Πρωτοσέλιδα

 

 

 

 

 

Το δικό του σχολιασμό για το έργο της «ενεργειακής αναβάθμισης» στην περιοχή της οδού Ερυθρού Σταυρού στην Καβάλα κάνει ο σύμβουλος της Δημοτικής Κοινότητας Καβάλας (παράταξη Λαϊκής Συσπείρωσης / ΚΚΕ) Παναγιώτης Βελισσάρης ο οποίος λέει ότι το έργο της οδού Ερυθρού Σταυρού έχει υπερδιπλάσιο κόστος από την αντιπλημμυρική προστασία των Τεναγών. Χαρακτηρίζει δε εγκληματική τη μονοδρόμηση της οδού Βενιζέλου…

 

Η ανακοίνωση του κ. Βελισσάρη αναφέρει αναλυτικά τα εξής:

 

 

ΓΙΑ  ΤΟ  ΕΡΓΟ  ΤΗΣ  ΕΝΕΡΓΕΙΑΚΗΣ  ΑΝΑΒΑΘΜΙΣΗΣ  ΚΑΙ  ΛΟΙΠΕΣ  ΠΑΡΕΜΒΑΣΕΙΣ  ΣΤΗ  ΠΕΡΙΟΧΗ  ΕΡΥΘΡΟΥ  ΣΤΑΥΡΟΥ  - ΒΕΝΙΖΕΛΟΥ   ΣΤΟ  ΚΕΝΤΡΟ  ΤΗΣ  ΚΑΒΑΛΑΣ   

 

Από  την  εποχή  της  αποδοχής   της  θεωρίας  του  Κέυνς    από  τα   καπιταλιστικά  κράτη   για  την  αντιμετώπιση  των  οικονομικών  κρίσεων   μία  από  τις  επιτυχέστερες  διατυπώσεις  του  περιεχομένου  της  (σαρκαστικά)  υπήρξε  η  εξής:  «Για  να  αντιμετωπίσει  το  πρόβλημα  της  ανεργίας  το  καπιταλιστικό  σύστημα  είναι  σε  θέση  να  βάλει  τους  μισούς  ανέργους  να  σκάβουν  ένα  χαντάκι  και  τους  άλλους  μισούς  να  το  γεμίζουν»  διαθέτοντας  τους  αναγκαίους  πόρους  από  το  αστικό  κράτος,  δείχνοντας  εκτός  των  άλλων  και  τον  ακραίο  ανορθολογισμό  των  επιλογών  του  τελευταίου.

Ετσι  λοιπόν  εξηγείται  η  απορία   που  ευρύτατα  πλέον  διατυπώνεται για  την  αναγκαιότητα,  σκοπιμότητα  και  προτεραιότητα  του  εν  λόγω  έργου.  Είναι  παρατηρημένο  ότι  κάθε  δημοτική  αρχή    θεωρεί  υποχρέωσή  της  να  σφραγίσει  τη  θητεία  της  με  την  αλλαγή  της  επίστρωσης  των  πεζοδρομίων  της  πόλης  χωρίς  ποτέ  να  εξηγηθεί  με  επάρκεια  ποιό  ακριβώς  ήταν  το  πρόβλημα  με  την  προηγούμενη  επίστρωση.  Φυσικά  το  φαινόμενο  συνοδεύεται  από  τον  πανικό  «παρουσίασης  έργου»  και  την  αδυναμία να  προταχθούν  προτεραιότητες  και  οράματα  για  τις  λαϊκές  ανάγκες  αλλά  ακόμη  και  για  την  εμφάνιση  της  πόλης.  Η  σύγκριση  της  δαπάνης  του  έργου  (σχεδόν  2,5  εκατ  €)  π.χ.  με  το  1  εκατ. €  που  απαιτείται  για  τη  συντήρηση  απλώς  της  αντιπλημμυρικής  προστασίας  των  τεναγών  προκύπτει  προκλητικός,  για  την  κατανομή  των  δαπανών  της  «ευρύτερης  γενικής  διακυβέρνησης». 

Αυτή  τη  φορά  το  έργο  περιβλήθηκε  με  τον  μανδύα  της  ενεργειακής  αναβάθμισης  (προσβλέποντας  και  σε  καλύτερη  χρηματοδότηση).  Η  ενεργειακή  αξία  του  αποδίδεται  κυρίως  στους  χρησιμοποιούμενους  κυβόλιθους  επίστρωσης    και  στα  νέας  γενιάς  φωτιστικά  χαμηλής  κατανάλωσης.  Για  τα  τελευταία  είμαστε  σύμφωνοι  όμως  για  τους  κυβόλιθους  προκύπτουν  ενστάσεις  και  ερωτηματικά  που  μέσα  στο  λαϊκό  σχολιασμό  έχουν  λάβει  διαστάσεις  σάτιρας  για  το  μυθικό  μέγεθος  των  ιδιοτήτων  τους  (αυτοκαθαριζόμενοι  ή  άτρωτοι  από  την  ρύπανση,  με  θεραπευτικές  ιδιότητες  κλπ).  Αυτά  φυσικά  είναι  του  τύπου  «λέμε  και  καμία  σαχλαμάρα  για  να  περνά  η  ώρα». Όμως  τα  πραγματικά  ερωτήματα  είναι  σοβαρά  και  πρέπει  να  απαντηθούν.  Από  εμάς  διατυπώνονται  χωρίς  επίκληση  καμίας  επιστημονικής  ιδιότητας  αλλά  της  απλής  κοινής  λογικής.  

Οι  κυβόλιθοι  προβλήθηκε  ότι  είναι  κατασκευασμένοι  με  τη  χρήση  «νανοτεχνολογίας».  Δεν  μας  είναι  γνωστό  τι  ακριβώς   σημαίνει  ο  όρος  εν  προκειμένω,  όμως  οπωσδήποτε  εντυπωσιάζει. Επίσης  η  ενεργειακή  τους  ιδιότητα  είναι  ότι  αντανακλούν  (ή  απορροφούν ?)  την  ηλιακή  ακτινοβολία.  Όμως  αυτό  δεν  σημαίνει  ότι  για  να  αποδώσουν  στο  μέγιστο  τις  ενεργειακές  τους  ιδιότητες  θα  πρέπει  να  είναι  ανεμπόδιστα  εκτεθειμένες  απ’  ευθείας  στον  ήλιο ?

Οι  δύο  μεγαλύτερες  συγκεντρωμένες  επιφάνειες  επιστρωμένων  δαπέδων  είναι  τα  δύο  parking,    όπου  μήπως  η  όποια  αντανάκλαση  θα  διεξάγεται  σε  πυρακτωμένες  λαμαρίνες αυτοκινήτων  και  όχι  στα  βιοκλιματικά  δάπεδα (?).  Ακόμη  να  υποθέσουμε  ότι  για  να  τηρηθεί  η  ενεργειακή  ιδιότητα  μήπως θα  πρέπει  να  προστατευθούν  αυτά  τα  δάπεδα  από  τον  αποκλεισμό  τους  από  κάθε  είδους  εμπόδιο  (τέντες,  ομπρέλλες,  τραπεζοκαθίσματα  κλπ) (?).  Επίσης  μήπως  σε  βάθος  χρόνου  ο  διαποτισμός  των  πόρων  των  κυβολίθων  από  στερεοποιημένα  κατάλοιπα  εξατμίσεων,  μηχανόλαδων  κλπ  εξουδετερώσει   τις  ενεργειακές  τους  ιδιότητες (?) – αλλά  γεροί  να  είμαστε  κάποια  άλλη  δημοτική  αρχή  θα  τους  αντικαταστήσει  και  αυτούς.  Τέλος  το  υπολογιστικό  μέρος  της  βιοκλιματικής  βελτίωσης  υπολογίστηκε  στο  σύνολο  της  πόλης  (όπου  η  εκταση  της  παρέμβασης  είναι  ένα  ελάχιστο  ποσοστό)  η  μόνον  στην  συγκεκριμμένη  έκταση  σαν  ένα  κλειστό  και  αποκλεισμένο  σύστημα (?) .

Για να  εξυπηρετηθεί  η  ανάγκη  απασχόλησης  εργατοτεχνιτών  και  μικροεπαγγελματιών  του  κλάδου  κατασκευών  μπορεί  μερικές  φορές  να  κάνουμε  ότι  δεν  καταλαβαίνουμε  και  η  αντίδρασή  μας  να  περιορίζεται  σε  σχόλια,  ερωτήματα  η  να  καταψηφίζουμε  τις  διαδικασίες.  Να  μην  μας  περνάνε  όμως  και  για  ανίδεους  (ή κάτι χειρότερο).

 

ΟΜΩΣ  ΤΟ  ΘΕΜΑ  ΤΗΣ  ΜΟΝΟΔΡΟΜΗΣΗΣ  ΤΗΣ  ΟΔΟΥ  ΒΕΝΙΖΕΛΟΥ  (ΤΜΗΜΑ  ΔΑΓΚΛΗ - ΦΑΛΗΡΟ)  ΣΕ  ΣΥΝΔΥΑΣΜΟ  ΜΕ  ΤΟ  ΣΤΕΝΕΜΑ  ΤΟΥ  ΟΔΟΣΤΡΩΜΑΤΟΣ  ΣΕ  ΠΛΑΤΟΣ  ΜΙΑΣ  ΛΩΡΙΔΑΣ  ΑΠΟΤΕΛΕΙ  ΠΡΑΓΜΑΤΙΚΟ  ΕΓΚΛΗΜΑ  ΓΙΑ  ΤΗ  ΖΩΗ  ΤΗΣ  ΠΟΛΗΣ  ΑΠΟ  ΚΥΚΛΟΦΟΡΙΑΚΗ  ΑΠΟΨΗ,  ΕΓΚΥΜΟΝΕΙ  ΚΙΝΔΥΝΟΥΣ  ΓΙΑ  ΖΩΕΣ  ΚΑΙ  ΑΠΑΙΤΕΙ  ΑΝΤΙΔΡΑΣΗ  ΜΕΧΡΙ  ΒΑΘΜΟΥ  ΑΚΥΡΩΣΗΣ  ΤΟΥ  ΕΡΓΟΥ.

Και  πάλι    χωρίς  επίκληση  καμίας  επιστημονικής  ιδιότητας  αλλά  της  απλής  κοινής  λογικής   διατυπώνονται  τα  εξής  ερωτήματα :

1.  ΄Εχουν  σκεφθεί  αυτοί  που  ενέκριναν  και  προωθούν  το  έργο  τι  θα  γίνει  σε  περίπτωση  που  χρειαστεί  άμεση  διέλευση  οχημάτων  έκτατης  ανάγκης  (ΕΚΑΒ,  Πυροσβεστική,  ακόμη  και  εκκένωση  μέρους  της  πόλης),  ανεξαρτήτως  κατεύθυνσης,  δεδομένου  ότι  μία  πόλη  της  σχοινοτενούς  μορφής  της  Καβάλας  έχει  μόνον  δύο  άξονες  διαμπερούς  πρόσβασης  και  κυκλοφορίας (?) . 

2.  Σε  μία  τέτοια  μορφή,  σε  καθημερινές  συνθήκες η  ροή  κυκλοφορίας,  ιδιαίτερα  σε  ώρες  αιχμής,  είναι  ήδη  εξαιρετικά   προβληματική  και  δεν  υπάρχει  πολυτέλεια  καμίας  στέρησης  υπάρχοντος  ρεύματος  κυκλοφορίας.

3.  Για  την  επιλεγείσα  κατεύθυνση  μονοδρόμησης  (από  Φάληρο  προς  Δαγκλή) πρέπει  να  ειπωθεί  ότι  στο  ήδη  υπέρ – επιβαρυμένο  κυκλοφοριακά  κέντρο  δεν  μπορεί  να  φορτωθεί  διευκόλυνση  εισόδου  και  δυσχέρεια  εξόδου  ενώ  πρέπει  να  αναζητηθεί  το  αντίθετο.

4. Η  επίκληση  ότι  το  ρεύμα  εξόδου   (από  Δαγκλή  προς  Φάληρο)  της  Βενιζέλου  θα  αντικατασταθεί  από  την  Φιλίππου – Κομνηνών προκαλεί  ανάμεικτα  συναισθήματα  θυμηδίας  και  οίκτου  γι’ αυτούς  που  τα  εκστομίζουν,  και  μόνον  σαν  φάρσα  μπορεί  να  εκληφθεί. 

5. Η  επιλογή  της  κατεύθυνσης  μονοδρόμησης  είναι  πονεμένη  και  πολύχρονη  ιστορία.  Από  το  κορυφαίο  σε  αντιεπιστημονικότητα  της  εφαρμογής  «μια  έτσι  και  μία  αλλιώς,  και  θα  δούμε  ποιο  θα  πιάσει»,  περάσαμε  στην  επιλογή  της  κατεύθυνσης  από  Δαγκλή  προς  Φάληρο  της  προηγούμενης  Δημοτικής  αρχής  για  να καταλήξομε  στην  ακόμη  χειρότερη  αντίστροφη  επιλογή.  Η  αμηχανία  αυτή    επιλογής  σε  συνδυασμό  με  την  απόπειρα  πεζοδρόμησης  και  πολλαπλές  εγκαταλειφθείσες  και  ματαιωθείσες  απόπειρες  μονοδρόμησης  είναι  μία  ένδειξη  αποτυχίας.

6.  Η  επίκληση  του  ότι  την  μονοδρόμηση  επέβαλε  η  (παρωχημένη πλέον) κυκλοφοριακή  μελέτη  (Παρασκευόπουλου)  του  συνόλου  του  κέντρου  της  πόλης  δεν  μπορεί  πλέον να  ληφθεί  σοβαρά  υπ’ όψιν  διότι  και  μόνον  η  αποσπασματική  εφαρμογή  μέρους  μίας  συνολικής  μελέτης  είναι  αυταπόδεικτα  αντιεπιστημονική  και  καταδικασμένη.  ΄Αλλωστε  η  εν  λόγω  μελέτη  δεν  εφαρμόσθηκε  ποτέ  στο  σύνολό  της,  προσπάθησε  να  χωρέσει  τρία  πόδια  σε  ένα  παπούτσι,  και  επέβαλε  μόνον  εισπρακτικά  και  απαγορευτικά  μέτρα,  δηλαδή  στοιχεία  που  αποτελούν  το  μόνο  ενδιαφέρον  των  δημοτικών  αρχών,  αποτελούν  αρμοδιότητα  πολιτικών  αποφάσεων  και  όχι  μίας  δήθεν  επιστημονικής  μελέτης,  όπως  και  τότε  η  παράταξη  του ΚΚΕ  στο  Δήμο  είχε  καταγγείλει.

7.  Το  λανθασμένο  της  επιλογής  επειδή  συνοδεύεται  και  από  έργο  μείωσης  του  πλάτους  κυκλοφορίας  δεν  μπορεί  να  διορθωθεί . Η  απόφαση  για  ματαίωση  του  έργου  στενέματος  πρέπει  να  ληφθεί  τώρα.

8.  Ενας  σημαντικός  λόγος  προσβολής  της  εγκυρότητας  του  έργου  είναι  και  έλλειπής  (η  προσχηματική)  διαβούλευση.  Η  όποια  διαβούλευση  παρουσιάζεται,  αφορά  μόνον  μερικούς  επαγγελματίες  του  τμήματος  αυτού  της  Βενιζέλου.  Εμείς  την  μόνη  αξιόπιστη  διαβούλευση   θυμόμαστε  είναι  μία  που  έγινε  στη  Δημοτική  Βιβλιοθήκη,  στην  οποία  συμμετείχαν  και  φορείς,  από  την  οποία  όμως  δεν  προέκυψε  καμία  συναίνεση.  Αρμόδιοι  για  να  συναινέσουν  για  το  έργο  δεν  είναι  μόνον  οι  επαγγελματίες  (των  οποίων  το  ναι  είναι  και  αυτών  αμφίβολο),  αλλά  και  όλοι  οι  κάτοικοι  και  επαγγελματίες  των  οδών  Φιλίππου – Κομνηνών  μετά  και  τις  δηλώσεις  της  Δημάρχου ,  οι  οδηγοί  ΤΑΧΙ ,  το  αστικό  ΚΤΕΛ ,  το  ΤΕΕ ,  η  Τροχαία,  ο  εμπορικός  σύλλογος  κλπ  σε  αξιόπιστη  διαδικασία  διαβούλευσης.  ΄Αλλωστε  το  να  περάσει  κατεργάρικα  κυκλοφοριακή  ρύθμιση  σε  μία  μελέτη  βιοκλιματικής  αναβάθμισης  αποτελεί λόγο  ακύρωσης. 

9.  Συνθήκες  μικρής  βελτίωσης  της  λειτουργίας  του  τμήματος  αυτού  της  Βενιζέλου    μπορεί  να  υπάρξουν  με  μεταφορά  της  μίας  τουλάχιστον  γραμμής  του  αστικού  ΚΤΕΛ  στην  οδό  Ερυθρό  Σταυρού  και  η  τοποθέτηση  εμποδίων  (π.χ.  κάγκελα)  των  παρανόμως  σταθμευμένων  αυτοκινήτων.  Συνολική  επίλυση  του  κυκλοφοριακού  στην  πόλη  και  στο  κέντρο  της  μπορεί  να  προέλθει  μόνον  με  γενναίες  αποφάσεις,  έργα  (περιμετρική,  Parking  στο  θαλάσσιο  χώρο,  σήραγγες,  κλπ)  για  τα  οποία  έχομε  τοποθετηθεί  στο  παρελθόν  και  θα  επανέλθουμε.

 

Καβάλα 2-6-15

Βελισσάρης  Παναγιώτης

Σύμβουλος  της  Δημοτικής  Κοινότητας  Καβάλας,

με  την  Λαϊκή  Συσπείρωση