Πρωτοσέλιδα

 

 

 

 

 

Τελευταίο νησί σε όλη την Ελλάδα αναδεικνύεται η Θάσος στη χρήση του «Μεταφορικού Ισοδύναμου» δηλαδή του συστήματος που επιδοτεί το ακτοπλοϊκό εισιτήριο και επιστρέφει χρήματα σε τραπεζικούς λογαριασμούς. 

 

Οι Θάσιοι «γύρισαν την πλάτη» δείχνοντας ότι αδιαφορούν για φθηνότερα εισιτήρια. 

 

Μόνο το 6% του πληθυσμού χρησιμοποίησε την επιδότηση ναύλου που δικαιούται 

 

Μόλις 1.438 κάτοικοι απέκτησαν τον ειδικό κωδικό (ΜΑΝ) δηλαδή περίπου το 10% του πληθυσμού δήλωσε σε πρώτη φάση την επιθυμία να λάβει επιδότηση. Το 90% αδιαφόρησε τελείως να εγγραφεί στο σύστημα επιδότησης του ακτοπλοϊκού εισιτηρίου.

 

Από τους ελάχιστους εγγεγραμμένους, μόλις 795 έκαναν χρήση του μέτρου (6% του πληθυσμού). Συνολικά, έως τώρα, υπήρξαν 6.749 εισιτήρια προς επιδότηση, πράγμα που δείχνει ότι κάθε ωφελούμενος χρησιμοποίησε έως τώρα την επιδότηση κατά μέσο όρο 8 με 9 φορές. 

 

Το συνολικό ποσό που πήραν οι Θάσιοι που έκαναν έως τώρα χρήση του μέτρου είναι 18.410€. Αυτό αντιστοιχεί σε μέση επιδότηση ανά άτομο της τάξης των 43€. Κάποιοι πήραν 10-20€ ενώ κάποιοι άλλοι πάνω από 150€. 

 

 Πιο έξυπνοι (ή λιγότερο "άνετοι") οι άλλοι 

νησιώτες που είδαν χρήματα στο λογαριασμό τους; 

 

Τα μόλις 18.000€ που μπήκαν σε τραπεζικούς λογαριασμούς Θασίων, φαίνονται ακόμη πιο «ψίχουλα» σε σχέση με το ποσό άνω του ενάμιση εκατομμυρίου ευρώ που πήραν ως επιδότηση οι κάτοικοι της Χίου ή οι κάτοικοι της Λέσβου ή της Σύρου. Σχεδόν 1 εκατομμύριο ευρώ έλαβαν οι Ροδίτες, πάνω από 800.000 οι κάτοικοι σε Κω και Σάμο

 

Τα ποσοστά χρήσης του προγράμματος, είναι μεν χαμηλά σε όλη τη νησιωτική Ελλάδα αλλά… στη Θάσο φαίνεται ότι «το τερμάτισαν», «γυρίζοντας τελείως την πλάτη» και δείχνοντας ότι δεν ενδιαφέρονται να μειώσουν το κόστος της ακτοπλοϊκής μεταφοράς

 

Τα νησιά που παρουσιάζουν χαμηλά ποσοστά χρήσης της επιδότησης είναι τα λεγόμενα «πλούσια» νησιά όπως Μύκονος (41% και 23%), Σαντορίνη (47% και 21%), Ρόδος (38% και 15%), Κέρκυρα (19% και 11%). 

 

Κανένα όμως δεν πιάνει τα χαμηλά ποσοστά ρεκόρ της Θάσου (10% και 6%). Το πρώτο ποσοστό αφορά σε αυτούς που γράφτηκαν και το δεύτερο σε αυτούς που τελικά το χρησιμοποίησαν. Στη Σαμοθράκη, τα αντίστοιχα ποσοστά είναι 63% και 51%. 

 

Κανείς δεν κατέθεσε πρόταση για βελτίωση του μέτρου 

 

Έως το τέλος Οκτώβρη, το Πανεπιστήμιο Αιγαίου στο οποίο είχε ανατεθεί ο σχεδιασμός και η αξιολόγηση της πρώτης εφαρμογής του μέτρου, θα παραδώσει τα συμπεράσματά του και από τις προτάσεις του θα προκύψει και ο όποιος ανασχεδιασμός. 

 

Δυστυχώς, η Θάσος όχι απλώς γύρισε την πλάτη στο μέτρο αλλά κανένας τοπικός συλλογικός φορέας που να εκπροσωπεί πολίτες ή επιχειρήσεις δεν κατέθεσε στο αρμόδιο Υπουργείο μια πρόταση βελτίωσης, όπως πχ θα ήταν για τους πολίτες η επιδότηση του ναύλου του οχήματος (σήμερα επιδοτείται μόνο ο ναύλος επιβάτη και μάλιστα κατά 50% περίπου). 

 

 

Πιο έξυπνοι οι επιχειρηματίες άλλων νησιών; 

 

Κι αν κάποιος πολίτης θεωρεί τον εαυτό του "άνετο" και δεν κυνηγάει την επιδότηση, τι να πει κανείς για τους επιχειρηματίες που θα έπρεπε να αξιοποιούν κάθε τρόπο για να μειώσουν τα λειτουργικά τους κόστη. Η Θάσος κάνει και σε αυτό το επίπεδο πρωταθλητισμό στο «πέταγμα χρημάτων» αποτελώντας ένα από τα τελευταία νησιά σε χρήση του Μεταφορικού Ισοδύναμου για επιχειρήσεις, την ώρα που άλλοι νησιώτες επιχειρηματίες «το πήραν ζεστά». 

 

Μόλις 141 επιχειρήσεις της Θάσου αιτήθηκαν τη συμμετοχή τους στο Μεταφορικό Ισοδύναμο για να μειώσουν τα μεταφορικά τους κόστη κι από αυτές μόλις 12 ζήτησαν τη χρηματοδότηση

 

"Ρέει" περισσότερο χρήμα από Μύκονο και Σαντορίνη; 

 

Στη Θάσο δόθηκαν λιγότερα από 4.500€ από την αρχή του 2019, καθώς οι επιχειρήσεις αδιαφόρησαν να μειώσουν το μεταφορικό τους κόστος, έναντι σχεδόν 1 εκατομμυρίου ευρώ στη Μυτιλήνη η 900.000€ στη Χίο, 800.000€ στην Κω. Επιχειρήσες σε νησιά όπως η Σάμος, η Κάλυμνος και η Λήμνος έλαβαν ποσά από 300 έως 600.000€. 

 

Στους ουραγούς του προγράμματος, πέρα από τη Θάσο, συναντάμε τη Μύκονο, τη Σαντορίνη και την Κέρκυρα, με πολύ χαμηλά ποσοστά χρήσης. 

 

Ποτέ δεν είναι αργά… 

 

Επιδότηση του ακτοπλοϊκού εισιτηρίου δικαιούνται ΟΛΟΙ οι μόνιμοι κάτοικοι της Θάσου και οι επιχειρήσεις που λειτουργούν στο νησί. Πληροφορίες για το πρόγραμμα δίνονται στο www.metaforikoisodynamo.gr και η διαδικασία εγγραφής και επιδότησης είναι πάρα πολύ απλή. Το μόνο που χρειάζεται να ξέρει κάποιος είναι οι κωδικοί taxis

 

Για μια οικογένεια, αρκεί και μόνο να κάνει είσοδο και εγγραφή στο σύστημα ένας από τους γονείς. Τα επιδοτούμενα εισιτήρια θα εμφανιστούν αυτόματα για όλα τα μέλη της οικογένειας. Κάθε φορά που κόβει κάποιος εισιτήριο, δίνει στο εκδοτήριο τον ατομικό κωδικό του κι έπειτα από λίγες ημέρες ή λίγες εβδομάδες, κατατίθενται στο λογαριασμό του τα χρήματα που αντιστοιχούν στην επιδότηση του ναύλου. Τόσο απλά. 

 

Για τις επιχειρήσεις είναι επίσης εύκολη η εγγραφή και ο κάθε επιχειρηματίας μπορεί να την ολοκληρώσει και μόνος του. Σε διαφορετική περίπτωση πρέπει να το ζητήσει από το λογιστή του και… να τον πιέσει ώστε να γλιτώσει λειτουργικά κόστη. 

 

Ο ρόλος των ναυτιλιακών εταιριών 

 

**Στη Θάσο εκτός από τους μόνιμους κατοίκους, το μέτρο υπονόμευσαν με τη στάση τους και οι ναυτιλιακές εταιρίες. Καμία δεν προχώρησε σε ενημέρωση των πελατών της, λες και τα χρήματα που αυτοί θα λάμβαναν θα τα στερούνταν οι ίδιες. 

 

Επίσης καμία δεν εγκατέστησε ένα σύστημα barcode ώστε η ανάγνωση και καταχώρηση του κωδικού κάθε πολίτη να γίνεται αυτόματα, σε 1 δευτερόλεπτο. Αντιθέτως, ζητάνε από τον κάθε νησιώτη να διαβάζει τον κωδικό και τον καταχωρούν χειροκίνητα. 

 

Αυτή η χρονοβόρα διαδικασία προκαλεί τριβές τους θερινούς μήνες με πολλούς υπαλλήλους εκδοτηρίων να αρνούνται την καταχώρηση λόγω μεγάλης «ουράς». 

 

Την ίδια ώρα, άλλες εταιρίες έκαναν δικές τους διαφημιστικές καμπάνιες ώστε να ενημερώσουν τους πελάτες τους ότι μπορούν να πάρουν πίσω χρήματα που πληρώνουν για τους ναύλους. Δείτε παρακάτω μια διαφήμιση από ναυτιλιακή εταιρία στα Δωδεκάνησα.