Για ένα αρδευτικό δίκτυο που κόστισε 11 εκατομμύρια ευρώ και το οποίο είναι παλιάς τεχνολογίας, σχεδιασμού του 1986 και το οποίο θυμίζει υδραγωγεία… Ρωμαϊκού τύπου και τεχνοτροπίας, κάνει λόγο η παράταξη «Δύναμη Πολιτών Νέστου» του Περικλή Αμπεριάδη, υποστηρίζοντας ότι το κόστος του έργου είναι μέχρι και διπλάσιο από ένα αντίστοιχο έργο που θα κατασκευαζόταν υπόγειο με κλειστούς αγωγούς και υπό πίεση…

Η ανακοίνωση της δημοτικής παράταξης είναι η ακόλουθη: 

 

Από το περσυνό καλοκαίρι γινόμαστε όλοι οι κάτοικοι της περιοχής, αυτόπτες μάρτυρες της κατασκευής ενός υπερυψωμένου επίγειου αρδευτικού δικτύου στην ευρύτερη περιοχή του Ερατεινού. Ενός αρδευτικού δικτύου ύψους 2,5 με 3 μέτρων που εκτείνεται σε μήκος χιλιομέτρων και μέρος του οποίου είναι ορατό από την επαρχιακή οδό που οδηγεί στο αεροδρόμιο της Χρυσούπολης. Πρόκειται, για ένα αρδευτικό δίκτυο που είναι απαραίτητο για τους αγρότες της περιοχής μας αλλά ο τρόπος κατασκευής του όχι μόνο δεν ικανοποιεί τις ανάγκες των αγροτών αλλά δημιουργεί πληθώρα άλλων προβλημάτων. Να τονίσουμε εδώ ότι το έργο αυτό είναι επέκταση του υπάρχοντος και θα αρδεύσει μια έκταση 23.000 στρεμμάτων που αυτή τη στιγμή αρδεύεται με χωμάτινο δίκτυο.

Πιο συγκεκριμένα, μέσω του προγράμματος «Αλέξανδρος Μπαταλτζής», κατασκευάζεται ένα αρδευτικό δίκτυο αξίας 11 εκατομμυρίων ευρώ, το οποίο είναι παλαιάς τεχνολογίας και σχεδιασμού (η μελέτη του χρονολογείται από το 1986) το οποίο μας θυμίζει υδραγωγεία Ρωμαϊκού τύπου και τεχνοτροπίας, τα οποία εκμεταλλευόμενα την δύναμη της βαρύτητας, μεταφέρουν το νερό για να καλύψουν τις ανάγκες των κατοίκων. Με ένα τέτοιο δίκτυο δεν αξιοποιούνται τα πλεονεκτήματα και τα επιτεύγματα της τεχνολογίας στον τομέα αυτό. Τα μειονεκτήματα από την κατασκευή αυτού του έργου είναι πολλά με κυριότερα τα παρακάτω:

•           Με το έργο αυτό οι αγρότες της περιοχής αναγκαστικά θα συνεχίζουν να ποτίζουν τις καλλιέργειες τους με αυλάκια ή κατάκλιση σε λεκάνες, σπαταλώντας το διαθέσιμο νερό και μη μπορώντας να τις αρδεύσουν με σταγόνες όπως απαιτεί η σύγχρονη δενδροκομία και λαχανοκομία η οποία τα τελευταία χρόνια ανθεί στον κάμπο μας.

•           Για να μπορέσουν να αρδεύσουν τις καλλιέργειες τους (ακτινίδια, δενδρώνες κ.λ.π.) με σταγονίδια θα πρέπει να χρησιμοποιήσουν ακριβά αντλητικά συγκροτήματα που θα επιβαρύνουν τους παραγωγούς με επιπλέον ενεργειακό κόστος που δεν θα υπήρχε αν το δίκτυο είχε κατασκευαστεί ως κλειστό, υπόγειο και υπό πίεση το οποίο απευθείας θα συνδεόταν με συστήματα άρδευσης με σταγόνες.

•           Το αρδευτικό νερό τους καλοκαιρινούς μήνες θα υπερθερμαίνεται προκαλώντας αρνητικές επιπτώσεις στις αρδευόμενες καλλιέργειες.

•           Το κόστος του συγκεκριμένου έργου είναι μέχρι και διπλάσιο από ένα αντίστοιχο έργο που θα κατασκευαζόταν υπόγειο με κλειστούς αγωγούς και υπό πίεση. Η τεχνολογία στον κλάδο της σωληνουργείας σήμερα έχει επιτύχει θαύματα. Δεν είναι τυχαίο άλλωστε ότι επί Υπουργείας του κ. Αλέξανδρου Κοντού είχε υποβληθεί πρόταση να αρδευτεί με υπόγειο και  κλειστό δίκτυο, όλη η Ανατολική πεδιάδα του Νέστου στην Ξάνθη, έργο πολλαπλάσιας έκτασης και δυναμικότητας από το σημερινό της περιοχής μας. Ευτυχώς που εκείνο το έργο δεν υλοποιήθηκε διότι θα στερούσε το διαθέσιμο νερό από την δική μας πεδιάδα.

•           Το έργο αυτό θα εμποδίζει τις μετακινήσεις των αγροτών και των κτηνοτρόφων με τα κοπάδια τους αυξάνοντας το κόστος των μετακινήσεων τους και το κόστος παραγωγής τους.

•           Το εμπόδιο αυτό στις μετακινήσεις θα είναι όμως ανυπέρβλητο για την άγρια πανίδα της περιοχής που δεν μπορεί να ξεπεράσει το τείχος που δημιουργείται από την κατασκευή του δικτύου, με αποτέλεσμα τον αποκλεισμό και την θανάτωση της κατά την προσπάθεια μετακίνησης της. Επιπρόσθετα το «τείχος» αυτό θα προκαλέσει την απομόνωση και την κατάτμηση του πληθυσμού της άγριας πανίδας. Η περιοχή μας έχει την πλουσιότερη πανίδα Πανευρωπαϊκά και εντάσσεται στο θεσμοθετημένο Εθνικό Πάρκο Ανατολικής Μακεδονίας, το γεγονός αυτό μπορεί να αποτελέσει μοχλό και πόλο έλξης ενός διαφορετικού τουριστικού κοινού το οποίο δεν θα πρέπει να αγνοούμε.

•           Το έργο αυτό σε μεγάλο μέρος του είναι παράλληλο με την επαρχιακή εθνική οδό που οδηγεί στο αεροδρόμιο της Χρυσούπολης και στην Κεραμωτή. Με την ολοκλήρωση του θα διαταράσσει την ανεμπόδιστη θέα της περιοχής σε όλους τους διερχόμενους τουρίστες, προκαλώντας μια αλγεινή και αντιαισθητική εντύπωση σε αυτούς.

•           Με την πάροδο του χρόνου το έργο θα παρουσιάζει διαρροές που θα γίνονται εστίες κουνουπιών, εκατέρωθεν του έργου.

Έχοντας υπόψη όλα τα ανωτέρω η «Δύναμη Πολιτών Νέστου», δηλώνει την διαφωνία της για ένα αντιοικονομικό, αντιπαραγωγικό, αντιαισθητικό και αντιοικολογικό έργο που θα προκαλέσει περισσότερα προβλήματα, από όσα θα λύσει, στους αγρότες και στην περιοχή μας. Συμφωνώντας έτσι με τις απόψεις του Φορέα Διαχείρισης Νέστου Βιστωνίδας-Ισμαρίδας και άλλων επιστημονικών φορέων που έχουν κάνει παρεμβάσεις για το θέμα αυτό. Για αυτό προτείνουμε την ανακατασκευή αυτού του δικτύου, σε κλειστό και υπόγειο υπό πίεση. Μια τέτοια αλλαγή είναι εφικτή τόσο τεχνικά όσο και διαδικαστικά και δεν θα εμποδίσει την άρδευση των εκεί καλλιεργούμενων εκτάσεων.    

 

Με εκτίμηση,

Ο Επικεφαλής

Περικλής Αμπεριάδης