Πρωτοσέλιδα

 

 

 

 

 

*στη φωτογραφία αεροσκάφη της Thomas Cook στο αεροδρόμιο «Μ.Αλέξανδρος», τέλη του περασμένου Ιουνίου, όταν σε 40 λεπτά είχαν καταγραφεί 5 αφίξεις 

 

 

γράφει ο 

Τάσος Αποστολίδης 

 

Όταν κατέρρευσε η Thomas Cook πριν από 10 μέρες, ελάχιστοι στην Καβάλα και τη Θάσο κατάλαβαν τις πραγματικές συνέπειες που θα έχει η εξέλιξη αυτή στην τοπική οικονομία. Αρχικώς είχε γίνει λόγος για ζημιές 1 εκατομμυρίου ευρώ στη Θάσο και για περίπου 100 «εγκλωβισμένους», δηλαδή 100 τρέχοντες πελάτες της εταιρίας τους οποίους η χρεοκοπία της τους βρήκε σε διακοπές. 

 

Τα πράγματα όμως δεν ήταν έτσι. 

 

Οι "εγκλωβισμένοι" ήταν περί τους 250 - αλλά μέσα σε ελάχιστα 24ωρα πήραν τον δρόμο της επιστροφής χάρη στην καλή οργάνωση του επαναπατρισμού τους από την βρετανική κυβέρνηση.

 

Οι δε ζημιές για τη Θάσο, όχι απλώς δεν είναι 1 ή 2 εκατομμύρια αλλά ίσως στο τέλος ξεπεράσουν κατά πολύ τα 10 εκατομμύρια ευρώ.

 

Σημειωτέον ότι το μόνο για το οποίο ίσως υπάρξουν αποζημιώσεις είναι οι διανυκτερεύσεις για τους επισκέπτες που βρίσκονταν διακοπές την ημέρα ανακοίνωσης της χρεοκοπίας. Για τις απλήρωτες διανυκτερεύσεις όλων των υπολοίπων, από τις αρχές Μαΐου έως και τα μισά του Σεπτέμβρη, θα υπάρξουν... μόνο δάκρυα.  

 

"Κρατάει" για την ώρα η σκανδιναβική θυγατρική  

Για αρχή, ας ξεκαθαρίσουμε κάτι σημαντικό: η Thomas Cook αποτελούταν από τη μητρική εταιρία και πολλές θυγατρικές, οι περισσότερες εκ των οποίων ακολούθησαν την πορεία ντόμινο που είχε πάρει η αναμενόμενη από πολλούς χρεοκοπία. Δεν έχει συμβεί το ίδιο πράγμα -για την ώρα τουλάχιστον- με τη θυγατρική των σκανδιναβικών χωρών, η οποία είναι ένα υπολογίσιμο μέγεθος για τη Θάσο. 

 

Για να καταλάβει κάποιος τους συσχετισμούς, αρκούν μερικοί απλοί αριθμοί: στη Θάσο έφταναν κατά τη θερινή σεζόν 2 πτήσεις κάθε εβδομάδα από τη Μεγάλη Βρετανία, των 180 θέσεων η κάθε μία, αλλά με πληρότητα της τάξης του 50%, ήτοι 180 έως 200 άτομα εβδομαδιαίως συνολικά. 

 

Από την Γερμανία ερχόταν μία πτήση εβδομαδιαίως κι από τις σκανδιναβικές χώρες (Δανία, Σουηδία, Νορβηγία και Φινλανδία) έρχονταν 4 πτήσεις εβδομαδιαίως. 

 

Συνεπώς, οι περισσότεροι πελάτες της Thomas Cook που έρχονται στη Θάσο, προέρχονται από το σκανδιναβικό παρακλάδι της εταιρίας, που έχει ανακοινώσει ότι συνεχίζει κανονικά – χωρίς να έχει καθησυχαστεί ωστόσο κανείς. 

 

Μικρό -αλλά πολύ υπολογίσιμο- το μερίδιο της Thomas στη Θάσο 

Από τους περίπου 17.000 Βρετανούς που έφτασαν στη Θάσο από τον Μάιο έως το τέλος του Αυγούστου, μόλις οι 3.000 ήρθαν με Thomas Cook. Η συντριπτική πλειοψηφία ήρθε με την κραταιά TUI. 

 

Αυτό σημαίνει ότι η Θάσος είχε μικρότερη έκθεση στον κίνδυνο, σε σύγκριση με άλλα νησιά όπως η Ζάκυνθος ή η Κρήτη κ.α. που είχαν μεγαλύτερη ποσοστιαία αλλά και ποσοτική εξάρτηση από την χρεοκοπημένη πλέον πολυεθνική. 

 

Κι όμως. Τα νούμερα είναι τέτοια που καταδεικνύουν μια μεγάλη ζημιά. Για την ακρίβεια: ανυπολόγιστη ζημιά

 

Οι πιο συντηρητικοί εκτιμούν τη ζημιά στα 2,5-3 εκατομμύρια ευρώ αλλά υπάρχουν και εκτιμήσεις που αναφέρουν ότι η συνολική ζημιά για τη φετινή σεζόν στο νησί θα ξεπεράσει κατά πολύ τα 10 εκατομμύρια ευρώ. Αυτά, χωρίς να συνυπολογίζεται η απουσία της Thomas Cook από τη σεζόν του 2020 και μετά. 

 

Όλες οι εκτιμήσεις είναι ανεπίσημες και δεν είναι βέβαιο αν στους υπολογισμούς περιλαμβάνονται μόνο Άγγλοι και Γερμανοί πελάτες της εταιρίας ή μαζί και οι υπερδιπλάσιοι σκανδιναβοί.

 

Κάποιοι δεν θα αντέξουν τις απώλειες

Λαμβάνοντας υπόψιν ότι η εταιρία επέκτεινε το διάστημα 60 ημερών κατά το οποίο εξοφλούσε τις διανυκτερεύσεις, στις 90 ή και περισσότερες ημέρες, εύκολα καταλαβαίνει κανείς ότι μιλάμε για αρκετά εκατομμύρια ευρώ. 

 

Μπορεί η Thomas Cook να είχε μικρό μερίδιο στους αεροπορικούς επισκέπτες της Θάσου, δεν είχε όμως αμελητέο. Και μπορεί να υπήρχε μεγάλη διασπορά, σε πολλά καταλύματα, η ζημιά όμως ανά περίπτωση είναι τέτοια που ορισμένα ξενοδοχεία δεν θα μπορέσουν να τη διαχειριστούν. 

 

Υπάρχουν πολύ μικρές μονάδες με ζημιά της τάξης των 40 ή 50 χιλιάδων ευρώ, κάποιες περιπτώσεις με ζημιά άνω των 100.000 ευρώ αλλά και μεγάλες μονάδες με πολύ μεγαλύτερες απώλειες (περίπτωση μονάδας με ζημιά περίπου μισού εκατομμυρίου ευρώ). 

 

Το μεγαλύτερο «κανόνι» όλων των εποχών

Δεν είναι η πρώτη φορά που στη Θάσο «σκάει κανόνι» από τουριστικό οργανισμό. Ωστόσο οι χρεοκοπίες που έζησε το νησί τα προηγούμενα χρόνια ήταν κατά κανόνα από μικρές επιχειρήσεις -σε καμία περίπτωση από πολυεθνικές τέτοιου μεγέθους- ενώ η διασπορά του ρίσκου ήταν μεγαλύτερη. 

 

«Το κανόνι της Thomas Cook στη Θάσο είναι ίσο με το άθροισμα όλων των κανονιών που γνωρίσαμε έως τώρα» είπε στην εφημερίδα «Θασιακή» ξενοδόχος με μακρά πείρα στο χώρο, σε μια προσπάθεια να δώσει μια τάξη μεγέθους της ζημιάς που υπέστη η τοπική αγορά. 

 

Όλα αυτά λέγονται και συζητιώνται χωρίς να έχει οριστικοποιηθεί η κατάσταση της σκανδιναβικής θυγατρικής της Thomas Cook. 

 

Η μεγάλη πρόκληση… 

Οι συσχετισμοί στην ευρωπαϊκή αγορά τουρισμού, μετά το «κανόνι», αλλάζουν άρδην και τα μερίδια που αφήνει η Thomas Cook και όσες θυγατρικές της τελικώς παρασυρθούν, θα διεκδικηθούν από άλλες εταιρίες. 

 

Αυτό έχει θέσει σε συναγερμό και τους επιχειρηματίες της Θάσου, κυρίως τους πράκτορες, οι οποίοι πρέπει να κινηθούν γρήγορα για να διεκδικήσουν κομμάτι της αδιάθετης πελατείας του πάλαι ποτέ κολοσσού του τουρισμού, από τα διάδοχα σχήματα που θα προκύψουν

 

Η κατάσταση που έχει διαμορφωθεί επιβάλλει έντονη παρουσία στις προσεχείς εκθέσεις, με αιχμή του δόρατος το World Travel Market που ανοίγει τις πύλες του στο Λονδίνο σε μερικές εβδομάδες. Είναι έτσι κι αλλιώς μία έκθεση-βαρόμετρο για την ευρωπαϊκή τουριστική αγορά, αλλά είναι και η πρώτη μεγάλη έκθεση μετά την χρεοκοπία σε μία εκ των δύο βασικών (αεροπορικών) αγορών για την Καβάλα και τη Θάσο - η άλλη είναι η Γερμανία. 

 

…και οι τεράστιες δυσκολίες

Η Θάσος δεν είναι η μόνη με πρόβλημα. Άλλοι ελληνικοί προορισμοί έχουν σήμερα πολλαπλάσιο πρόβλημα από αυτό της Θάσου. Κατά συνέπεια ο ανταγωνισμός για τα αδιάθετα μερίδια της χρεοκοπημένης εταιρίας θα είναι τεράστιος και οι αντίπαλοι της Θάσου έχουν πολύ μεγαλύτερα μέσα και πολύ καλύτερη οργάνωση