γράφει ο 

Μιχάλης Αμοιρίδης

πρώην αντιπεριφερειάρχης Τουρισμού ΑΜΘ & περιφερειακός σύμβουλος Ξάνθης

 

         Με ιδιαίτερη ικανοποίηση ακούσαμε τις προγραμματικές εξαγγελίες της Κυβέρνησης για τον τουρισμό. Τέθηκαν σε μία νέα βάση οι στόχοι. Όχι μόνο ποσότητα αλλά ποιότητα και διεύρυνση της ανάδειξης, πλέον σε κεντρικό επίπεδο, των εναλλακτικών και θεματικών μορφών. Το που βρισκόμαστε στο τοπικό τουριστικό πεδίο είναι μία συζήτηση που θα γίνει στο άμεσο μέλλον. Σίγουρά όμως οι στόχοι που τέθηκαν μας αφορούν και μας εννοούν αρκεί να εργασθούμε και εμείς για αυτό. Στη βάση αυτό που αποτελεί μία τάση είναι οι εισερχόμενοι στην περιοχή μας με οποιοδήποτε μέσο.

 

         Στην ΠΑΜΘ οι επισκέπτες έρχονται από τις 6 Ελληνοβουλγαρικές (5 εντός ΑΜΘ) και τις 2 ελληνοτουρκικές διαβάσεις, την οδική και σιδηροδρομική σύνδεση με την υπόλοιπη Ελλάδα, από τα δύο αεροδρόμια μας και πολύ λιγότερο από αυτό της Θεσσαλονίκης. Η κρουαζιέρα είναι μία άλλη ιστορία με πολύ περιορισμένη κίνηση την τελευταία τριετία. Τους μετράμε; Μάλλον όχι αξιόπιστα. Οι λόγοι πολλοί, χρειάζεται όμως μία αξιόπιστη μέθοδος ποσοτικής και ποιοτικής καταμέτρησης. Για αυτό άλλωστε είχαμε προβλέψει όσο ήμουν αρμόδιος για θέματα τουρισμού στην Περιφέρεια μας, σε συνεργασία με το ΣΕΤΕ και την Ένωση Ξενοδόχων Θράκης, μεταξύ άλλων, τη δημιουργία του παρατηρητηρίου επισκεψιμότητας, δεν προχώρησε, άλλα και αυτό είναι μία άλλη ιστορία.

 

         Στην Βόρεια Ελλάδα και στην Περιφέρεια μας δεν πρέπει να μετράμε αποσπασματικά όποια διάβαση μας βολεύει αλλά το σύνολο τους γιατί κάθε χρόνο υπάρχουν αυξομειώσεις ανάλογα με έργα που εκτελούνται. Έτσι με βάση τον πίνακα 1, για το πρώτο πεντάμηνο 2019 υπάρχει μία τεράστια μείωση εισερχόμενων από Βουλγαρία κατά 18,25% δηλαδή 247.001 λιγότερους!!! Αν κάποια διάβαση είχε περισσότερους ή λιγότερους δεν έχει σημασία αλλά το σύνολο αυτών. Επίσης αν θέλουμε να είμαστε ακριβείς, ο μήνας που ξεκινάει η εισερχόμενη τουριστική κίνηση στην ΠΑΜΘ από τις διαβάσεις αυτές είναι ο Μάιος και εδώ βλέπουμε (πίνακας 2) πάλι μείωση εισόδων από το σύνολο των 5 συνοριακών διαβάσεων της ΠΑΜΘ κατά 3,78% δηλαδή 6.041 λιγότερα άτομα. Τα παραπάνω μάλλον συμφωνούν και με τις διαπιστώσεις των τοπικών επαγγελματιών του τουρισμού.

 

         Μεγάλη συζήτηση γίνεται όμως για την κίνηση της Νυμφαίας-Μακάζα, τη δυναμική της, το παρεμπόριο και την μη διέλευση λεωφορείων. Εδώ υπάρχουν μύθοι και πραγματικότητες:

 

         Η Νυμφαία αποτελεί το σημείο από το οποίο διέρχονται οι περισσότεροι  εισερχόμενοι, είναι όμως όλοι τουρίστες, είναι όλοι αλλοδαποί; Φυσικά και όχι, η Μακάζα λόγω τη εγγύτητας και της ευκολίας πρόσβασης της από όλη τη Θράκη είναι ελκυστική για χρήση από τους Έλληνες ώστε μετακινούμενοι στην Βουλγαρία να κάνουν χειμερινές εξορμήσεις αλλά και αρκετοί με ημερήσιες εκδρομές να ψωνίσουν φθηνά καύσιμα και λοιπά προϊόντα. Για αυτό άλλωστε και παρατηρείται αυξημένη κίνηση κατά τους πρώτους 4 μήνες, ενώ το Μάιο που αποτελεί τον πρώτο παραδοσιακά μήνα που οι βαλκάνιοι μας επισκέπτονται η κίνηση είναι συν πλην η ίδια με τη περσινή ενώ το άθροισμα των εισερχόμενων από όλες συνολικά τις συνοριακές διαβάσεις, επιβεβαιώνει τους ξενοδόχους που μιλούν για μειωμένη τουριστική κίνηση. Συνεπώς ναι η Νυμφαία παρουσιάζει αύξηση αλλά αυτή μάλλον οφείλεται στους Έλληνες που ψωνίζουν και όχι σε Βαλκάνιους τουρίστες. Είναι για πανηγυρισμούς αυτό;

 

         Σε κάθε περίπτωση η Νυμφαία αποτελεί σημαντική υποδομή για την τουριστική μας ανάπτυξη και έχει συμβάλει σε αυτό. Τα οφέλη τα καρπώνεται η Ανατολική Μακεδονία και η Θράκη; Τα μεγάλα αυτά νούμερα εισερχόμενων αντιστοιχούν σε διανυκτερεύσεις; Ή απλά αποτελούμε την οδό διέλευσης προς άλλους προορισμούς της χώρας μας;

 

         Τα στοιχεία δεν είναι ενθαρρυντικά και σε αυτό ευθύνη υπάρχει σε πολλούς και όχι μόνο αιρετούς αλλά στην ίδια την τοπική κοινωνία. Πρέπει κάποια στιγμή με σοβαρότητα, υπευθυνότητα να συνεργαστούμε χωρίς να προβάλουμε μόνο τα δικαιώματα αλλά να αντιληφθούμε και τις υποχρεώσεις μας. Η υποδομή αλλά και οι διερχόμενοι υφίστανται εδώ και πολλά χρόνια, χρειάζεται να δουλέψουμε ώστε να γίνουμε ο προορισμός τους και όχι το πέρασμα τους. Πάνω σε αυτή τη βάση χρειάζεται να εξετάσουμε και τις προτεραιότητες μας. Είναι η διέλευση των λεωφορείων αυτό που μας λείπει; Είναι η σωστή οργάνωση παροχής τουριστικών υπηρεσιών; Εκατοντάδες χιλιάδες διέρχονται ήδη και δεν σταματούν, χρειαζόμαστε και άλλους ή χρειαζόμαστε σχέδιο να προσελκύσουμε για διαμονή αυτούς που ήδη περνάμε από πάνω μας. 

 

         Να υπενθυμίσω και το πραγματικό σημείο που βρίσκεται η διαδικασία για να επιτραπεί η διέλευση τουριστικών λεωφορείων από τη Νυμφαία και τον Άγιο Κωνσταντίνο: Με ενέργειες που έγιναν από τη πρώτη στιγμή που αναλάβαμε το Σεπτέμβριο του 2014 τη διοίκηση της Περιφέρειας, θέτοντας το ως πρώτη προτεραιότητα ο αείμνηστος Γ.Παυλίδης, καταφέραμε και το Ελληνικό ΥΠΕΞ τον Αύγουστο του 2015, απέστειλε στο αντίστοιχο Βουλγαρικό ρηματική διακοίνωση με την οποία δήλωνε ότι επέτρεπε την διέλευση των τουριστικών λεωφορείων έως 55 θέσεων από Νυμφαία και έως 22 θέσεων από Άγιο Κωνσταντίνο. Για να ολοκληρωθεί η διαδικασία θα έπρεπε να γίνει μία αντίστοιχή δήλωση αποδοχής και από το Βουλγαρικό ΥΠΕΞ. Αυτή δεν έγινε ποτέ. 

 

Είχαμε τότε ιδιαίτερα ενδιαφερθεί ώστε να ολοκληρωθεί η διαδικασία. Κάναμε επαφές και προσωπικά κατόπιν εντολής του Περιφερειάρχη Γ Παυλίδη επισκέφθηκα ανεπίσημα τις Βουλγαρικές αρχές ώστε να διερευνήσουμε τις προθέσεις. Το πρόβλημα εντοπίστηκε από πλευράς Βουλγάρων στο ότι η διέλευση τουριστικών λεωφορείων θα έπρεπε να διέρχεται από την πόλη του Κίρτζαλι,  η οποία όμως δεν διαθέτει περιμετρική οδό και κατά συνέπεια η κίνηση θα επιβάρυνε το οδικό δίκτυο της πόλης το οποίο όμως δεν είχε τη δυνατότητα να αντέξει.

 

Το Κίρτζαλι είχε υπό σχεδιασμό τη δημιουργία περιμετρικής οδού αλλά τα οικονομικά και τεχνικά δεδομένα προέβλεπαν παράδοση του έργου σε μία περίπου 7ετία. Παράλληλα θα ολοκληρωνόταν, όπως προέβλεπε η αρχική μελέτη, και μία τρίτη γραμμή διέλευσης από τη Μακάζα Νυμφαία για χρήση από φορτηγά. Μέχρι τότε δεν θα ήταν δυνατό να επιτραπεί μαζική διέλευση λεωφορείων από τη Μακάζα. Σε αυτό είχαμε προβάλει επιχειρήματα που τους είχαν πείσει και υπήρχε διάθεση να ολοκληρωθεί η διαδικασία. Και αυτό δεν προχώρησε, άλλα είναι και αυτό μία άλλη ιστορία. Παράλληλα είχαν την πεποίθηση ότι με τη δημιουργία και λειτουργία της συνοριακής διάβασης Δημαρίου Ρουντοζέμ, θα αποφορτιζόταν η κίνηση από τη Μακάζα και παράλληλα τα λεωφορεία θα έβρισκαν διέξοδο μέσω Φιλιππούπολης Σμόλυαν Ρουντοζέμ που είχαν ήδη οδικό δίκτυο έτοιμο να δεχθεί αυτό το φορτίο και με βάση το χρονοδιάγραμμα μέχρι το 2021 θα μπορεί να δοθεί σε κυκλοφορία και χρήση. 

 

         Αυτά είναι τα πραγματικά δεδομένα και επιπλέον είναι ξεκάθαρο ότι δεν είναι αρμοδιότητα του υπουργείου τουρισμού η διαδικασία για τη διέλευση λεωφορείων από τον Άγιο Κωνσταντίνο και την Νυμφαία, αλλά του υπουργείου εξωτερικών. Όπως αντίστοιχα και το αίτημα για τη βελτίωση των κτιριακών υποδομών στους Κήπους θα πρέπει να απευθυνθεί προς το Υπουργείο Εσωτερικών και συγκεκριμένα στην Αποκεντρωμένη διοίκηση Μακεδονίας Θράκης, που έχει εκ του νόμου, αποκλειστικά την ευθύνη των κτιριακών εγκαταστάσεων και της συντήρησης τους. 

 

         Τα παραπάνω αποτελούν μύθους και πραγματικότητες που πολύ συνοπτικά θέλησα να σας μεταφέρω. Τα συμπεράσματα δικά σας. Απλά αν μείνουμε μόνο στο να ζητάμε να έρθουν λεωφορεία για να έχουμε τουρισμό θα πάθουμε ξανά αυτό που ζούμε από τη Νυμφαία - Μακάζα και δεν μας έγινε μάθημα. Δεν αρκεί να τους περνάμε από τα σύνορα πρέπει να μην τους αφήνουμε να φύγουν μακριά μας

 

         Αυτό πρέπει να είναι το μεγάλο στοίχημα μας και όσο δεν το πετυχαίνουμε δεν πρέπει να ψάχνουμε να βρούμε δικαιολογίες και φταίχτες αλλού, αλλά να κοιταχτούμε στον καθρέπτη. 

 

         Είναι η ώρα για δουλειά ουσίας, αιτήματα προς τον αρμόδιο παραλήπτη και όχι αιτήματα προς οποιονδήποτε για εντυπωσιασμό, ανάλαφρες δηλώσεις και φωτογραφίες με τις ουρές των αυτοκινήτων στα σύνορα απλά να μας προσπερνούν.