Πρωτοσέλιδα

γράφει ο Τάσος Αποστολίδης

 

Ο διάδρομος προσγειώσεων και απογειώσεων στη Θεσσαλονίκη δόθηκε προς χρήση κι έτσι σε λίγες μέρες από τώρα σταματούν τις πτήσεις τους από την Καβάλα οι αεροπορικές εταιρίες low cost. Αυτές δηλαδή που με πολύ χαμηλές τιμές μέσα στο χειμώνα συνέδεαν το «Μέγας Αλέξανδρος» με το Λονδίνο, το Βερολίνο και άλλους προορισμούς.

 

Η πρόσκαιρη δραστηριοποίηση των εταιριών αυτών στην Καβάλα, το τρίμηνο Δεκέμβρη-Φλεβάρη, είχε αποτέλεσμα από τη μια να παρουσιάσουν πτώση οι αφίξεις στη Θεσσαλονίκη κι από την άλλη να υπάρξει αύξηση στη Χρυσούπολη. Η «χασούρα» της Θεσσαλονίκης είναι της τάξης μόλις του 10-15%, κάτι που θα μπορούσε να χαρακτηριστεί απλώς και ως «αποσυμφόρηση».

 

Το μικρό μερίδιο που έχασε όμως η συμπρωτεύουσα, ήταν ένα bing-bang για την Καβάλα, το αεροδρόμιο της οποίας ζωντάνεψε και είχε πρωτοφανή –για δεδομένα χειμώνα- κίνηση. Ενδεικτικά είναι τα στατιστικά στοιχεία για τον Γενάρη του 2018. Αυτό που για το αεροδρόμιο της Θεσσαλονίκης είναι πτώση 14% για την Καβάλα ήταν αύξηση 7.600%!

 

Η Θεσσαλονίκη από τους 84.000 επιβάτες τον Γενάρη του 2017, πήγε στους 72.000 επιβάτες τον Γενάρη του 2018. Αντίστοιχα, η Καβάλα από τους 161 μόλις επιβάτες εξωτερικού τον Γενάρη του 2017 πήγε στους 12.000 και κάτι τον Γενάρη του 2018.

 

Το αεροδρόμιο «Μέγας Αλέξανδρος» κατά τους χειμερινούς μήνες δεν έχει καθόλου κίνηση από το εξωτερικό εκτός κι αν –από ατύχημα- έχει ομίχλη το αεροδρόμιο της Θεσσαλονίκης και προωθηθούν πτήσεις στην Καβάλα. Το «ατύχημα» αυτό στο «Μακεδονία» είναι «ευτύχημα» για το «Μέγας Αλέξανδρος» που «ζωντανεύει» και αρχίζει να δείχνει ότι έχει τις δυνατότητες να αναπτυχθεί σωστά.

 

Η Καβάλα γνωρίζει τέτοια, και μεγαλύτερη, αεροπορική κίνηση μόνο κατά τη διάρκεια της τουριστικής σεζόν, η οποία επισήμως ανοίγει τον Απρίλιο και ολοκληρώνεται τον Οκτώβρη. Για παράδειγμα τον περσινό Απρίλιο είχαμε περίπου 3.200 αφίξεις, τον Μάιο έφτασαν τις 12.000, τις 22.000 τον Ιούνιο, 28.000 τον Ιούλιο και 25.000 τον Αύγουστο. Οι πτήσεις του Σεπτέμβρη «κρατήθηκαν καλά» στις 19.000 και του Οκτώβρη, στο κλείσιμο των τελευταίων ξενοδοχείων, καταγράφηκαν οι ουκ ολίγες 4.500 αφίξεις.

 

Φαίνεται λοιπόν ότι η Θάσος κρατά ζωντανό το αεροδρόμιο της Χρυσούπολης με περίπου 110.000-120.000 αφίξεις ετησίως. Με την μετακίνηση ενός πολύ μικρού μεριδίου, της διεθνούς κίνησης της Θεσσαλονίκης κατά τους χειμερινούς μήνες, το αεροδρόμιο «Μέγας Αλέξανδρος» θα μπορούσε να ξεπεράσει εύκολα τις 200.000 διεθνείς αφίξεις ετησίως.

 

Από τη μια, είναι θέμα των αεροπορικών εταιριών το προς τα που θα κατευθύνουν το μεταφορικό τους έργο. Είναι όμως πρωτίστως ευθύνη της Fraport να κάνει δελεαστικότερη την Καβάλα για τις αεροπορικές εταιρίες, να κάνει δηλαδή φθηνότερο σε τέλη το αεροδρόμιο της Χρυσούπολης, αν επιδιώκει την ισόρροπη ανάπτυξη των αεροδρομίων που έχει αναλάβει.

 

Σήμερα οι τιμές των δύο αεροδρομίων είναι ίδιες. Με άλλα λόγια, μια αεροπορική εταιρία θα πληρώσει τα ίδια τέλη, είτε χρησιμοποιεί το αεροδρόμιο της Καβάλας, είτε της Θεσσαλονίκης. Μια στρεβλή κατάσταση που πάει κόντρα στη διεθνώς συνηθισμένη πρακτική, όταν τα πολυσύχναστα αεροδρόμια είναι ακριβότερα ενώ τα περιφερειακά είναι φθηνότερα.

 

Αυτή η πρακτική –που δυστυχώς «αγνοείται» και από την Fraport- εξασφαλίζει ότι τα μεγάλα αεροδρόμια θα αποσυμφορούνται ενώ τα μικρά θα έχουν δυνατότητες ανάπτυξης. Σε μας συμβαίνει το εξής παράδοξο: η Καβάλα να έχει κατά πολύ ακριβότερα εισιτήρια σε σχέση με τις μεγάλες πόλεις, πράγμα που την καθιστά απαγορευτική ως τόπο αναχώρησης ή άφιξης.

 

Το «Μέγας Αλέξανδρος» ακόμη και με τις σημερινές υποδομές του μπορεί να «σηκώσει» περισσότερη κίνηση. Το αποδεικνύει εξάλλου κάθε καλοκαίρι. Δεν μπορεί όμως τους θερινούς μήνες να σφύζει από ζωή και τον χειμώνα να ερημώνει. Έτσι, δεν μπορεί να αναπτυθχεί καμία ασφαλής οικονομική δραστηριότητα στο αεροδρόμιο. Έτσι, ούτε η Fraport θα μπορέσει να κάνει κάτι επί της ουσίας για την ανάπτυξη του αερολιμένα.

 

Οι συνθήκες του τελευταίου χειμώνα με τη συγκυριακή χρήση του αερολιμένα από την EasyJet, την WizzAir και την Eurowings, ήταν ένα stress test που απέδειξε τις αντοχές των υποδομών. Δε μένει παρά να παγιωθεί μια κατάσταση, με τις κατάλληλες όμως κινήσεις. Η Fraport πρέπει να ρίξει τις τιμές της Καβάλας σε σχέση με τη Θεσσαλονίκη και κάποιοι άλλοι να πιέσουν για να να έρθουν εταιρίες.

 

Η τοπική αυτοδιοίκηση καλείται να παίξει το ρόλο της, που δυστυχώς μάλλον έχει ξεχάσει. Δεν αξιοποιήθηκε η συγκυρία του χειμώνα και δεν έγινε η παραμικρή χειμερινή προβολή της Καβάλας στο Λονδίνο και το Βερολίνο. Αν σημειωνόταν μεγάλη ζήτηση για πτήσεις από αυτές τις πόλεις προς Καβάλα, αν τα αεροσκάφη πηγαινοέρχονταν γεμάτα και «περίσσευαν» επιβάτες που δεν βρήκαν εισιτήρια, οι αεροπορικές θα σκέφτονταν περισσότερο να εντάξουν την Καβάλα στους τακτικούς προορισμούς τους. Ούτε έχει γίνει, από την άλλη, μια διαμεσολάβηση, μια άσκηση πίεσης προς τη Fraport να αλλάξει τον τιμοκατάλογό της.

 

Οι τοπικοί ταγοί και κυρίως η Περιφέρεια ΑΜΘ που έχει τέτοιο θεσμικό ρόλο και δύναμη να παρέμβει, κάθονται άπραγοι και βλέπουν τα αεροπλάνα να περνούν. Η ευκαιρία δεν χάθηκε. Μπορούν και τώρα να κάνουν παρέμβαση και να κινητοποιήσουν όλες τις άλλες δυνάμεις για να ενισχύσουν το αίτημά τους.

 

Στην τελική δεν μπορούν να αφήσουν την άσκηση αναπτυξιακής και τουριστικής πολιτικής της Καβάλας και της ευρύτερης περιοχής στη Fraport. Πολιτική ασκούν οι πολιτικοί και οι πιέσεις πρέπει να γίνουν συντονισμένα και με δυναμισμό. Όχι με παθητικότητα.

 

Κι ας μην ξεχνούν ότι η Fraport είναι αυτή που προσπαθεί να «διώξει» από το «Μέγας Αλέξανδρος» την μεγαλύτερη σχολή πιλότων της Ελλάδας, την Egnatia Aviation, μια από τις σημαντικότερες στον ευρύτερο χώρο της ΝΑ Ευρώπης. Η Fraport βάζει εμπόδια στην Egnatia Aviation ακόμη και στη χρήση του παλιού αεροδρομίου του Αμυγδαλεώνα, της απαγορεύει να δραστηριοποιηθεί σε ακτίνα πολλών χιλιομέτρων από τη Χρυσούπολη, ακόμη και να αξιοποιήσει τις υποδομές που θα μπορούσαν να προχωρήσουν στο παλιό αεροδρόμιο του Πρίνου.

 

Καλές οι προθέσεις όλων, καλές και οι συμμετοχές στις εκθέσεις. Δεν αρκεί απλώς να πατήσεις ξανά την πεπατημένη οδό. Τα νέα δεδομένα απαιτούν να προσαρμοστείς στη νέα εποχή και να αρπάξεις ευκαιρίες. Να ανοίξεις δρόμους εκεί που δεν υπήρχαν. Ιδού πεδίο δόξης λαμπρό. Και για την Περιφέρεια. Και για τους Δήμους. Και για τους βουλευτές και για την κυβέρνηση.