Κατατέθηκε στη Βουλή και πρόκειται να ψηφιστεί μέσα στο Φεβρουάριο το νομοσχέδιο που αφορά στην αξιοποίηση των λιμενικών υποδομών της Καβάλας. Αυτό έκανε γνωστό το πρωί της Τετάρτης 30 Ιανουαρίου 2019 ο υπουργός Ναυτιλίας και Νησιωτικής Πολιτικής Φώτης Κουβέλης, μιλώντας στο Πρώτο Πρόγραμμα της ΕΡΑ. 

 

Σε αντίθεση με τα λιμάνια Πειραιά και Θεσσαλονίκης των οποίων έχουν πωληθεί οι μετοχές, για το λιμάνι της Καβάλας θα ακολουθηθεί η μέθοδος της υπο-παραχώρησης δραστηριοτήτων και ο έλεγχος του λιμανιού θα παραμείνει στο Δημόσιο αφού βασικός μέτοχος θα εξακολουθήσει να είναι το ΤΑΙΠΕΔ. Το ίδιο θα συμβεί και για τα υπόλοιπα 9 λιμάνια που περιλαμβάνονται στο «πακέτο» του επίμαχου νομοθετήματος, μεταξύ αυτών και το λιμάνι της Αλεξανδρούπολης. 

 

Σύμφωνα με την ηγεσία του Υπουργείου Ναυτιλίας, ο συγκεκριμένος τρόπος της αξιοποίησης μέσα από υπο-παραχωρήσεις και όχι από πώληση μετοχών, εξασφαλίζει δύο πλεονεκτήματα: υπηρετείται το δημόσιο συμφέρον και παραμένει στις δυνατότητες του κράτους να προσεγγίζει επενδυτές με εξειδικευμένη εμπειρία σε συγκεκριμένα αντικείμενα ανά περίπτωση.

 

Ο υπουργός Ναυτιλίας, Φώτης Κουβέλης, εξήγησε ότι με τη μέθοδο των υπο-παραχωρήσεων τα λιμάνια που έχουν Οργανισμούς θα έχουν ταυτόχρονα και τη δυνατότητα να διαμορφώνουν επιμέρους συμβάσεις, όπου εκεί η παρουσία του ελληνικού Δημοσίου θα είναι και ρυθμιστική και προστατευτική του παραχωρηθέντος στοιχείου.

 

Γιατί ξεχώρισε η περίπτωση της Καβάλας

Στο σύνολο των 10 λιμανιών της χώρας στα οποία προωθούνται οι υποπαραχωρήσεις μέσα από διαγωνισμούς, ξεχώρισαν από νωρίς οι περιπτώσεις των λιμανιών Καβάλας και Αλεξανδρούπολης, για τα οποία υπήρχε πολύ μεγάλη ωριμότητα σχεδιασμού του επενδυτικού προγράμματος αναβάθμισής τους. 

 

Ο σχετικός σχεδιασμός προχώρησε αρκετά βήματα, μέσα στην περασμένη χρονιά, με βάση τα οικονομικά στοιχεία που ήταν διαθέσιμα για το 2017. Εκείνη τη χρονιά, ο Οργανισμός Λιμένος Καβάλας (ΟΛΚ) παρουσίασε την καλύτερη επίδοση κερδοφορίας από την ημέρα της ίδρυσής του, με κέρδη σχεδόν 800.000€. 

 

Μόνο στη Νέα Καρβάλη οι διαγωνισμοί για υποπαραχωρήσεις

Σημειώνεται ότι το νομοσχέδιο προβλέπει υπο-παραχωρήσεις των δραστηριοτήτων του ΟΛΚ μόνο για το Εμπορικό Λιμάνι «Φίλιππος Β’» στη Νέα Καρβάλη και όχι για το επιβατικό λιμάνι στο κέντρο της πόλης, για το οποίο υπάρχει ξεχωριστό master plan αναβάθμισής του.