Πρωτοσέλιδα

γράφει ο

Κώστας Παπακοσμάς

 

Πολλά γράφονται εδώ και μήνες στην ηλεκτρονική πλατφόρμα του facebook για τις πλωτές εξέδρες που έχουν τοποθετηθεί στο εσωτερικό του Λιμανιού της Καβάλας. 
 

Για να γνωρίζουν και οι νεότεροι την ιστορία των έργων, θα επιχειρήσω μια μικρή αναδρομή στο έργο, τον σχεδιασμό του, την ένταξη του σε πρόγραμμα ευρωπαϊκό χρηματοδότησης αλλά και την κατασκευή του. Η ιδέα των πλωτών εξεδρών ξεκίνησε εδώ και δυο δεκαετίες.

 

Πρώτοι οι άνθρωποι της ιστιοπλοΐας και ειδικότερα του Ν.Ο.Κ, βιώνοντας την κατάσταση του λιμανιού, αλλά και διαβλέποντας τις προοπτικές ανάπτυξης της περιοχής, ειδικά με τον θαλάσσιο τουρισμό, επανειλημμένα με έγγραφα τους ζητούσαν ένα τέτοιο έργο. Οι πρώτες αναγνωριστικές σκέψεις έγιναν επί διοικήσεως Ανδρέα Καραμπουρνιώτη, στον Ο.Λ.Κ., ο οποίος με θέρμη είδε μια τέτοια προοπτική για το Λιμάνι της Καβάλας.

 

Το αίτημα υποστηρίχθηκε, το ίδιο ζεστά από την τότε Νομαρχιακή Αυτοδιοίκηση, και την διοίκηση του Θόδωρου Καλλιοντζή. Ξεκίνησε η εκπόνηση των μελετών και η αναζήτηση του ανάλογου χρηματοδοτικού εργαλείου. Οι επόμενες διοικήσεις του Ο.Λ.Κ. (Π. Παναγιώτου, Αδάμ Κοσμίδη και Χ. Ηλιάδη ολοκλήρωσαν τα τεχνικά χαρακτηριστικά του έργου αλλά και στην συνέχεια από την διοίκηση του Δήμου Καβάλας, ως έργου σημαίας.

 

Η πρώτη αιρετή Περιφέρεια, το 2011 το έβαλε σε πρώτη προτεραιότητα, παρά τις σφοδρές αντιδράσεις άλλων περιοχών, αφού στην Καβάλα και την Θάσο χρηματοδοτούνταν τότε μια σειρά μεγάλων έργων Λιμενικής σημασίας. Το έργο, των πλωτών εξεδρών, έγινε έργο "σημαία" και πρώτης προτεραιότητας διεκδίκησης και από την τότε διοίκηση του Κωστή Σιμιτσή στον Δήμο Καβάλας, ενώ ταυτόχρονα ξεκινούσε από τον Δήμο ένα ευρύ πρόγραμμα προβολής για τον τουρισμό κρουαζιέρας, στην Ελλάδα και το εξωτερικό με σημείο αιχμής το Λιμάνι της Καβάλας.

 

Οι τοπικές εφημερίδες στις 14 Αυγούστου 2011 έγραφαν: 
«Συνάντηση εργασίας είχαν ο πρόεδρος του Οργανισμού Λιμένα Καβάλας Αδάμ Κοσμίδης και ο θεματικός Αντιπεριφερειάρχης Τουρισμού Κώστας Παπακοσμάς για μία σειρά θεμάτων με κυρίαρχο αυτό που αφορά την προμήθεια πλωτών εξεδρών για το κεντρικό Λιμάνι Καβάλας με στόχο αυτές να αποτελέσουν μαρίνες για τα σκάφη αναψυχής που ελλιμενίζονται στην Καβάλας.
Στόχος είναι η ανάπτυξη αυτής της μορφής τουρισμού σύμφωνα με τον κ. Κοσμίδη που θα προσδώσει αμιγώς τουριστικό χαρακτήρα στο λιμάνι αυτό, θα αποφέρει έσοδα στον Οργανισμό και θα τονώσει την τοπική οικονομία.
Ο κ. Παπακοσμάς εμφανίστηκε ιδιαίτερα θετικός στο αίτημα του Οργανισμού τονίζοντας ότι το έργο αυτό θα ενταχθεί στο ΕΣΠΑ ενώ την επόμενη εβδομάδα θα ακολουθήσει νέα συνάντηση στην Περιφέρεια για το θέμα αυτό έτσι ώστε να δρομολογήσουν την υλοποίηση του». Ένα χρόνο μετά στις 23 Απριλίου 2012 υπογράφηκε η απόφαση ένταξης στο Επιχειρησιακό Πρόγραμμα «Μακεδονία – Θράκη» του έργου Κατασκευής Πλωτών Μαρίνων στο Λιμάνι της Καβάλας, από τον τότε Περιφερειάρχη Άρη Γιαννακίδη. Μετά από ένα χρόνο, στις 6 Ιουλίου 2013 οι εφημερίδες της Καβάλας έγραφαν : Ξεκινάει η κατασκευή πλωτών εγκαταστάσεων στο λιμάνι της Καβάλας.
«Έπεσαν» οι υπογραφές της σύμβασης για την κατασκευή πλωτών εγκαταστάσεων στο κεντρικό λιμάνι Καβάλας, στο γραφείο του Αντιπεριφερειάρχη Αρχέλαου Γρανά. Στην σεμνή τελετή το παρών έδωσαν ο Περιφερειάρχης ΑΜ-Θ Άρης Γιαννακίδη, ο αντιπροέδρος του Οργανισμού Λιμένα Μιχάλης Τσοκτένογλου και ο εκπρόσωπος της αναδόχου εταιρείας «ΤΡΙΕΔΡΟΝ Α.Τ.Ε.» Αναστάσιος Τσέλος.
Ο Αντιπεριφερειάρχης Καβάλας Αρχέλαος Γρανάς, υπογράμμισε ότι η κατασκευή πλωτών εγκαταστάσεων είναι ένα έργο «σημαία» για την Καβάλα, ενώ ο Περιφερειάρχης τόνισε πως τίποτα πλέον δεν αφήνετε στην τύχη.
«Η Περιφέρεια ΑΜ-Θ αποτελεί πρότυπο για όλη την Ελλάδα. Βρισκόμαστε στο 92,5% σε επίπεδο συμβασιοποιημένων έργων, όταν ο 2011 ήμασταν στο 32%. Αυτό αποτυπώνει μια εξαιρετική θεσμική συνεργασία όλων των φορέων. Μέσα στο πλαίσιο της αναπτυξιακής μας ταυτότητας εντάσσεται και η υπογραφή της σύμβασης για τις πλωτές εξέδρες. Στόχος μας είναι να δημιουργήσουμε μαρίνες σε όλη την Περιφέρεια, για να την καταστήσουμε χώρο προορισμού σκαφών. Το λιμάνι της Καβάλας έχει όλες τις δυνατότητες να γίνει ένα σύγχρονο λιμάνι για όλα τα σκάφη. Στο παράλιο μέτωπο του λιμανιού βρίσκονται σε εξέλιξη δυο εργολαβίες, η επέκταση του προσήνεμου μόλου και η εξωτερική θωράκιση του με προϋπολογισμό 15 εκατομμυρίων, ενώ είναι σε εξέλιξη και η ανάπλαση του παράλιου τείχους του κάστρου της Καβάλας», επισήμανε σχετικά ο κ. Γιαννακίδης. 

 

Από την σύμβαση κατασκευής του έργου προβλέπεται:
• Τοποθέτηση πλωτών κυματοθραυστών βαρέως τύπου μήκους 120μ. στην εξωτερική λιμενολεκάνη (περιοχή Α) και 80μ. στην εσωτερική λιμενολεκάνη (περιοχή Β) στο κεντρικό Λιμάνι Καβάλας.
• Τοποθέτηση πλωτών προβλητών ελαφρύ τύπου συνολικού μήκους 232μ. στην εξωτερική λιμενολεκανη για την διαμόρφωση της περιοχής Α.
• Τοποθέτηση πλωτών προβλητών από ασυνεχή στοιχεία συνολικού μήκους 270 μ. στην εσωτερική λιμενολεκάνη για την διαμόρφωση της περιοχής Β.
• Εξοπλισμός των πλωτών προβλητών, της εξωτερικής και εσωτερικής λιμενολεκάνης, με πλωτούς προβόλους (fingers).
• Υδροδότηση και ηλεκτροδότηση αυτόματων πωλητών τροφοδοσίας νερού και ηλεκτρικού ρεύματος ελλιμενισμένων σκαφών και εγκατάσταση πυρόσβεσης των πλωτών προβλητών.
Με το υπό εκτέλεση έργο, που έχει ενταχθεί στο Ε.Σ.Π.Α. 2007-2013 με πόρους του Επιχειρησιακού Προγράμματος «Μακεδονίας-Θράκης», επιδιώκεται η αναβάθμιση του κεντρικού λιμανιού της Καβάλας, με την αύξηση των θέσεων ελλιμενισμού τουριστικών σκαφών, ώστε να εξυπηρετούνται αυτά με ευκολία και να χρησιμεύει το λιμάνι και ως λιμένας τουριστικών σκαφών και σκαφών αναψυχής.
Ο Προϋπολογισμός του έργου, που δημοπρατήθηκε στις 5-2-2013, ανέρχεται στα 5.200.000 € και περιλαμβάνει εργασίες, Γ.Ε & Ο.Ε, απρόβλεπτα 15%, αναθεώρηση και Φ.Π.Α. Η μέση προσφερθείσα έκπτωση ανήλθε στο 46,51%.
Η υλοποίηση του συγκεκριμένου έργου πρόκειται να συμβάλλει στην ανάπτυξη του τουρισμού της περιοχής, κατεύθυνση που είναι συμβατή με την ανάπτυξη που επιδιώκεται για την πόλη και την περιφερειακή ενότητα Καβάλας. Στόχος είναι η δημιουργία ενός σύγχρονου λιμένα και η ανάδειξή του ως πόλου έλξης υπερτοπικής εμβέλειας.
Η υλοποίηση του εν λόγω έργου αναμένεται να έχει τα παρακάτω αποτελέσματα:
• Άμεσα οικονομικά οφέλη από τον ελλιμενισμό και την παροχή υπηρεσιών των σκαφών αναψυχής.
• Τόνωση της τουριστικής κίνησης τόσο στην πόλη της Καβάλας όσο και γενικότερα.
• Αύξηση του τουριστικού ρεύματος προς την πόλη και τη νήσο Θάσο.
• Σημαντικές θετικές κοινωνικοοικονομικές επιπτώσεις, λόγω βελτίωσης των τουριστικών υποδομών και του επιπέδου εξυπηρέτησης των σκαφών αναψυχής.
• Την καλαίσθητη ανάπτυξη του χώρου του κεντρικού λιμένα της Καβάλας, ο οποίος θα εξυπηρετεί πλέον τα μικρά και μεσαία σκάφη αναψυχής και τα μεγάλα κρουαζιερόπλοια, καθώς και τα Ε/Γ Ο/Γ πλοία προς τη Θάσο και τα νησιά του βορείου Αιγαίου.
Το ποσό της σύμβασης του έργου ανέρχεται στα 2.781.451 ευρώ και περιλαμβάνει εργασίες, Γ.Ε. & Ο.Ε, απρόβλεπτα 15%, αναθεώρηση και ΦΠΑ».

 

Το έργο επιβλέπουν, στην κατασκευή του οι τεχνικές υπηρεσίες της Περιφέρειας και ο Φ.Π.Α. πληρώνεται από το ταμείο του Ο.Λ.Κ.
Σε μικρό χρονικό διάστημα, το έργο θα είναι έτοιμο προς χρήση, βέβαια η διαχείριση των εξεδρών είναι πια το μεγάλο θέμα, ώστε το έργο να αποδώσει και να εξυπηρετήσει την τουριστική άνοδο της περιοχής μας. Εδώ θα παίξουν σημαντικό ρόλο με τις προτάσεις τους, οι διοικήσεις του Δήμου με την Δήμητρα Τσανάκα, αλλά και η Περιφέρεια με τους κ.κ. Παυλίδη και Μαρκόπουλο.