Πρωτοσέλιδα

γράφει ο

Τάσος Αποστολίδης

 

Στην ακτή Κουτσουπιά, κοντά στο Νέο Μαρμαρά στο μεσαίο πόδι της Χαλκιδικής οδήγησε η θάλασσα την βάρκα με τους 47 μετανάστες ή πρόσφυγες, η περιπέτεια των οποίων αργά το βράδυ της Δευτέρας 14 Δεκεμβρίου αναστάτωσε τις λιμενικές αρχές σε Καβάλα και Θάσο.

 

Μετά στις 10 το βράδυ της Δευτέρας ο θάλαμος επιχειρήσεων του Λιμενικού Σώματος ενημερώθηκε για κλήση SOS από κινητό τηλέφωνο. Ελλείψει συντεταγμένων από GPS, προσδιορίστηκε με μεγάλη απόκλιση το σήμα, από κεραία κινητής τηλεφωνίας που λειτουργεί στη νότια Θάσο.

 

Σκάφη του Λιμενικού Σώματος από την Καβάλα, την Αλεξανδρούπολη αλλά και τη Σαμοθράκη άρχισαν άμεσα τις έρευνες, στις οποίες συμμετείχε επίσης η αστυνομία, ο στρατός αλλά και η πολιτική προστασία του Δήμου Θάσου.

 

Οι έρευνες κράτησαν για δύο περίπου ώρες μέχρι που νεότερο σήμα του θαλάμου επιχειρήσεων μιλούσε για νέο στίγμα κινητού τηλεφώνου στην περιοχή της Χαλκιδικής.

 

Στις 00:30 περίπου τα ξημερώματα της Τρίτης σταμάτησαν οι έρευνες στην Καβάλα και την Θάσο και ανέλαβε το Λιμεναρχείο Ιερισσού.

 

Στο μεταξύ, το σκάφος του Λιμενικού από την Σαμοθράκη ξέμεινε στη Θάσο για άγνωστους λόγους, έως και το μεσημέρι της Τρίτης, είτε από έλλειψη καυσίμων, είτε από βλάβη.

 

Οι 47 μετανάστες, κατά δήλωσή τους Ιρακινοί, μεταξύ των οποίων και 13 παιδιά, εντοπίστηκαν τα ξημερώματα στην προαναφερθείσα περιοχή της Χαλκιδικής.

 

Μεταφέρθηκαν στο τμήμα συνοριακής φύλαξης Ορμύλιας προκειμένου να καταγραφούν ενώ μία γυναίκα με πρόβλημα υγείας, διακομίστηκε στο νοσοκομείο Πολυγύρου για την παροχή πρώτων βοηθειών και στη συνέχεια πήρε εξιτήριο.

 

Ήταν η πρώτη φορά στο νομό Καβάλας που υπήρξε εμπλοκή των τοπικών αρχών με επιχείρηση διάσωσης προσφύγων – μεταναστών. Δεν ήταν όμως η πρώτη φορά για την Χαλκιδική.

 

Στις αρχές Δεκεμβρίου είχαν βρεθεί εγκαταλελειμμένοι 40 Ιρακινοί, μεταξύ αυτών 18 ανήλικοι, που προηγουμένως ξεκίνησαν με ταχύπλοο από τα βόρεια παράλια της Τουρκίας και διασχίζοντας το βόρειο Αιγαίο αποβιβάστηκαν στο ίδιο σημείο.

 

Και στις δύο περιπτώσεις, σκάφος και διακινητής δεν βρέθηκαν.

 

Στη χθεσινή περίπτωση, ορισμένοι εκ των 47 ανέφεραν στην αστυνομία ότι ο καθένας κατέβαλε αρκετές χιλιάδες δολάρια σε Τούρκο υπήκοο, αγνώστων στοιχείων, τον οποίο κατήγγειλαν ως διακινητή.

 

Η ταρίφα κυμαίνεται από 2.000 δολάρια για τα παιδιά και φτάνει έως τις 5.000 δολάρια για ενήλικες. Όλα εξαρτώνται από την χώρα προέλευσης, από το σημείο που θα τους αφήσουν και κυρίως από τις διαπραγματεύσεις που κάνουν οι σύγχρονοι «δουλέμποροι».

 

Το περιστατικό αυτό ως συνέχεια του προηγούμενου και με δεδομένη την μεγάλη κινητοποίηση τοπικών αρχών δημιουργεί προβληματισμό ως προς τα νέα θαλάσσια μονοπάτια των διακινητών.

 

Φαίνεται ότι ο διαχωρισμός των διακινούμενων σε πρόσφυγες και μετανάστες ανάλογα με την χώρα προέλευσης, αλλάζει τα σχέδια των διακινητών οι οποίοι πληρώνονται πολύ περισσότερα χρήματα για να φτάσουν τα σκάφη μέχρι την ηπειρωτική Ελλάδα σε σχέση με τα νησιά.

 

Σε γενικές γραμμές, πρόσφυγες μπορεί να θεωρηθούν οι προερχόμενοι από χώρες όπως το  Ιράκ, η Συρία και η Λιβύη, χωρίς αυτό να είναι απόλυτο, από την στιγμή που η ευρύτερη περιοχή είναι υπό το καθεστώς φόβου των δυνάμεων του ISIS.

 

Τι γίνεται όμως όταν κάποιος στερείται εγγράφων; Πως θα γίνει η αναγνώριση της χώρας προέλευσης;

 

Σε κάθε περίπτωση, φαίνεται ότι η ευρύτερη ηπειρωτική παραθαλάσσια περιοχή από την Καβάλα μέχρι την Θεσσαλονίκη, αποτελεί πλέον το νέο «λιμάνι – στόχο» των διακινητών προσφύγων και μεταναστών.