να επιτευχθούν οι στόχοι αυτοί. 

 

 

Κ. κ συνάδελφοι, κλείνω λέγοντας ότι μου προξένησαν κατάπληξη οι αντιδράσεις της αντιπολίτευσης, όσον αφορά τις επιχειρούμενες αλλαγές για την Γ’ τάξη του Γενικού Λυκείου. Στην επιτροπή ακούστηκε από τους συναδέλφους της ΝΔ ένα ρέκβιεμ για τον απολεσθέντα παράδεισο της Γενικής Παιδείας. Πού ζουν άραγε οι θιασώτες ενός συστήματος που από δεκαετίες έπνεε τα λοίσθια του; Η Γ’ Λυκείου είχε μετατραπεί σε μια τάξη φάντασμα όπου οι μαθητές ήταν έξω από τις αίθουσες και οι διδάσκοντες τον περισσότερο χρόνο «δίδασκαν» με φωνή βοώντων εν τη ερήμω. Αυτή την εκπαιδευτική νοσηρότητα έρχεται να θεραπεύσει το νομοσχέδιο καθώς κατοχυρώνει τη Γενική Παιδεία μέχρι και τη Β’ Λυκείου, ενώ στην Γ’ Τάξη ο εκπαιδευτικός θα έχει στη διάθεσή του περισσότερο χρόνο για την ουσιαστική υποστήριξη των μαθητών. Αυτό αυτονόητα περιορίζει την ανάγκη καταφυγής στα φροντιστήρια, στοιχείο άλλωστε για το οποίο έχουμε καταγγελθεί από τους φροντιστές. 

 

 

Με το προς ψήφιση νομοσχέδιο η κυβέρνηση μας καταθέτει στην κοινωνία την πολιτική και κοινωνική βούλησή της να δημιουργήσει ένα εκπαιδευτικό σύστημα απαλλαγμένο από τις επιλογές της ΝΔ του Μητσοτάκη, που ήθελε την εκπαίδευση ως τον προνομιακό χώρο μιας οικονομικής ελίτ. Εξού και το τυφλό αντιπολιτευτικό της μένος. Όμως, ήρθαμε για να μείνουμε. Να μείνουμε για να επουλώσουμε τις κοινωνικές πληγές που για δεκαετίες δημιούργησαν οι πολιτικές του νεοφιλελευθερισμού. Σας ευχαριστώ.