Γράφει ο 

Θωμάς Μαργαρίτης

 

ΙΣΤΟΡΙΚΟ

Όπως είναι γνωστό η «ΕΓΝΑΤΙΑ ΟΔΟΣ ΑΕ» μεταξύ των άλλων εκπονεί μελέτη για την νέα σύνδεση της Δράμας με την Καβάλα. Το οδικό τμήμα Δράμα-Καβάλα αποτελεί ένα κομμάτι του περιβόητου Ε61, δηλαδή του διευρωπαϊκού άξονα Καβάλα-Δράμα-Μπάφρα-Σέρρες-Προμαχώνας που θέλουμε να μελετηθεί η κατασκευή του και αν μπορεί να κατασκευασθεί μετά από δεκαετίες αν υπάρξουν ποτέ τα χρήματα γι’ αυτό.

Έχουμε τονίσει κατ' επανάληψη ότι για το τμήμα Δράμα-Καβάλα υπάρχουν χρήματα για τη μελέτη, εμφανίζεται κάποια μελετητική ωριμότητα και η Περιφέρεια Ανατολικής Μακεδονίας-Θράκης δεσμεύτηκε όταν και εάν κάποτε ολοκληρωθεί η μελέτη, να κατασκευάσει τον δρόμο αυτό εξ' ιδίων πόρων.

Με την έννοια αυτή ο νέος δρόμος Δράμα-Καβάλα είναι το μόνο τμήμα του Ε61 που προηγείται μελετητικά και υπάρχει υπόσχεση κατασκευής μετά την ολοκλήρωση της μελέτης. Για τα υπόλοιπα τμήματα του Ε61 Δράμα-Μαυρολεύκη-Μπάφρα-Σέρρες-Προμαχώνας αλλά και το τμήμα Μπάφρα - Αμφίπολη που θέλουμε επίσης να μελετηθεί και κάποτε να κατασκευασθεί, υπάρχουν τεράστια προβλήματα αφού οι μελέτες εκείνες που κάνει η «ΕΓΝΑΤΙΑ ΟΔΟΣ ΑΕ» ανά τμήματα, άλλες προχωρούν σαν τον κάβουρα και την χελώνα ελλείψει χρημάτων και άλλες δεν ξεκίνησαν ακόμα (π.χ. Μπάφρα-Σέρρες-Προμαχώνας) και ούτε προβλέπεται να ξεκινήσουν με την οικονομική κατάσταση που υπάρχει. Επομένως δεν έχουμε καμία ελπίδα υλοποίησης των ευρισκόμενων στα σπάργανα ή ανύπαρκτων μελετών και η έξοδος μας στην Ευρώπη μέσω Προμαχώνα ή στην Αμφίπολη, έχω τονίσει κατ' επανάληψη ότι η δική μας γενιά (και ίσως αρκετές ακόμα) δεν θα ζήσει για να την δει.

Δεν είναι καθόλου τυχαίο ότι η Τοπική Επιτροπή του ΣΥΡΙΖΑ Δράμας πρόσφατα ανακοίνωσε επίσημα ότι «επιζητεί την ολοκλήρωση του κομματιού Δράμα-Μαυρολεύκη-Αμφίπολη» εγκαταλείποντας κάθε προοπτική κατασκευής του Ε61 στο σύνολό του. Αυτόν δυστυχώς τον χαμηλό στόχο έθεσε η Τ.Ε. του ΣΥΡΙΖΑ γνωρίζοντας ότι άμεσα, μόνο το ελάχιστο τμήμα των 10 χιλιομέτρων Δράμα-Μαυρολεύκη μπορεί να κατασκευασθεί με κρατικά χρήματα, εάν και αυτά δοθούν. Γιατί είναι το μόνο τμήμα για το οποίο υπάρχει ολοκληρωμένη μελέτη.

Όλα τα παραπάνω τα είχα αναδείξει με συνεχή αρθρογραφία μου, τα είπαν και οι υπεύθυνοι της «ΕΓΝΑΤΙΑ ΟΔΟΣ ΑΕ» στην ημερίδα που οργάνωσε η δημοτική παράταξη Project Δράμα 2020. Προφητικά είχα τονίσει τότε ότι στο τέλος θα περιοριστούμε στα 10 χιλιόμετρα του Δράμα-Μαυρολεύκη εάν και εφόσον αυτό το μικρό τμήμα κατασκευασθεί.

Θα διεκδικούμε, έτσι για να διεκδικούμε για το θεαθήναι το τμήμα Μαυρολεύκη-Αμφίπολη, και θα εγκαταλείψουμε τελείως την έξοδο μας στην Ευρώπη δια του Ε61 (Μπάφρα-Σέρρες-Προμαχώνας). Διά της πρόσφατης ανακοίνωσης του ΣΥΡΙΖΑ Δράμας δικαιώνομαι απόλυτα. Αυτά για την εισαγωγή και την ιστορία.

ΚΥΡΙΩΣ ΘΕΜΑ

Για το τμήμα Δράμα-Καβάλα υπήρξε κάποια αρνητική εξέλιξη στο Δημοτικό συμβούλιο του Δήμου Καβάλας στις 3-10-2016. Η «ΕΓΝΑΤΙΑ ΟΔΟΣ ΑΕ» που εκπονεί την μελέτη κατέθεσε αίτημα στον Δήμο προκειμένου να γίνουν δειγματοληψίες για την εδαφολογική έρευνα με σκοπό την επιλογή της χάραξης στο τμήμα Σταυρός Αμυγδαλεώνα-Άγιος Σίλας. Η μελλοντική κατασκευή του συνδετηρίου τμήματος από τον Αμυγδαλεώνα προς τον ανισόπεδο κόμβο του Αγίου Σίλα, έχει ξεσηκώσει τους κατοίκους της περιοχής. Εκπρόσωποί τους παραβρέθηκαν στην συνεδρίαση και συγκεκριμένα ο πρόεδρος του τοπικού συμβουλίου Αμυγδαλεώνα και ο πρόεδρος του πολιτιστικού συλλόγου. Απευθυνόμενοι στην Δήμαρχο Δήμητρα Τσανάκα και τους δημοτικούς συμβούλους απαίτησαν να μην παραχωρηθεί άδεια εδαφολογικών ερευνών φωνάζοντας ότι «όποιος υπογράψει την καταστροφή τους δάσους του Αγίου Σίλα, θα αντιμετωπίσει την οργή των κατοίκων», ότι «δεν θα συναινέσουν να συντελεσθεί περιβαλλοντική καταστροφή στην περιοχή για να κατασκευασθεί το έργο» και ζήτησαν να απορριφθεί η προτεινόμενη χάραξη.

Απαίτησαν να μην πειραχθεί στο ελάχιστο το περιαστικό άλσος του Αγίου Σίλα, πρότειναν να γίνουν υπόγειες σήραγγες και τούνελ, ζήτησαν γνωμοδότηση του τεχνικού επιμελητηρίου της Ελλάδος και την σύγκληση λαϊκής συνέλευσης των κατοίκων για να αποφασίσουν και όλα αυτά παρά την θετική γνωμοδότηση του Δασαρχείου Καβάλας που εφαρμόζοντας την ισχύουσα νομοθεσία που επιτρέπει την μελέτη και κατασκευή οδικών έργων εντός των αισθητικών δασών μετά την κατάθεση όλων των απαιτούμενων δικαιολογητικών από την «ΕΓΝΑΤΙΑ ΟΔΟΣ ΑΕ».

Οι εκπρόσωποι της παραπάνω εταιρίας ζήτησαν την άδεια να πραγματοποιήσουν δειγματοληψίες σε έκταση μήκους 1300 μέτρων εκ των οποίων τα 500 μέτρα είναι πευκοδάσος. Δήλωσαν ότι θα εξαντλήσουν κάθε περιθώριο ώστε η περιβαλλοντική ζημία να είσαι όσο το δυνατόν μικρότερη και δεσμεύθηκαν ότι μετά την έρευνα θα αποκαταστήσουν πλήρως την περιοχή φυτεύοντας τα δέντρα που θα κοπούν. Τόνισαν ότι η απαίτηση να γίνουν τούνελ και σήραγγες είναι αδύνατη γιατί θα ανεβάσει και το μελετητικό και το κατασκευαστικό κόστος σε εποχή που δεν υπάρχουν χρήματα με αποτέλεσμα να υπάρξει κίνδυνος να μην υλοποιηθεί ποτέ το έργο.

Μ' αυτά και μ' αυτά και επειδή επικράτησε μεγάλη ένταση στο δημοτικό συμβούλιο η Δήμαρχος Καβάλας ζήτησε να αποσυρθεί το θέμα και η πρόταση της ψηφίστηκε από τους δημοτικούς συμβούλους. Ζητήθηκε από τους εκπροσώπους της «ΕΓΝΑΤΙΑ ΟΔΟΣ ΑΕ» να φέρουν σε άλλη συνεδρίαση μια πιο συγκεκριμένη έγγραφη πρόταση που θα αποτυπώνεται η ελάχιστη περιβαλλοντική ζημιά για το άλσος του Αγίου Σίλα και παρέπεμψε το θέμα στις καλένδες.

ΕΠΙΛΟΓΟΣ

Μετά από όλα αυτά αμφιβάλλω εάν ποτέ ολοκληρωθούν οι μελέτες για το κομμάτι Σταυρός Αμυγδαλεώνα-Άγιος Σίλας. Προβλέπω τεράστιες χρονικές καθυστερήσεις εάν δεν εξελιχθούν ομαλά τα πράγματα. Τι θα συμβεί εάν το δημοτικό συμβούλιο Καβάλας αρνηθεί την άδεια των εδαφολογικών ερευνών; Τι θα γίνει εάν δοθεί άδεια εδαφολογικών ερευνών χωρίς την συναίνεση των κατοίκων; Φαντάζεσθε πόσα χρόνια θα πάμε πίσω εάν ασκηθεί προσφυγή των κατοίκων στο Συμβούλιο της Επικρατείας; Αντιλαμβάνεσθε ότι και το τμήμα Δράμα-Καβάλα μπορεί να τιναχθεί στον αέρα;

Δυστυχώς αποδεικνύεται ότι τίποτα θετικό δεν μπορεί να γίνει για την Δράμα αν δεν εγκριθεί από την Καβάλα. Απαιτείται άμεση παρέμβαση των τοπικών εκπροσώπων μας για τη δρομολόγηση θετικών εξελίξεων επί του θέματος.

ΑΛΛΙΩΣ, ΤΙ ΝΑ ΠΩ, Ο ΑΓΙΟΣ ΣΙΛΑΣ ΝΑ ΒΑΛΕΙ ΤΟ ΧΕΡΙ ΤΟΥ!!!